Svåra ord?
Vilka ord/benämningar tycker du är konstiga (i mus-världen) och skulle vilja ha en förklaring på?

Gwen undrar varför matte säger nej, när hon vill nosa på terrariet med möss i. Nej, säger matte då.
Det ordet förstår hon inte alls och skulle vilja ha en förklaring på.
Sorry, Grodan ska nog lägga mig framför en film istället.
LOL 
ok, men om ni undrar över något ord så skriv det här
hyperneuroakustiska diafragmakontravibrationer…, kan möss få det?
God natt!! 

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

hmmm i mus-världen,det va lätt orden kommer nu………………………….grodan.
lol jag ska oxå gå o titta på film 
#4 nä, låter för avancerat för möss
jag med
#4 är inte det Hicka?
Inget jag märkt på mina muslingar, men illrarna har det då och då :D
jo illisar har det ibland, å hundar, å råttor… men aldrig märkt hicka på möss…
kan det vara så att ingen förstår den här tråden? jag försöker skapa en Ordlista och då vill jag ju veta vad det finns för ord som folk inte förstår…

Jag känner att jag har rätt bra koll. Men "rosselmus" "tassdarr" och "kulla" är t.e.x några ord som de som är nya inom musvärlden kan tänkas ha svårt med. =)

Astrex och texel, ja det är två olika hårlag men jag förstår inte skillnaden. Är inte bådda bara krulliga?
#10 den ena är långshårig och krullig och den andra är korthårig och krullig, vilken som är vilken har jag dock ingen koll på :P
#11 Asterex borde vara den korthåriga/krulliga eftersom texel finns på många andra djur och alltid innebär "långhårigt lockig". Men jag kan ha fel, rätta mig någon :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Ok, då vet jag, tack ska ni ha :)
#12 det stämmer.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
åh, tack… ord strömmar in! fortsätt gärna!
jag skall lägga in orden i ordlistan!!!
Jag skulle vilja veta vad många av förkortingarna betyder. För en insatt är det antagligen lika självklart som med marsvinsfärger (som jag har haft hjälp av även i att tyda musfärger) men annars är det bara en djungel med en massa bokstäver hit och snéstreck dit.

#12 jag hade fått för mig att Astrex är "krullig" men det är typ virvlar i pälsen medans texel bara är lockig (och då som du skrev med lång/korthår)
Vet inte om det stämmer men så har ja uppfattat det så rätta gärna :)
ord…hmm…. en förklaring mellan eng. och sv. typade möss?
Förklaringar på allt sånt som de flesta vet här inne men kommer nytt folk hela tiden, t.ex. morrhårstugg, barberare osv…
Jag kan tycka att det kan va bra med även de lätta, halvt självklara sakerna eftersom att alla inte vet :P
Förkortningslathund finns på SVEMUS hemsida, jag har nog även publicerat en här någon gång…
Tänkte ju mer på en Ordlista.
#18 virvlarna har abysinier :)
andra ord vi använder inom genetiken är ju heterozygot, homozygot, dominant, recessivt, lokus och alleller. De skulle gott kunna finnas med i en lista.
inom medicinska diskussioner hör vi abscesser, purtuell (varbildning), obduktion,
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

#20 okok då vet jag :)
bra ord :) Flera ja inte hört^^
dominant, recessivt vill jag gärna ha ordentligt förklarat. Gärna så att man förstår hur det blir med 2 recessiva mot 1 dominant eller liknande.. 
dominant, recessivt vill jag gärna ha ordentligt förklarat. Gärna så att man förstår hur det blir med 2 recessiva mot 1 dominant eller liknande.. 
det låter som om folk behöver läsa amairas genetikskola ;-) (mina gula gubbar funkar inte)
Jo det behöver jag garanterat men jag vill gärna ha det kortfattat. Jag bryr mig inte om vilka gener som är recessiva eller dominanta utan mera vd de betyder.
Har vi två personer med rött hår genen (recessiv gen) så kan ju dessa två vara starkare än en dominant brunhårig gen. Sånt undrar jag över.
Jo det behöver jag garanterat men jag vill gärna ha det kortfattat. Jag bryr mig inte om vilka gener som är recessiva eller dominanta utan mera vd de betyder.
Har vi två personer med rött hår genen (recessiv gen) så kan ju dessa två vara starkare än en dominant brunhårig gen. Sånt undrar jag över.

#22 Med en dominant gen räcker det att du har en uppsättning av genen för att få fenotyp (ännu ett ord som innebär det du ser) för den genen. Har du två dominanta får du samma fenotyp som om du bara hade en uppsättning av den dominanta genen. Den recessiva är lite knepigare för den kan finnas där fastän den inte syns. För att en recessiv gen ska ge en fenotyp, alltså synas, måste man ha den i dubbel uppsättning. Har du ett recessivt anlag vs. ett dominant kommer det dominanta att synas. Kanske blev lite klarare nu? (eller så har jag rört till det ännu mer)
#27 nej du har nog förklarat bra,.Nu ska bara min hjärna förstå 

#28 Ok, lycka till med det då ;)
# 26. "Har vi två personer med rött hår genen (recessiv gen) så kan ju dessa två vara starkare än en dominant brunhårig gen. Sånt undrar jag över."
Ja, det förstår jag att du undrar över
eftersom du här har blandat ihop två olika saker.
Varifrån du har tagit exemplet vet jag inte, men jag får försöka förklara ändå.
Recessiv och dominant är uttryck man använder om allellerna inom ett och samma lokus. (se ordförklaring i slutet)
Har en person två recessiva gener för rött hår, låt oss kalla det ee (det brukar finnas på de flesta djurslag och kanske t.o.m. människa?) så finns där ingen plats för någon annan E-allel!!
Det bruna håret med en dominant gen som du nämner, måste alltså finnas på ett annat lokus, låt oss säga B-lokus. Eftersom du säger en dominant gen, bör det se ut Bb.
Personen du talar om har alltså genuppsättningen Bb ee.
Vad det blir för färg i praktiken i just ditt fall, har jag inte den blekaste aning om, men olika gener samverkar också på olika vis, som inte har med dominant och recessiv att göra.
Ex så kan bb se olika ut på en mus, beroende på hur de andra generna på andra lokus ser ut. Du har chocolate aa bb, cinnamonA* bb, champagne aa bb pp, champagne argente A* bb pp, lilac aa bb dd, osv, och färger jag ej kan namnet på ihop med blekgener på C-lokus, och så har du förstås albino. Dessa genkombinationer har ingenting med uttrycken recessiv och dominant att göra.
Rättskrivning:
Rättar mig själv (och andra
)
Allel stavas allel och inget annat, Alleler i plural. Nu har jag lärt mig det
.
Extreme dilution heter extreme dilution ochinte extreme diluted, c(e).
Lokus är ett annat ord för "specifik gen-plats".
På A-lokus kan enbart olika A-alleler finnas, och alltid bara två av dem, aldrig färre och aldrig flera samtidigt i samma djur.
Exempel på lokus är A-lokus, B-lokus, C-lokus, P-lokus, osv.
På A-lokus - dvs platsen (alltid densamma) på kromosomerna/DNA där just de två A-generna finns placerade/lokaliserade - kan enbart olika varianter av A-alleler finnas.
Allel är ett annat ord för "gen-variant av samma slag".
Exempel på A-alleler är A(y), A, a(t), och a. Dvs de olika varianter av A som finns.
Mutation är ett annat ord som behöver förklaras. Det får Grodan göra i sin ordbok, det behövs inte här just nu. 
Kortfattat:
Uttrycken recessivt och dominant används bara inom en och samma gen, inte vad gäller förhållandet mellan olika gener.

Sånt där är SÅ häftigt. T.ex. ska ju bruna ögon och svart hår vara dominant, men det måste också bero på lokus tror jag. Vilket gör allt mycket mer logiskt för mig nu. XD (Mormors far hade kolsvart hår och bruna ögon, alla hans barn blev blonda och blåögda. Morfar hade kolsvart hår - alla barn blonda och blåögda. Inga svartögda bland mormors syskonbarn heller. Vår blondgen verkar totalt förinta svartgenen. X'3)
En musupplagslista lär ju innehålla både medicinska och genetiska termer….två till här; Genotyp och fenotyp
jag ger bara förslag på ord. Grodan, som ska sammanställa ordlistan, vet betydelsen för dem, och jag med 
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Tog med några av orden i ordlistan. Den är nu publicerad och verkligen inte fylld, så hojta till över ord ni vill ha med i listan.
Inte alltför mkt genetik dock. Det är jättesvårt att beskriva kortfattat.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#25. Har vi två personer med rött hår genen (recessiv gen) så kan ju dessa två vara starkare än en dominant brunhårig gen. Sånt undrar jag över.
Genetik är komplicerat, och svaret på just den här frågan är inte enkel.
Förenklat säger jag: Vissa gener har en förmåga att kunna "stänga av" andra geners inflytande, så är det bara. Gäller vissa A-alleler, E-alleler och C-alleler inom våra vanliga färggener.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Just på människa så finns det så vitt jag vet bara två "platser" för hårfärgsgenerna. Jag är inte duktig på fackspråk, men jag vet rätt bra hur hårfärg nedärvs. =)
Brunt hår = B
Blont hår = b
Rött = r
Brunt är dominant över både blont och rött, blont är dominant över rött.
Jag har brunt hår med en rödaktig ton, jag är brunhårig med anlag för rött hår, det är mitt röda anlag som "lyser igenom" och gör att jag har lite rött i mitt bruna.
Min mamma är mörkhårig och min pappa är blond, det betyder att jag fått mitt bruna anlag från mamma och att pappa är blond med rött anlag och jag har fått mitt röda anlag av honom.
Två rödhåriga ska alltså bara kunna få rödhåriga barn.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ok, tillbaka till svåra ord.