Fråga om morrhår
Jag är ärligt talat lite förvirrad. Har läst trådar om morrhårstuggande möss som bör avlivas för det är inte naturligt för en mus att leva utan morrhår. De mår inte bra av det för de använder dem mycket osv.
Men sen kommer andra tråder med nakenmöss som inte har några morrhår men det är helt ok och det avlar man vidare på för att få fram fler möss utan morrhår.
Varför skulle en mus må bra utan morrhår medans en annan inte?
Någon som kan förklara?
"Man" avlar inte vidare för att få fram fler möss utan morrhår. Nudegenen är sådan att du måste avla nude med hårig, och sedan mixen med varandra för att åter få nude. Det är inte mixen "hårig utan morrhår" som är målet med aveln. Det är ett oundvikligt mellansteg.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Dessutom vågar jag påstå att det finns en viss skillnad på att födas utan morrhår och på att få dem bortslitna av en nervsjuk burkompis…

Men nakenmössen har väl inga morrhår alls? Och vill man avla nakenmöss då är man ute efter möss utan morrhår.
Det är möjligt att det är skillnad, men det är inte så jag läser tidigare inlägg. Där hävdar de flesta att det är onaturligt för en mus att vara utan morrhår. I de trådarna finns det ingenting som säger att det skulle vara någon skillnad om man föds utan eller blir av med dem senare.
#3 Jag vet inte… det kan vara som du säger. men nakenmusen är godkänd utan morrhår enligt svemus standard sedan år tillbaka. Jag vet inte hur de resonerade då…
#0. "Varför skulle en mus må bra utan morrhår medans en annan inte?"
Kanske för att den första inte vet om ngt annat, liksom inte känner sig handikappad, dvs inte vet om att den är … ??
Kanske för att det måste vara smärtsamt på något vis att få de hyperkänsliga morrhåren gnagda på? Jag vet inte.
Det finns försök som visar att den morrhårstuggade musen är med på noterna - jag ser det lite grann som "självskadebeteende", typ att skära sig själv om man är människa, det fyller något syfte. Men musen mår definitivt inte psyksiskt bra (varken den tuggande eller den tuggade)
Men jag tycker din fråga är mycket relevant, och själv är jag emot att avla fram djur med defekter och handikapp, bara "därför att". Att vara utan morrhår är ett handikapp för en mus!!
Någon (människa förstås, det är ju människorna som har makten här) tycker de är söta och "vill ha" - och så avlar man, därför att det är möjligt. Nakna och morrhårslösa möss är poppis, därför finns de.
Men det är bara min egen tanke och känsla omkring det hela. Att avla på morrhårslösa möss är godkänt och allmänt accepterat. Men jag tycker frågan är bra.
Och Lottiz ger jag en BAMSEKRAM för du är en av de sjystaste människor jag vet och jag tycker JÄTTEMYCKET om dig!!!!!!!
#5 jag är duktig på att skilja sakfrågor från person, så det är helt ok Ann-Marie!
Dessutom är det modigt och klokt av dig Ulrika att lyfta frågan. jag har inget emot det utan ser nyfiket fram emot diskussionen 
#6. " #5 jag är duktig på att skilja sakfrågor från person, så det är helt ok Ann-Marie!"
Tack
Pfuuuh *andas ut* 
Det är en allvarlig fråga för en del personer. Extrema djurvänner anser att alla avarter från det "normala" som djuret är skapat för är djurplågeri. Där ingår krulliga päls, lång päls och ingen päls. Därvid ingår ju även krulliga morrhår (krulliga möss), inga morrhår och för långa morrhår (långhårsmöss).
Det anses djurplågeri för att djuren blir handikappade och inte klarar av ett fullt normalt liv. De blir mer beroende av oss människor.
Nu är päls en sak och morrhår en annan dock. Päls skyddar från en massa, dock inget ett välskött djur egentligen behöver - det finns många bevis på nakna djurslag som klarar ett liv i fångenskap ypperligt.
Morrhåren är dock så pass viktiga för mössen att det kan anses djurplågeri att vara utan dessa.
Skiljer vi på morrhårsätare och nakna? Tja, det är en svår jämförelse. En morrhårsätare är ju en "störd" mus. Som visserligen inte alltid behöver avlivas, men så länge den tuggar morrhår på sina burkamrater gör den livet jobbigt för dem. Vad jag vet har ingen ännu lyckats få bort morrhårstuggande på möss, men om det skulle hjälpa med en mer stimulerande miljö så tror jag många kunde lyckas. Dock kan det tänkas att morrhårsätande möss har flera problem som behöver lösas innan de slutar att tråka sina burkamrater.
En naken mus utan morrhår är framtagen i lab och är egentligen inte alls ett sällskapsdjur. De första jag träffade på saknade dessutom tymus och levde ett kort liv. Hur de nakna är och fungerar som vi har i Sverige idag vet jag inte.
Tyvärr är ju nakna möss exotiska och det som är exotiskt kommer folk att vilja ha. Morrhårsätare är inte exotiska och man vill inte ha sådana.
Just nu klarar min hjärna inte mer att jämföra dem.
Min egen åsikt är att jag tycker att nakna är häftiga, men vill inte ha dem och föredrar att se varianten MED morrhår. Dock har jag inte träffat några utan morrhår så jag vet inte om jag kan förbanna dem helt. Jag vill bilda mig en uppfattning om hur de klarar livet, hur de är som djur. Visst kan det se både lustigt och sorgligt ut när en naken mus tvättar sig och putsar sin päls - för det gör den, även om den inte har någon, därför att musens beteende (och överlevnad) är uppbyggt på ett liv med päls… och morrhår. I fångenskap behöver musen dock inte kämpa för överlevnad, men hur påverkar det mössen att inte ha några morrhår?
Jag har märkt på möss som saknat morrhår för att en burkamrat bitit av dem, att de blir dämpade och mindre nöjda och glada med livet. När morrhåren växer ut igen blir de "normala" igen och jag vet då alltid att de faktiskt mådde dåligt av att inte ha några morrhår.

Då är en liten följdfråga, mår nakenmöss med morrhår bättre än nakenmöss utan? Och hur vet man?
#9 Ja helt spontant vill jag ju svara ja på det, med förklaringen att de ju måste ha lättare att leva med känselspröt än utan…

#10 Och då gick frågan hela varvet runt till: varför avlar man då fram möss utan morrhår?
Jag kan bara svara för mig. Som utställningsreglerna är idag blir fuzzy hairless MED morrhår diskade medan nude utan morrhår blir meriterade.
Anniina och jag hade en diskussion om det och jag hade redan innan jag träffade henne lagt in om en ändring till domarrådet där man i svemus standard ska lägga till att den nakna musen kan ha morrhår (för att det helt enkelt är positivt utifrån musen). När steget med ändrad standard är gjord kan man ställa nude mot fuzzy hairless och kanske få de med morrhår att framstå som bättre ut alla avseenden på sikt. Idag är vi inte där ännu. Nude är friskare, större, mer nakna och har fina teckningar. de fuzzysar vi har är inavlade, små och enligt min erfarenhet fnyser och nyser de mycket mer än nude gör. Nude är dominant. Fuzzy är recessivt och mer svårtjobbat.
Jag kombinerar linjerna nu för att få fram det bästa ur båda. Jag skulle vilja se stora, friska, nakna möss med morrhår om det var möjligt. Nudegenen är morrhårslös och co-dominant. Inga nude med morrhår med andra ord. däremot har de andra egenskaper som fuzzylinjerna kan berikas av. Tex hälsan, teckningarna och det nya blodet.
#11 Har inte jag svarat på det redan?
Hårlösa möss är framavlade i forskningssyfte.
Som alla forskningsdjur är det inte meningen att de skall hållas som sällskapsdjur, men de slinker ut ändå och en del varianter funkar bra medans andra funkar sämre. Vi kan ju faktiskt tacka forskningen för många hårlagsvarianter och teckningar. Vi tackade inte alls för de nakna utan tymus, för de var klena och dog. Om vi tackar för de hårlösa som finns nu återstår att se.

#13 Jo, men de avlas ju inte på nu i forskningssyfte. De avlas ju fram som sällskap.
#14 men forskningsdjur är inte tillåtna att ta ut till sällskap från början faktiskt så kanske är de här olagligt? 
Nu har det framkommit så mycket negativt ang Nude på mus och ärligt så känner jag att kanske skulle mushobbyn "frysa" ut dessa. En början kan vara att SVEMUS tar bort Nakenmusen ur sin Standard.
I den här tråden framkommer många viktiga aspekter, men i andra trådar om Nude och dess ögonproblem framkommer för mössen en otroligt smärtsam defekt som mushobbyn inte bör stödja.
Skicka motion till årsmötet
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#16. TACK Grodan!!
Det är den första verkliga responsen jag fått sedan jag började "propagera" mot denna avel/spridning av sjukdomsgen i våras. Inte ens SVEMUS har "brytt sig", vilket gör att jag tar avstånd från klubben.
Jag vill inte vara medlem i en klubb som ser mellan fingrarna på sånt här.
Jag vet två stycken - TVÅ - som står bakokm mig i den här frågan, och som tagit ansvar fullt ut. Fast "i det tysta". Det är inte lätt att sätta sig emot en "majoritet".
Kan för bövelen inte SVEMUS själv, som klubb, ta något ansvar i frågan!?? Dåligt! Lågt!
Tack en gång till, Grodan.
#17 Ja, det får jag göra
#18 Haha, jag behöver tid för att saker och ting skall sjunka in ordentligt.
SVEMUS har haft Nakenmus i Standarden så många år utan att ens några Nakenmöss funnits och de jag hittills sett anser jag inte alls vara något vi ska befrämja. Vi ska ju stödja seriös och bra avel.
Jag har inte heller tänkt tanken direkt att man kan frysa ut eller ta avstånd från en variant, även om faktiskt Gunvor Lundblad (SVEMUS grundare) tog aktivt avstånd från Brindle (Mobr). Men idag har jag lärt mig så mycket mer om möss och jag tycker inte att alla varianter behövs som sällskapsdjur till vilket pris som helst. Djuren måste ju må bra.
Så vi måste skriva en fin liten motion till SVEMUS årsmöte. Det tycker jag absolut.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har följt tråden och kan inte annat än att pusha för er! Tycker det är alldeles rätt att jobba mot en variant som är så ohälsosam.
Där går min gräns, när individen ska behöva lida för människans beslut om avel. Och sorgligt nog finns flera exempel på arter där detta händer inom "rasavel".
Mvh Ellenfyrkant