Möss som vaktar?
Mina möss fick ett nytt hus som dom älskade! Dom bosatte sig där och övergav allt det andra dom hade. Sen gick det inte att komma i närheten av huset utan att ena musen rusade ut, bet mig och sprang in igen. Jag tog ut huset idag som dom knappt gått ut ur någon gång. Och direkt va dom sitt glada lekfulla jag igen! Är inte detta lite konstigt?
Jo, tycker det låter lite skumt… Måste ha varit ett jäkla bra hus om dom var så rädda om det :P
Skulle man kunna få se en bild på detta hus?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# Ja det är klart! Ska försöka fixa ett under dagen.
Visst har du väl haft lite problem med att någon av dina möss vaktat förut?

Nä jag här bara haft möss ett par veckor. Du blandar nog ihop mig med någon annan. Har försökt ladda upp en bild men lyckas inte.
#5 Ojdå, det kanske jag har. Sårri. 

#6 Det gör inget ;-) Har du något bra svar? Nu är det ju lugnt igen efter att jag plockat bort huset. Men varför gör möss så? Jätte skummt!
Antagligen vill de väl inte ha dig på sina pesonliga ytor. 
Jag har en mus som vaktar boet oavsett vad hon använder som bo och det bästa man kan göra är att visa att man inte tolererar sånt beteende. Om hon biter mig brukar jag ha kvar handen för att visa att det inte lönar sig att bita eller så vänder jag henne om. Bara man gör det på ett snällt men bestämt sätt så kan man nog göra vad som funkar bäst på just den musen…
Viktigast är nog att de inte blir rädda fär då får de ju en anledning att bitas…

Jag hade en vaktande mus också som kunde "hälsa" på en genom att nafsa i fingret. Hon slutade med det efter att jag inte gav med mig, precis som jauchzet skriver.
Min Sellon gör samma sak. Hon har en plastburk i buren och hon försvarar den med hennes liv. När jag kommer nära burken så bits hon direkt :)
Aggressiv jäkel. Men annars så är hon jätte lugn o snäll.
#7 Nej, jag har inget bra svar, annat än att honan vaktade huset.
Själv har jag nog aldrig haft sådana möss (jag skriver nog därför att jag inte minns riktigt alla möss jag hade de första åren, jag minns bara de som satte djupa spår i mitt hjärta. De första åren hade jag väldigt många olika slags möss och vissa var underbara och vissa var mindre trevliga…). Jag köpte en hona en gång som attackerade mig varje gång jag öppnade buren. Jag lämnade tillbaka henne till uppfödaren. Jag har även några gånger sålt möss som uppvisat ett vaktbeteende. En tjej lyckades få bort beteendet och jag tjatade på att hon skulle skriva en artikel om hur hon gjorde, men tyvärr blev det inget…
Endast en mushona har vaktat sin kull när jag skulle titta i hennes bo (under nittiotalet). Det är alltså i min värld ganska ovanligt att mössen vaktar. Jag uppskattar inte beteendet även om det är naturligt. Dock visar jag stor hänsyn till honan när ungarna är nyfödda och pillar inte med dem för mkt. Först tar jag ut henne och sedan tittar jag på ungarna. Om hon, mot all förmodan skulle känna sig hotad av att jag kollar i boet, så undviker jag alltså det - precis när de är nyfödda. Sedan kollar jag glatt i boet utan att tänka tanken att honan skulle bli hotad, då hon inte visar några sådana tendenser, och inga protester görs.
Det känns också konstigt att skriva att det är musens natur att vakta… eftersom det här hos mig är ett mkt ovanligt beteende.
Hur har ni andra uppfödare det hos er?
#11 här bor ju rätt många möss numera av olika sort & temperament, ingen av dem vaktar något, hittills borde man kanske säga för säger jag att ingen gör så blir jag väl biten eller nått.. har inte haft många kullar heller, men de honor som haft kull har inte vaktat utan bara varit glada åt att jag kommer och tittar till dem (nåja kan ju itne fråga dem om de vart glada, men det känns så när de kommer och pussas eller bara nyfiket kikar och kilar upp på mig, de ser glada ut)..