Vad är rätt att göra?
Praktiserar i en zoobutik som föder upp möss. Någon satte ned en hane i en bur där det bl.a. fanns en hona med kull, detta resulterade i en hel del kapade svansar i kullen, de flesta bara svanstippen men två hade oturen att bli ordentligt stympade.
Efter som att jag ej hade hjärta att ta bort dem då de verkade pigga och svansarna har läkt fint så finns de kvar och rusar runt som alla andra möss, till synes utan problem. Men självklart förstår jag att det till viss del är handikappande för de som är "hamstermusar".
Vad bör jag göra? Avliva de som är helt utan svans och de som har förlorat svanstippen får vara kvar? Funderar på att ta hem den svanslösa honan, de är ju så himla goa hela kullen…
Du ska helst inte avliva den. Svansen finns bara för att hålla ballansen, så nu blir musen som en liten hamster :)
Jag hade en vit mus utan svans, och hon var helt normal och bodde med andra möss :)
Om det verkligen rör sig om avgnagda svansar på små ungar och inte genen som ger manx tycker jag kan vara intressant att utröna.
Vi vet av bland annat manx på råtta att det är en svår missbildning som även kan orsaka flera defekter på djurets skelett och organ och därför avlar man inte medvetet på manx.
Frågan om svanslöshet är svårt infekterad och jag anser att djur som naturligt skall ha svans inte skall avlas mot att vara svanslösa.
Djur som uppenbarligen inte lider eller mår dåligt eller är sjuka (läs här även missbildade) behöver man inte avliva. Däremot måste man anpassa fångenskapen efter djuret.
Jag tycker att du själv måste göra bedömningen hur dessa svanslösa möss mår.
#4 Nej, de hade svansar och sedan hade de sår längst ute på svansen, dessa tvättades och togs om hand, nu har de läkt väldigt fint så det är absolut inte manx. :) Tycker att dessa är väldigt trevliga individer, så de får vara kvar. Kommer dock att ta hem de helt svanslösa till mig för jag kan anpassa bättre än vad de kan göra i butiken.
#5 Det låter bra. Jag känner att det verkligen inte är läge för att ha manx-genen ute bland våra möss i landet.Som jag skrev så kan de ha flera defekter… De du har där har alltså bara trasiga svansar och det är ju inget som påverkar mössen jättemycket.
Man kan behöva tänka på att vara lugn och snäll mot dem dock. Lyfta upp dem sakta och vara medveten om att de inte har sitt balansorgan.
Vad som däremot kan vara oerhört smärtsamt är frakturer på svansen. Jag har iakttagit möss och råttor med svansknyck/svansknick som mått väldigt dåligt pga att de haft ont.
#6 Ja, vanligtvis avlivar vi de som blir av med delar av svansen (framförallt på råttorna där det har stuckit ut 3-4cm BARA ben i toppen på svansen) men kunde ej med dessa… Självklart är jag lugn och snäll mot dem, det är jag med alla. :D