Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 3480 ggr
LinaIsabell
0

Matblandning

Jag skulle behöva hjälp till att göra en ny foderblandning. 

Det jag har hemma är:

Torrfoder till katt
Müsli med alla fyra sädesslag + några få procent torkade bär
Mandel
Pumpakärnor
Solrosfrö
Diverse torkade grönsaker

Hur mycket utav allt ska jag använda, tycker ni? Om ni skriver i delar, skriv också om ni menar volym eller vikt.

Jag tänker att man borde kunna ha 1/3 müsli, 1/3 torrfoder och 1/3 torkade grönsaker och sedan bara slänga in lite frön så att det inte blir allt för många per "portion". Blir det bra? Då menar jag viktmässigt, inte volymmässigt.

Mooniq
0

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

LinaIsabell
0

#1… Till mus? Detta är mus.ifokus

Mooniq
0

ja, jag blev jättebrydd…Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

mieeow
0

Jag gör också egen blandning, samma som jag har till mina råttor. Jag har pratat lite löst om det med en veterinär och han sa att det var bra. mina mår finfint på det så skriver ner det här. (ni erfarna får gärna ge åsikter)

8dl Axa grynblandning (endast de fyra sädeslagen, alltså utan några som helst tillsatser)

1/2dl bovetekorn/flingor

1/2dl torrfoder för hund

1/2dl vetegroddar

1/3dl hirsflingor

2msk solrosfrön

0,5-1msk linfrö (inte för mkt!)

1msk sesamfrö

1tsk quinoa

1tsk naturella nötter i småbitar, t.ex krossade hasselnötter

Jag vet inte hur det är med möss faktist, men råttor ska ju inte ha kattmat eftersom det innehåller taurin och råttor, samt människor, tillverkar detta själv i kroppen, vilket katter inte gör. Kan någon komplettera? Kan möss äta kattmat?

Det är väldigt mycket socker i torkad frukt, och speciellt i färdigblandad musli. Därför bättre att få i dem alla sädesslag på något annat sätt, och undvika sockret. t.ex axa grunblandning. självklart kan man köpa varje sädesslag för sig själv, då är det 2dl av varje sädesslag, men jag tycker iaf det är praktiskt att köpa en påse :P

Att ha hundmat i torrfoderblandningen är egentligen inte nödvändigt, man kan byta ut det med färskt kött istället. Men jag tycker det är skönt att veta att de får i sig protein från torrfodret också, så får de färsk mat bredvid istället. :)

ivanhoe81
0

har för mig att kattmaten inte är bra för mössen heller, jag använder hundtorrisar i min blandning

jauchzet
0

Jag har aldrig vågar ha okokt quinoa i maten… Finns det inte risk att det sväller i magen på dem?

Obestämd

[aammE]
0

#5 Billigt kattfoder med tillsatt taurin är dåligt, de flesta lite dyrare på zoofackhandeln är med naturligt taurin och helt ofarligt.

mieeow
0

#6 jag vet ärligt talat inte… Men det är ju väldigt liten mängd, 1tsk på 8dl grynblandning, men man får nog vara försiktig.

Grodan
0

Quinoa går bra, men det är inte så supernyttigt så jag tycker faktiskt man kan strunta i det om man istället har solrosfrö, oskalat sesamfrö, linfrö, bovete och hirs.

Jag blandar så att mössen inte får i sig mer än ca 5 solrosfrö per dag. Har samma mängd på övriga fröer och vetegroddar.

Min blandning idag: (orkar inte prata om delar hit o dit, jag kör på ögonmått - jag har blandat min mus-och råttmat i över 20 år)

• 4kornskross från Saltå Kvarn
  • vetegroddar
  • solrosfrö (utan skal)
  • oskalat sesamfrö
  • hirsflingor (dock inte alltid)
  • hel bovete
  • linfrö
  • hackad mandel
  • hackad valnöt
  • pumpafrö
  • kokoschips

Några kulor hundmat ger jag bredvid vid behov, annars får de färskmat varannan dag. Inga större mängder dock eftersom jag inte uppskattar övergödda djur.

Sedan har jag även i lite som jag har hemma. Ibland blir det andra nötter än mandel o valnöt…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mieeow
0

vad är kokoschips för något?

Ja, jag blandar också i lite annat då och då. Men bra att ha grundrecept i början i alla fall, så det inte blir helt fel mängd på de olika grejerna…

Grodan
0

chips av kokosnöt, helt naturligt

DeniceP
0

Kokoschips ÄGER! Visste dock inte att det var bra för mössen! Förvånad

*tassar genast iväg till skafferiet och lägger lite i deras matskålar*

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

MP160
0

Oj, alltså inte riven kokos utan stora bitar? Vart hittar man det?

DeniceP
0

Hm. Tror vi köpte våra på city gross eller willys!

Grodan
0

citygross  - man kan väl diskutera hur bra det är, men eftersom det är av de bästa fetterna och ger snabb energi tycker jag om att ha lite i blandningen, för mig själv är det ett nyttigt naturligt godis som också mättar bra

DeniceP
0

Mmh, det är snorigt gott!

Grodan
0

Nä, smågodis är mycket godare men jag ska inte äta sånt mer…

DeniceP
0

Smågodis är jättegott, och jätteonyttigt >.< Har redan problem med vikten, så äter det inte mycket längre :) Däremot är det svårt att motstå att äta gott, nar man har en pojkvän som gör världens godaste kladdkaka!

Grodan
0

#18 Du kan äta godis o socker i 20 år till sen kan du inse att du behöver näring och sund kost för att må bra.

DeniceP
0

Tyvärr har min mor redan präntat in det i mitt huvud xD Sen att jag äter gott iaf är en annan sak hähäCool

Camillhe
0

Jag tycker att processad mat är onödigt och ganska meningslöst, dvs hund, katt mat men även pellets/labblock. oprocessad mat innehåller ju så mkt mer näring och man vet exakt vad de får i sig. Kan varmt rekommendera matvete och mathavre istället för grynblandningar, dock måste man tillsätta kornflingor för matkorn är för hårt för dom.

Matvete och mathavre är hela sädeskorn som endast är upphettat med ånga för att döda parasiter, och det finns så mkt mer nyttigheter än i grynen. Att ge hundmat och kattmat som godis kan man väl göra men det finns ju inte direkt ngt i det som de inte kan få i sig genom färskmaten.

mieeow
0

#21 men är det inte bra att ha hund/kattmat för att vara säker på att de får i sig protein? Eller räcker det med att ge dem färskmat innehållande kött/ägg?

Förresten, att ge dem kycklingben är väl inget problem? mina älskar det och kan inte se ngt problem med det själv o:

Grodan
0

#22 Jag förespråkar ju att man ger mössen rått kött 1-2 gånger i veckan. Jag mixar råa ingredienser som kycklinghjärta, kyckliglever, blandfärs, lax, broccoli, blomkål, spenat, ärtor mm till en gegga som jag fryser in och tar upp ett par timmar innan utfodring.

mieeow
0

jo, det gör jag också. men är det säkert att de får i sig tillräckligt med protein då?

Jag har ju hund här hemma också, så lätt att bara lägga i blandningen, och mössen älskar det

Grodan
0

Man behöver ju lära känna sina möss behov. Växande, dräktiga, digivande, engelsktypade behöver både mer mat och protein och då får man ge dem mer efter behov.

Camillhe
0

#22 Jag tycker inte det. Om du ger dom kött och ägg flera ggr i veckan så får de nog i sig mer protein än genom hund/kattfoder och dessutom betydligt nyttigare kött. Jag förespråkar att man hellre ger råttor lite protein varje dag istället för bara ett par ggr i veckan men vet inte om det går att göra så med möss.

Grodan
0

#26 Jag tycker man kan göra som man vill. Själv har jag alltid varierat kosten så att det fallit sig så att det blivit ett par gånger i veckan o inte lite varje dag.

DeniceP
0

När man gör "geggor" till mössen, kan man blanda i ett rått ägg då?

Jag brukar göra gegga till min väldigt kräsna hund, som bas ris och rått ägg.

Kan jag ge mössen av detta? Självklart har jag någon slags kött i också, eller så får dom det vid sidan av.

Grodan
0

#28 japp, jag brukar ha i ägg

DeniceP
0

Skönt. Vissa säger att äggvita är jättefarligt? Obestämd

Camillhe
0

äggvita är väl inte direkt farligt, men ger man den rå så förhindrar den att näringen i äggulan tas upp

DeniceP
0

Hm. Även om man blandar det ihop med allt det andra? Då blandas det ju ut, och går ihop ju.

Camillhe
0

Ägg innehåller många näringsämnen. Dock skall man vara försiktig med att ge hunden rå äggvita.

Ägg är ett bra livsmedel för hundar. Det är mycket näringsrikt och innehåller många proteiner, mineraler och vitaminer.

Äggulan är mest näringsrik och innehåller bland annat mycket A-vitamin och B-vitaminer. Gulan innehåller också relativt mycket fett.

När man ger ägg bör man antingen ge endast gulan till hunden, eller så kan man servera ägget kokt eller stekt.

Detta på grund av att rå äggvita hindrar upptagning av vissa näringsämnen.

(Rå äggvita innehåller nämligen ämnena avidin och antitrypsin.
Avidin är ett protein som binder B-vitaminen Biotin till sig vilket gör att kroppen inte kan ta upp Biotinet som finns i fodret.
Speciellt mycket avidin finns i kalkonägg.
Antitrypsin är ett protein som blockerar enzymet trypsin i tunntarmen. Trypsinet behövs för att kroppen skall kunna ta upp protein ur fodret.
Om trypsin blockeras, så minskar upptagningen av protein.
Både avidin och antitrypsin förstörs vid upphettning.)

Kort sagt, så finns risk för Biotin-brist och minskad upptagning av protein vid utfodring av rå äggvita.

Om man kokar, eller steker äggvitan, undviker man detta.

Givetvis så gör det inget om hunden äter rå äggvita någon gång emellanåt, men ger man ägg mer regelbundet, så skall man se till att ägget antingen är tillagat, eller så ger man bara äggulan.

Källa:

Hundmat boken  av Marie Sallander, Åke Hedhammar, Åsa Lindholm, 2001

National Encyklopedin  -  www.ne.se

DeniceP
0

Men okej, jag ger typ, 2 ggr i månaden så det är inte så regelbundet. Då är det nog ingen fara Glad

Camillhe
0

Nej, men meningslöst att ge ägget då eller hur? Man ger ju ägg för proteinets skull (oftast iallafall), att då motverka upptagningen av proteinet genom att inte separera bort vitan verkar ganska ologiskt.

DeniceP
0

Jag ger det för att göra maten kladdig, annars tar hon inte det. Kräsna lilla pudel *suck*

Camillhe
0

Fast det blir ju inte mindre kladdigt av att bara ge gulanTungan ute Andra saker som kan funka att kladda ihop maten med är smör (inte margarin), avokado, kallpressad olivolja, du får prova dig fram, kanske hon gillar ngt annat kladd än ägg också:)

DeniceP
0

Har faktiskt inte provat! Ska testa nästa gång vi har rester till henne!

[Samsonmaster14]
0

Idag har jag gjort eget musblandning! Jag köpte torr kattmat, olika nötter, russin, musli, torkade bananer och som tillskott köpte jag grönsaker.

Jag tag 4dl av allt, men mest upskattade är kattmaten!

Camillhe
1

Snälla Dominik, varför läser du inte i Artiklar? Finns ju jättebra recept här på sidan för torrfoderblandning. Russin är absolut inte bra, att du har lika mkt nötter, torkad frukt kattmatt som säden är inte heller alls vad en mus behöver.

[Samsonmaster14]
0

lol jag läser Artiklar, men jag glömmer bort vad jag läser. Jag gav dem inte billigt o dåligt kattmat, dom fick kattmat för 40kr, men vitaminer.

Men jag ska läsa om Artiklar.

Camillhe
1

ja men kattmat är inte baskost för möss. Baskost är SÄD. Och merparten av deras kost ska bestå av havre, vete och korn. Sen kan man blanda i LITE av andra saker som nötter, fröer, andra flingor etc

Grodan
0

#33 Jättebra att du skrev så utförligt om ägg.

Jag måste erkänna att jag bara gett mina rått ägg utan att skilja på gulan och vitan, men får väl skärpa mig eller ge dem ägg som är upphettat. Pannkaka är ju en höjdare här hemma… lol… jag älskar pannkakor och det gör även alla mina djur (även hund o iller).

Jag gjorde pannkakor på sojamjöl istället för ägg förut när jag inte ville äta ägg, men pga att jag led svår proteinbrist blev jag tvungen att peta i mig ägg igen. Pannkakor blev då det lättaste sättet för mig att få i mig ägg, utan att känna smaken och få kvälvningar (kvälvningar beror mer på något psykiskt tror jag, även om jag köper ekoägg). Dessutom är det så lätt att glömma att det är ägg i då pannkakor är så gott. Skrattande

Jag har vatten istället för mjölk och tar då ett extra ägg istället typ. Sedan har jag lite salt och lite honung i.

Mjöl brukar jag ta allt utom vetemjöl. Fyra sädesslag och annat.

Vattnadal
0

Ger man hela ägget rått, dvs med skalet, så rättar skalet till lite, men inte allt, av det vitan förstör. Man behöver inte laga till ägget helt, men vispa det och micra bara lite, så ska det räcka, har jag fått lära mig av barfande hundfolk.

#41 Kattmat som har tillsatt taurin är dåligt, kattman med så mycket kött att taurinet inte behövs tillsättas konstgjort är bra. Att du köpt för 40 kr säger ingenting, då du inte talar om hur mycket det var, vilket märke eller innehåll. Läs innehållsfötreckningen, det som kattmaten innehåller mest av står först. Bra kattmat har kött först, dålig kattmat har spannmål först. Katt mat du köper i vanlig affär är dålig, den som bvara finns på djuraffärer är bättre. Orijen eller eukanuba katt är märken som innehåller mer kött.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Energidrickan
0

Är det bra att ha helhavre och korn i musmaten?

Har tagit ifrån stallet och undrar nu om det kan vara farligt eller om det går lika bra som ifrån affär? :)

Camillhe
0

helt korn är så himla hårt och de äter sällan det. Hel havre går bra. Att ta in från stallet kan dock innebära att de får ohyra och parasiter. Så jag hade inte gett det. En del anser att ev ohyra och parasiter försvinner om man fryser ner fodret, jag tror att det behövs ångupphettning och ger därför bara säd från livsmedelsaffär.

Energidrickan
0

Kornet är krossat :) kan det vara ohyra även fast det vatt i stora plastsäckar? och borde inte isåfall hästarna få ohyra? 

Har en fråga till var får man tag på dom 4 sädeslagen i affär? Finns det på t.ex ica? :)

Energidrickan
0

Har förresten redan blandat i havren & kornet ifrån stallet i deras mat … hur märker man om dom fått ohyra?

Grodan
0

Det är ju skillnad på mathavre och havre i stallet.

Den mesta säden som finns i människoaffärer är behandlad på något vis och innehåller alltså ingen ohyra, parasiter, svampsporer eller annat.

Säd som kommer från bönder, via granngården/odal/lantmännen/stall etc, kan innehålla väldigt farliga saker för tammöss så jag rekommenderar det verkligen inte. Den säden är sällan behandlad och även om den är det så kryllar det av vilda möss och råttor i stall och de kan smitta dina tama möss/råttor med väldigt otrevliga saker!!!

Du kan hetta upp säden till 130 grader för att eliminera alla smittor, men det kan ju även eliminera nyttigheter om du gör fel.

Vad gäller hel havre så är finns det många olika sorter. Den lilla vildhavren kan ges hel, den uppskattar mössen, de uppskattar även hemodlad havre. Den som hästar brukar få hel kan de ibland rata. Men alla möss är individuella så prova dig fram. Här går i a f skalad hel havre ner, både hos möss o råttor.

Energidrickan
0

Hetta upp? i ungnen då eller och vad ska man lägga det i isåfall?

Havren och kornet är i riktigt stora plastsäckar som är stängda så tror inte att råttor o möss kommer in där.

Har fortfarande inte fått svar på 2 frågor, var kan man hitta dom 4 sädeslagen i affär? Finns det på t.ex. ica? och hur märker jag om dom fått ohyra?

Tacksam för svar :)

Camillhe
0

Mathavre och matvete hittar du bland pasta/ris/pulvermos. Korn köper jag i flingor och det har varit lite krånligare att hitta, men nu finns den en förpackning med grötflingor, havre och korn som jag brukar köpa. Annars finns det Saltåkvarns fyrkornskross. Ovanstående finner du i de flesta lite större mataffärer. Man kan också köpa en sockerfri musli som är gjord på de 4 sädesslagen, men helt vete och havre är nyttigare och drygare.

Att påsarna är stängda betyder inte så mkt, det kanske inte har kommit in möss eller råttor i påsarna i stallet men säkert innan säden förpackades.

Ohyra kan vara skabb, löss, loppor, oftast ser man det genom små små sår, vanligt att det syns först runt nacken. Men fet, glanslös päls kan också vara tecken. Man kan också de det på att de kliar sig väldigt mkt.

Grodan
0

#50 Vad är det för säckar? Kan du ta reda på mer? Är det säd som behandlats?

Vad jag vet så packas obehandlad säd alltid i papperssäckar, gärna med ventilation, annars blir det skadat

Kan också lägga till att det finns andra sorters parasiter som njurparasit, diverse mask osv som kan spridas av vilda möss o råttor, samt givetvis lite andra söta smittor som jag inte orkar gå in på, några fina goa virus o sånt mys…

Energidrickan
0

Tack för svaren Glad har köpt icas I love eco ekologisk musli den har inget socker bara kolhydrater varav sockerarter så är inget vanligt socker inlagt i muslin. Innehåller alla fyra sädeslagen plus solrosfrön så slipper man köpa det vid sidan om :) Ska föresten inte använda havren & kornet ifrån stallet efter det ni sagt. Använt det en dag hoppas inte dom hunnit få någon ohyra, får hoppas! annars tack för tipsen nu vet jag hur det ser ut om dom fått något .. förresten om de får det vad kan man göra åt saken? finns det något man kan köpa som tar bort ohyran? Har haft möss som har fått sånna sår om halsen men då visste jag inte vad jag skulle göra så min mammas kompis fick avliva dom :(

Camillhe
0

Man tar de till en veterinär och ber veterinären skriva ut Stronghold, sen sätter man en droppe i nacken på mössen så försvinner ohyran.

Energidrickan
0

Oh okej :) vad kostar det? :D

Camillhe
0

ring din veterinär och fråga.

Grodan
0

Stronghold tar dock inte njurparasit!

Energidrickan
0

Okej, tack för svar (:

[MelissaTN]
0

#53 hur många dl? :)

Energidrickan
0

#59 hur många dl vadå? (:

Energidrickan
0

Vad är det absolut viktigaste att ha i mössens bas foder förrutom de 4 sädesslagen? :) vill höra folks åsikter och få tips :) Det jag har i mitt bas foder just nu är de 4 sädesslagen, lite hundfoder o olika nötter. Räcker detta eller saknas något som dom verkligen måste ha? :)

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Jag har fått för mig att valnöt är giftigt för de små. Har nog läst något om det. Är det något som känns igen ? Obestämd

Mvh Ellenfyrkant

MP160
0

#62 Njaaae, jag har aldrig hört det tror jag…

mieeow
0

Ingen som har någon åsikt om Energidrickans fråga? Vi diskuterade det innan och jag sa att det räcker inte med de fyra sädesslagen, hundfoder och solrosfrön. Men hon har fått uppfattningen att det är de fyra sädesslagen som har störst betydelse och att det därför räcker. Eftersom ingen av oss är varken uppfödare eller haft möss jättelänge så vill vi gärna höra vad ni tycker?

LinaIsabell
0

#64 Jag har inte stor koll på hur mycket en mus (eller en människa heller för den delen) behöver varje dag. 

Men om man tänker att möss är allätare, precis som människor, så borde vi ju äta rätt likt.

De flesta människor äter enligt tallricksmodellen. Feta fröer/nötter och katt-/hundmat motsvarar kött i näringsinnehåll. Sädesslagen motsvarar våran potatis/ris/spagetti/makaroner/osv.

Det som saknar är ju då grönsakerna, för även möss måste få i sig vitaminer. Dock finns ju många utav dessa vitaminer i hund- och kattfoder, så hurpass mycket vitaminer som måste ges i form av grönsaker är svårt att veta utan tidigare kunskaper. 

Hur mycket av allt man ska ge vet jag inte riktigt, sånt räknar jag på när jag blandar mat och glömmer bort sen. Sedan är det ju även så att vissa möss kanske vägrar äta torrfoder, och äter bara havregrynen, solrosfröna och broccoli. Då spelar det ju ingen roll hur man än blandar, musen kommer hur som helst bara äta det den vill. 

Det som är positivt med att ge möss fri tillgång till alla sorters mat är ju att de ofta (men itne alltid) äter vad de behöver, precis som alla andra djur inklusive människor.

mieeow
0

#65 tänker likadant, att de är allätare och behöver därför varierat. Och inte bara en sorts gryn, ett sorts frön osv utan olika.

[aammE]
0

Man kan komplettera med _HEMTORKADE_ grönsaker (de färdiga man köper har torkats på för tok hög värme och förlorat en hel del nyttigheter). Torka i ugnen på 50c i några timmar.

adirf1
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är bara lite nyfiken på en grej. När jag hade marsvin så brukade de skrika(^^) av lycka när jag köpte hem torkade ärtor(då menar jag de platta chips lika som fans i djuraffären). Vore inte det ett bra tillägg i basfödan?

Grodan
0

#68 Visst, valsade ärtor heter det, men färska ärtor funkar även bra det.