Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 619 ggr
ariama
0

Genernas namngivning

På laboratorier har man ändrat namnen på mössens gener/lokus.
(Det här är inte nytt, kanske bara inte allmän kännedom  inom hobbyaveln)

För oss inom mushobbyn finns det ingen större anledning att göra detsamma, men den som är insatt i genetiken, bör veta att det är så det är.

Själv är jag inte särskilt insatt i det här, så ni får förlåta mig om det smyger sig in felaktigheter.

De nya namnen ger information om vad genen kodar för, till exempel vilka enzymer som är inbegripna.

Om vi tar albino, c/c, så heter "vårt" lokus C-lokus.

I lab-världen heter lokuset Tyr.

En albinomus har som ny beteckningen Tyr(c)/Tyr(c) - där min parantes egentligen är en liten upphöjd bokstav precis som när det gäller våra beteckningar.

Tyr talar om att genen kodar för Tyrosin (via enzymet Tyrosinas). Tyrosin är ett protein som behövs i produktionen av melanin/färgpigment (men också för dopamin, noradrenalin, och Tyrosin behövs även för ämnesomsättningen.

Är Tyr = Tyrosin inblandad, så vet man alltså vad det handlar om, t.ex. olika grader av pigmentering beroende på mutation.

Och så fortsätter det. Genom att namnge lokus efter enzym, eller andra inblandade proteiner, signalämnen osv, får man en massa nödvändig information på köpet. Information som verkligen är överkurs för hobbyaveln.

Några av lab-världens lokusnamn är

A, som faktiskt är agouti.

Tyrp1 (Tyrosinas-relaterat protein 1, även TRP1), bestämmer om eumelaninet (det svarta färgämnen) ska bli svart eller brunt:

Tyrp1(B) = svart. Tyrp1(b) = brunt. Tyrp1(b-c) = cordovan, osv.

Tyr = C-lokus. Tyr(C) är normalt färgad, och sedan finns till exempel Tyr(c-ch) som är chinchillagenen.

Myo5a är blå, d. Myosin är en proteinfamilj tror jag. Här ger genen musen (en svart mus) mer silverfärgad päls, och bildar kluster (hopar, cluster på engelska) av melanosomer (organeller där melaninet bildas).

Recessive yellow finns på E-lokus som heter Mc1r.
Mc1r(E) är omuterad och Mc1r(e)/Mc1r/(e) är recessive yellow.

Ja, jag antar att ingen orkat läsa, men det behövs ju inte heller. Man får faktiskt kunskapen om vad det rör sig om ändå .

Det är inte så enkelt som sagt. Tur jag har biokemikunskaper i botten (måste man ha om man läser biologi vid universitettet).

Grodan
0

Intressant. Bör mushobbyn också ändra till detta system?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️