Är detta sable?
Undrar om denna tjej är en sable, själv tror jag att det är så men tänkte höra med er också.
Högerklicka och hälj "visa bild" för att se den i större format.
Hon föddes röd:
Sedan bev hon lite fläckig och nu ser hon ut så här:

Hon, mamma , syster (vilken färg? Hon är inte BEW):

Syrran igen (färg?):
Tror tyvärr att mamman valde att para sig med en av de dominant röda hanarna, därför kommer ingen av systrarna att användas i avel eller säljas vidare på grund av hur ohälsosamt det är. De får istället fisa runt som små feta sällskapsmöss, för trevligt temperament har de i alla fall. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lustig färg, och lustig förändring. Så det kan bli! Färgförändringen när en mus byter från bebispäls till första vuxenpälsen kan bli drastisk, särskilt när det gäller de dominanta röda. Hon är i alla fall inte en "vanlig" sable, som är baserad på svart, och går gradvis från svart rygg till röd mage.
Den röda magen på de röda mössen har inget med tan att göra, och musen behöver inte alls vara tan för att vara sable. Den röda sablemagen baseras på den röda musens egen färg, och slutar inte heller i en skarp linje som tan gör.
Ja, en sable ska ha röd mage. En blekt sable som har det röda utbytt mot vitt istället, heter marten-sable.
Din sable är en blekt eller blek variant, varken vanlig sable eller marten sable. Men jag skulle ändå, precis som du gör, säga att färgen är sable. Som en "dålig tan" kan sakna allt rött och mest vara - ähum - fisblek, och en "dålig agouti" kan se mest grå ut i avsknad av både svärta och rödhet i pälsen.
Varje färg som musen har, kan ha så många olika nyanser och toner, och ibland till och med se ut som två olika färger. Det gör det emellanåt svårt att bestämma vilken färg musen har, utan att veta färggenetiken i stamtavlan.
Den andra är en nerblekt röd. Inte så blekt att den är vit. Vad färgen heter vet jag inte på rak arm. Hon verkar ha vit mage, så kanske är hon en mycket blek marten sable? Om hennes vita hade varit rött, skulle hon dock inte varit en sable, utan en sotad röd.
Jättefina färger! Jag gillar blekt ^^.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#1 Bra svar. Jag funderar på om c(e) kan hoppa in istället för en c(ch) gen i sable och orsaka typ det som vi skådar på bilden ovan? En "Falsk Sable" om du hänger med… Systern visar ju tydligt att hon är en Extreme Dilution, ED, variant och då kan man ju fundera lite…
Jag är ju inte alls familjär med hur röd fungerar med ED…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alltså A(y)/* c(ch)/c(e). Ja, varför inte? c(e) bleker rött totalt till vitt och svart pigment ganska mycket, och c(ch) bleker minst i serien. Kombinationen skulle kunna ge en mus vars röda färg är totalt nerblekt till vitt, men det svarta pigmentet inte helt nerblekt.
Sotningen har ju den färg som musen har i grunden. Det vill säga, man kan ha en vanlig sable med svart sotning, en chocolate-sable som är en röd baserad på chocolate, osv genom färgserien. De tickade varianterna är lite mer komplicerade.
Jag kan tänka mig att det kan stämma som du tänker Grodan. Eftersom musen är en blekt röd utan minsta ton av cream, A(y)/* c(ch)/c(ch).
Hur ser den där tösen ut idag? Om hon har helvit mage är hon ju närmare Marten Sable än något annat…
Awwww så gulliga