Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 874 ggr
DeniceP
0

Badning?

Brukar ni bada era möss? Tex inför en utställning eller bara till vardags?

Om ni gör det, hur ska man gå tillväga, ska man använda schampoo? (det finns hamsterschampoo och liknande i vår djuraffär)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

fiffiluren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Möss ska inte bada, dom blir väldigt lätt nedkyla och kan bli förkylda av det (vilket kan leda till Rossel, lunginflammation osv).

Nä vill man ha dom rena får man se till att ha strö som inte smutsar ner och kanske inte erbjuda den kladdigaste maten dagen innan utställningen Flört

Möss är väldigt renliga av sig och sköter sig själva, vill man så kan man ju iofs torka av dom lite försiktigt med en fuktigt trasa eller oparfymerad våtservett avsedd för spädbarn.

[aammE]
0

Mina möss har aldrig varit skitiga (förutom fettiga i pälsen om man pysslat med dem länge, men det tvättas bort kvickt) så jag har aldrig känt något behov av att göra det. Glad

DeniceP
0

Mina blir jättefettiga när man hållt på med dom, vill inte att dom ska se ut så på utställningsdagen >.< Så det där med fuktig trasa ska jag prova :)

Grodan
0

Jag kunde blöta pälsen lite på mina krulliga möss inför utställning, så att pälsen skulle se mer lockig ut. Det är det enda. Aldrig bada och schamponera. Möss ogillar det ganska mycket. Minns med fasa på den tiden när jag skulle bada mina möss i Alugan mot skabbkvalster. Fyfasiken. Senare insåg jag att jag inte hade behövt bada dem utan att en sprayflaska hade funkat lika bra. Med Sebacil gjorde jag så att jag sprayade på pälsen och sedan masserade jag in det ordentligt. Så att mössen aldrig behövde bli badade och helt genomblöta. De blir ju även mycket nerkylda när de blir blöta.

Däremot inte sagt att möss inte uppskattar att leka med vatten - doppa huvudet och tvätta sig. Men det måste vara rätt förutsättningar och ingen risk att de trillar i och drunknar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DeniceP
0

Har provat med en stor burk med ljummet vatten till dem. Vissa uppskattade att promenera omkring i det, vissa hoppade upp direkt.

Dom uppskattade dock att bli handdukstorkade efteråt!!

Vattnadal
0

Jag badade i dermocan för länge sen, på den tiden innan jag hade ens 10 möss. Torkade med handduk, för nån hårfön fanns inte, det gick bra, men ingen av oss gillade det!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Någonstans på sajten finns även en tråd med en länk till möss som "surfar". Vi hade en liten diskussion där huruvida mössen gillade det eller ej…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️