Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1085 ggr
Magda
0

elak mus :(

nu är jag ledsen!

min vackra choklad hona är en otroligt elak mus!

försökte sätta ihop tjejjflocken med musmamman + de två 4 veckors tjejjarna i deras nya stora terrarie, det slutade med att Marina (chokladen) fick en knäpp och for runt som en idiot och bet stora hål i bebisarna + en stor tugga (stort hål) på musmamman (som hon för den delen gått ihop med innan)

ingen annan bråkar men hon har stressat upp hela flocken.. nu sitter hon ensam för att ingen av de andra vill vara nära henne.. är så ledsen och besviken på henne just nu!!

Gråter

har haft bitchiga möss innan, men aldrig att någon tagit stora tuggor..

Grodan
0

Det är inte ovanligt att honor har svårt att acceptera att man sätter in så unga honor i en väl etablerad flock. Jag brukar vänta några veckor till innan jag sätter ihop mor och döttrar med vuxna honor.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magda
0

#1 ok då måste jag ha haft tur innan Obestämd i framtiden ska jag följa ditt råd och vänta några extra veckor Glad vad är lämpligt? 6 veckors ungar? eller ska de vara ännu lite större?

i vilket fall som har jag aldrig haft en mus som tagit stora bitar av andra i slagsmål :/ möss som bitit hål har jag haft..

Grodan
0

#2 Ja, det var lite väl faktiskt… att hon tog stooooooooora tuggor… men kolla om ett par veckor hur hon reagerar

Det kan ju även vara så att hon är en hona som inte gillar att flocken utökas. Skilj alltså på dessa två

1. ganska vanlig ovilja mot 4veckors bebbar
  2. aggressivitet mot främlingar

Inget är väl eg onaturligt för möss. Bägge ovan är ju nya flockmedlemmar som du väljer att stoppa in i en flock. Tammöss bör fixa det utan problem, men ibland har de för mkt vilt beteende helt enkelt. Jag anser att man inte bör avla på möss som biter andra möss.

6 veckor bör vara bra.

Magda
0

#3 jag vet inte om jag gjorde fel igår, men jag tog iallafall undan den bitiga honan, kanske borde tagit undan mamman med ungar istället? men i vilken fall som helst så går alla de andra mössen mkt bra med mor & barn..

men då vet jag att det är runt 6v som gäller tills nästa gång Skrattande

hålet på mamman ser mkt bättre ut idag.. igår var det massa blod och såg inte alls trevligt ut, men det är fantastiskt vad det kan dra ihop sig över natten..

Grodan
0

#4 Låter jättebra att dina andra honor är så snälla! Skrattande

Var noga med att tvätta alla sår med jodopax eller annat. Det är rötmånad och infektion/abcess bildas så lätt.

Magda
0

#5 japp tvättar :) änsålänge ser det fint ut! ungarna syns det inte mkt på, bara mamman som blev av med en bit :/

MP160
0

Gud, det låter som att mamma mus blev av med halva rumpan eller nått, hur stort bett blev det? Du kan inte ta någon bild? Låter ju helläskigt! Förvånad

Magda
0

#7 haha nä så illa är det inte alls, hon blev av med en bit skinn bara, så det är inte så farligt ;) bara jag som aldrig varit med om att bett blir annat än småhål..

har aldrig haft någon som verkligen bitit stora hål förut! skulle ha fotat det direkt när hon bitit istället, men blev så chockad! det blödde en massa men nu har det dragit ihop sig jättefint så det ser mest ut som en svart fläck över låret typ(hudfliken har liksom lagt sig tillbaka igen) vet inte om hon har haft tag och sen har mamman försökt springa .. nu är det liksom som en ficka in under huden..

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

varken kameror eller möss är samarbetsvilliga.. men det är alltså en flik som är lös på baksidan av låret (går runt på insidan)

Magda
0

hennes bakben är i vanliga fall vitt, så det är där det är blå lila (en del är nog blåmärke, insidan av benet låter hon mig inte fota och jag vill inte bråka med henne), men snart kommer det inte synas, de verkar till och med mer snabbläkande än råttor Förvånad

Magda
0

en annan som råkade illa ut är en liten liten mus (otam sak köpt på djuraffär så jag kan inte hålla ordentligt och fota)men detta är läskigt sår.. blir ju så suddigt att det inte gåt att se.. idag är såret torrt och fint och drar ihop sig jättebra, funderade på att ta bort musen men pratade med veterinär och frågade, hon sa att man kan ju se hur det ser ut, om det inte verkar läka.. fick metacam, och musen ska ha typ en droppe.. men hon verkar tåla det iaf..

Magda
0

jaha nu la kameran av helt..

Magda
0

fick ett bra på blåmärket iallafall.. Förvånad såret är mer på undersidan, sen är det som en ficka in.. så man får använda en spruta för att få rent..

MP160
0

Jäkla läskigt men sjukt skönt att det ser ut att dra ihop sig och läka så fort! Snacka om stort blåmärke, stackars liten Rynkar på näsan

Grodan
0

#13 Oj, blåmärke på mus… det har jag nog aldrig sett…

Magda
0

#15 inte jag heller, men nu är hon återställd iallafall och blåmärket borta..

Denna kommentar har tagits bort.
Grodan
0

#16 Vad skönt. Tror att pälsen skyddar oss från att se blåmärken, men den där damen som fått blåmärke är ju Fuzzy och ganska hårlös.