Andas med magen?
Kan de göra det utan att vara sjuka?
De möss som jag avlivat tidigare på grund av sjukdom har gjort det, men de har ju naturligtvis varit väldigt dåliga och haft andra symptom.
En av mina möss gör det dock nu och hon varken nyser eller rosslar. När hon sover ser det ut som att hon sitter och skakar eller rycker, men om man väcker henne så blir hon nyfiken och sniffar. Hon äter och jag såg henne putsa en av de andra tidigare ikväll. Läste nåt om att engelsktypade kan göra det när de blir äldre, men hon är svensktypad och bara ett år.
Däremot är det hon som har problem med ett öga.
Ingen som vet nåt om det här med mag-andning?
Jodå, jag har kollat "bukandning" på möss och råttor i många år.
Det är sant att Engelsktypade kan vibrera med hela kroppen när de andas och det kan då se ut som "bukandning".
Den riktiga anledningen till "bukandning" är när lungorna är inkapabla till att dra in och släppa ut luft ordentligt och djuret måste hjälpa till med magmusklerna. När djuret är riktigt sjukt syns symtom på syrebrist samt att djuret inte har någon ork.
Hmm, jag kanske ska höra med Anette om hon är engelsktypad ändå (en omplaceringsmus som hon hade hemma som jag sa att jag kunde ta hand om), men jag tycker inte alls hon ser engelsktypad ut. Däremot har hon alltid haft sjukt mycket tassdarr. Om det nu skulle kunna ha med saken att göra.
Riktigt sjuk verkar hon iaf inte vara.
#4 Hur ser han ut när han gör det?
Vi borde nog filma våra sjuka möss…det är så mycket enklare att studera ett filmklipp än att läsa sig till hur det ser ut.
Jag ska försöka komma ihåg det om jag har någon mus som har svårt att andas igen
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag kan spela in Trix när hon andas med magen kanske, men just nu går det inte för nu är hon pigg och springer runt och busar…
#5 han andas mest så när han typ sover, inte när han är uppe och busar. Ser lite ut som att han hoppar till fast vid varje andetag, ungefär…. Ska försöka få det på film
#8 Min Trix verkar bli lite anfådd liksom om hon busat runt och så sitter hon still så och andas. Och när hon sover då, som Hjortron.
Undrar om de tycker att det är jobbigt? 
#9 Ja så ser det ut, som om han vore andfådd… :/
#10 Jag märkte igår precis innan jag skulle lägga mig att det knäppte i henne när hon andades, vilket ju inte är ett bra tecken. Men det låter inte hela tiden, utan bara när hon verkar ha "tagit ut sig". Så det borde vara hjärtat som spökar…
Hoppas att du inte hört Hjortron ge något sånt ljud ifrån sig när han ser andfådd ut.
#11 Men usch, åh stackare! Nej såfort han ser att jag tittar på honom när han sitter och andas sådär så slutar han och andas normalt så det är inte sådär jättelätt att spana på honom…
#12 Jag börjar bli rätt van… Det här blir min 3:e med knäppande ljud - ett ljud som jag avskyr betydligt mycket mer än Rossel.
Är Hjorton engelsktypad eller svensktypad då?
Men jag blir orolig för vi ska ha musvakt några dagar (som kommer åka till våran lägenhet och titta till dem) och jag gillar inte tanken på att lämna en sjuk mus. Då vill jag ha koll hela tiden så att jag kan avliva om det blir för jobbigt för mustösen.
Hjortis (Hjortnäs egentligen) är korsad sve/eng
Ja förstår att du inte vill lämna en krasslig mus!
Oj, jag har fått för mig att det är Hjortron han heter. Undrar vad jag fick det ifrån. men om han är en korsning så har han ju kanske lite av den "engelska magandningen" i sig och då kanske det är lugnt!
Nää, man kan ju inte avliva i förväg heller för att möjligheten finns att hon skulle kunna bli sämre när vi är borta. Knivig situation. Men det mesta brukar ju lösa sig på ett eller annat sätt.
Magandningen är verkligen extremt förvirrande. Vi har insett att våran Trix aldrig kommer bli frisk. Ena stunden verkar hon jättedålig och jag tänker att vi ska åka och avliva henne det första vi gör… och sen när man kommer tillbaks till buren fem minuter senare kan hon käka mat, springa i hjulet eller putsa en kompis!
Hon verkar inte speciellt sugen på att somna in, så jag antar att vi väntar med det tills hennes glada stunder inte uppträder lika ofta. Jag tycker att hon förtjänar att få bestämma själv när hon inte orkar mera.
Däremot har jag tänkt på att jag saknar lite info kring det här med bukandning i Artiklar om sjukdomar här på mus i fokus. Det är nog svårt för många att avgöra om det är farligt eller inte och jag tror att många kanske inte ser det som ett problem.
Det kanske inte alltid behöver vara ett problem, men de möss jag sett med bukandning har varit sjuka eller insjuknat. Kanske att vi tillsammans kunde uppmärksamma det här mer?
visste jag nånting om detta så skulle jag skriva en, men det är första gången jag ser det nu 
#17 Jag funderar på om jag kan sammanfatta det jag vet om det nu, men det känns ju också lite löjligt eftersom jag ändå var tvungen att fråga Grodan… 
Vad jag har märkt själv är dock att bukandning kan höra samman med hjärtfel och klickljud. Jag kanske ska göra ett försök att skriva nåt och så kanske Grodan vill kolla igenom så att jag iaf inte häbvdar felaktiga saker trots att jag tänkte basera det på egna erfarenheter.
Men MP, kan inte du uppdatera lite om hur det går för Hjortis senare? OM han slutar bukandas, blir sämre, eller om det inte är nån skillnad? Kan ju ju också vara intressant om jag ska försöka mig på att skriva nåt. Men hoppas verkligen att plutten slutar upp med det där…
Jo jag updaterar om hur det utvecklas, hittills har jag inte märkt av nått speciellt :o
Bukandning på en sjuk mus kan vara i olika stadier. Hur illa det är man på övrig konditon.
Vi har mycket Rossel och problem på våra möss idag. Frågan är vad man ska göra.
Hjortis har faktiskt slutat med detta, känns jätteskönt! 
Min tös gör det fortfarande, men hon blir inte avlivad förän hon inte vill vara med längre och det vill hon uppenbarligen nu.
Jag andas med magen en hel del, är så glad att jag äntligen lärt mig det. Har andasts uppe i bröstet i 10 år nu…
Haha, jag har börjat en kurs för att andas rätt!