Rekommendation + fråga
Jag har varit bortrest i en vecka (utan möss), men i Sala bestämde jag mig ändå för att gå in till veierinären och se om jag inte kunde få lite stronghold. Jag hade inte några jättehöga förhoppningar om att få det, men jodå! JAG FICK STRONGHOLD! Trots att jag inte ens hade mössen med mig!!!

Så om någon har vägarna förbi Sala Smådjurspraktik så rekommenderar jag stället!
Så ikväll ska här medicineras med stronghold! Finns det någonting jag bör tänka på nr jag ger dem det? Jag vet att det kan vara bra att hålla isär dem så att de inte slickar i sig det och blir dåliga.
Vet nån hur det funkar på äldre möss som inte har hälsan på topp?
Ge mycket lite av strongholden till varje mus. En pipett är beräknad till vikten av en katt eller en hund, beroende på hur stor pipett du har fått. Det går många möss på den vikten. Pipetterna är doserade efter katten/hundens vikt och finns från 2.5kg och ända upp till över 40kg. En pipett till en katt på 2.5kg, lägsta mängden i en pipett, bör räcka till ca 50 möss (om man räknar med att de genomsnittligt väger 50g/mus). Huden ska bara fuktas. kläm ingenting på tuben alls utan låt ytspänningen sköta doseringen. En liten fuktig fläck (inte en droppe), stor som pipetthuvudet, räcker, -Dutt! Så är det klart, nästa mus! Nästan som en stämpel.
Det gör att du kommer ta två pipetter kvar till en annan gång 
Däremot kan vätska i pipetten ibland hamna i botten och rinner inte ut. Kläm inte då heller. Sätt på korken och skaka (ketchup) ett par gånger så du får fram vätskan till pipettöppningen.
jag har inte haft några möss som har dött, ändå har jag strongholdat ALLA mina när jag går igenom dem, och det innebär gamla djur men det innebär också bebisar. Till och med innan de har öppnat ögonen. Jag har nämligen nästan alltid en kull med ungar här så dt skulle vara rent omöjligt att ta en kur på alla djur utan att behöva köra på en kull också.
Jag har också strogholdat sjuka djur som går på annan medicin, tex karantänsmöss som insjuknat osv. De är redan medtagna av sin sjukdom, men jag vet också att tex mycoplasma drabbar djur hårdare om de är angripna av parasiter eftersom deras immunförsvar blir nersatt och därför har jag tagit beslutet att även strongholdat dem. Bland sjuka karantänsmöss har ju några dött, men dödsorsaken vet jag inte. De har hur som helst inte dött knall fall efter stronghold så jag tror inte det har varit orsaken utan snarare deras sjukdomsbild.
Vad lider dina möss av?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag har fått den för katter och hundar som väger 2,5 kg eller mindre iaf, så jag får försöka att dutta som du säger.
Tre av mina möss nyser och rosslar och har blivit behandlade med flera sorters antibiotika, men ingenting har hjälpt. Alla tre är dock bättre nu än när de insjuknade. Gammelmusen blev riktigt dålig när hon fick det och jag tänkte avliva henne, men hon kvicknade till. Hon har dock blivit så mager att jag är nästan säker på att hon har parasiter. Är lite orolig över att ge henne medicinen, men hon måste ju få den. Så är det ju bara.
Det står ju i bibakcssedeln att man inte ska ge stronghold till sjuka djur, men vad gör man om man tror att det är parasiter som bidrar till tillståndet liksom?
#2 Det står ju i bibakcssedeln att man inte ska ge stronghold till sjuka djur, men vad gör man om man tror att det är parasiter som bidrar till tillståndet liksom?
nä, precis… Lycka till med dem :)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Vad är Stronghold? Är jätte tacksam för svar

Tycker inte du har så mkt att förlora på att behandla, men visst det ska egentligen inte ges till sjuka djur, samtidigt får man ju där göra en risk-nytta bedömning. Ett bra sätt att dosera är med en väldigt tunn kanyl, då har man lite mer koll på mängden och kan göra minimala droppar jämfört med pipetten. (menar inte att man ska injecera strongholden)
#4 ett medel mot ohyra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 medel mot ohyra och en del mask
#0 Så länge du inte överdoserar funkar Stronghold på alla oavsett hälsa. Jag överdoserade lite sist och några möss blev riktigt skruttiga, men de repade sig efter några dagar.
Jag råkade överdosera Stronghold en gång men jag märkte inte av nånting… Konstigt!
När jag skulle ge en av mössen igår så ryckte hon till och jag visste inte om hon fick nåt på sig. Hon är så lurvig att jag inte kunde se, men då kanske jag vågar ge henne en litten dutt till då…?
Gammelmusen som är sjuk fick sig en rejäl dutt och hon verkar må bra idag.
#8 Skruttigheten kommer några dagar senare faktiskt. De blir bara typ… hängiga, reser päls lite, blir lite slöa osv… Inte alla ser detta på sina möss.
#9 Du känner på lukten om inte annat. Vilken variant av stronghold har du, alltså för liten hund, stor hund eller katt?

Jag gav mer än dosen för mus med 2,5 kgs medicin - när det var 40 kg. -.-U Extremt misstag. Jag var bara så lycklig att ha fått hem stronghold äntligen. Förstå min ångest när jag insåg det och redan behandlat flera möss! Men - jag märkte inga bieffekter förutom på en mus som fick klåda där jag satt det.
#10 Jag har sån för katt och hund under 2,5 kg…
#11 Åh, vilken mardröm! Men tur att det gick bra!
#10 Nämen allvarligt, jag kollade musen noga flera dagar efter behandling för jag vart ju nojjig såklart, men han vart snarare piggare än innan …. Märkte inte av nån skruttighet alls. Pälsen var lite rest innan behandling men dagarna efter låg den slät och följsam som den ska. Oh well, vissa möss kanske är känsligare än andra då, antar jag
#13 jupp, vissa är känsligare…
Jag läste någonstans tror jag, att Stronghold inte skall ges till ungar under en viss ålder. Själv har jag gett till musungar på 2-3 veckor.
Finns även frågeställning hur det är med dräktiga och digivande möss…

Det har inte visat några biverkningar att ge Stronghold till dräktiga råttor och möss, däremot ska man inte ge till digivande främst för att bebisarna kan få i sig ämnet ganska koncetrerat utvärtes när de suttar.
Man bör inte ge till djur under 6 veckors ålder men skulle jag ha en otroligt lusangripen bebis skulle jag nog personligen chansa.
Det finns flera intressanta Artiklar ang selamektin och råttor och möss, ganska tunga men här är länk till en ganska lättläst studie:
#16 Tack för infon. 

Jag skulle vänta, men efter att ha sett en musbebis med en lus mellan varje tå och krälandes på kroppen så kände jag att - nej. Jag tar risken. Det här är inte okej. De verkar nu dagen efter må bra i alla fall, helt lusfria och jag hoppas att mammamjölken inte skadar dem. ={