Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2463 ggr
jauchzet
0

Hur klippa klor?

En av mina möss har fått jättelånga klor på baktassarna? Hur klipper man dem på ett bra sätt utan att råka skada henne?

Skrikandes Jag bävar för att göra det här för hon är den som bråkar mest av alla när man ska medicinera henne…

mieeow
0

oj… aldrig varit med om att behöva klippa klorna på möss… är de felväxta så de inte slipas ner själva?

Testa sätta in grenar och annat som kan slipa ner klorna när de klättrar? Annars skulle jag nog ta en nagelfil och försöka slipa ner dem, bara att klippa på råttor är läskigt, med möss, och dessutom en sprattlig en, det skulle jag nog aldrig våga… Så slipa med en enkel nagelfil? Kanske inte en nagelfil i stål dock…

Lycka till!

jauchzet
0

De har ganska mycket grejer i buren som jag tänker borde slipa ner klorna, men det verkar inte funka på henne. Nagelfil låter som en bra idé! Då kan jag ju iaf inte råka skada henne, men är att hon kanske skulle kunna råka få nåt skrubbsår på tassen.

Åh, jag vill inte behöva brottas med henne och göra det här…

MP160
0

Låter inte roligt… berätta hur det går sen!

Stephanie
0

Jag brukar använda en vanlig nagelklippare när jag har råttor. Håller i och trycker lätt med fingrarna på tassen så att tårna spretar och klipper försiktigt. Vet inte hur man ska förklara det här så att man förstår, men jag brukar sticka in klon i själva klipparen, dra den utåt, så att den stannar vid böjen längst ut på klon och klipper. Det kan ju vara svårt om man har sprattliga möss eller dålig syn, men det brukar vara väldigt lätt om man har lite tålamod Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
0

Det är jäkligt pilligt men det går, dock är en förutsättning att musen är hanterlig och att du inte klipper fel!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[aammE]
0

Klippte på Kays Insane (som förvisso är en mus som inte är svår att hantera) och det gick finfint, använde en vanlig nagelklippare. Höll tummen i mitten av tassen och pekfingret på baksidan om tassen medan Kay höll upp honom. :)

Grodan
0

Skulle vara fint med lite fotobevis…

[aammE]
0

#7 Hade gärna fotat men det blir inga händer över då vi bara är två i hushållet. :c Men kanske kan fota om vi har besök och jag kommer ihåg. Alt. att jag fotar på praktiken där vi är fler personer, kan försöka komma ihåg att göra det på Torsdag.

jauchzet
0

Jag vågar inte klippa på henne. Får försöka fila. Hon är världens mest hanterbara mus - när man inte bråkar med henne.

Grodan
0

Fila tror jag itne på, bättre att klippa snabbt

jauchzet
0

Jag vet inte om det går. Maken till mus när man håller henne i nackskinnet har jag aldrig träffat. De andra håller man liksom bara fast och gör vad man vill med, men henne måste man nästan vara tre för att kunna medicinera…

Skrikandes

Stephanie
0

Håller du henne i nackskinnet kan jag förstå att hon inte vill sitta stilla Obestämd Jag brukar hålla hela handen runt dom och "stänga in" dom, medan jag klipper klorna på en tass i taget.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

jauchzet
0

Den har jag redan försökt när jag medicinerar henne. Tänkte att hon fick panik och tyckte det var så obehagligt när jag höll i nackskinnet så att hon gjorde allt för att komma loss, men inget som inte är på hennes villkor accepteras av henne.

Hade det gällt nån av de andra mössen hade klorna varit klippta vid det här laget. Suck.

Vi får försöka i helgen.

mieeow
0

#13 ha andra med dig när du gör det också, och locka med godsaker. Du kan ju också ta en klo tagen om det är väldigt jobbigt, liksom en klo ena dagen och en klo andra. och massa kel och goda saker efteråt.

Lycka till!

jauchzet
0

#14 Tack! Vi får göra vårt bästa!

[Puddingpastejn]
0

När mina möss klor blir långa (speciellt Lycka som avskyr att klättra i grenar och sådant) lägger jag lite skrovliga stenar runt matskålen. Det fungerar för mig i alla fall!

jauchzet
0

Ja, grenar funkar inte så stenar kan nog vara bra!