Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 820 ggr
cyberkise
0

AKUT HJÄLP!!

Det verkar nämligen så att en av mina två musflickor fått kala fläckar bakom öronen, på rumpa, på sidan och runt nosen. Min andra musflicka har inga kala fläckar alls, vilket får mig att tvivla på att det skulle vara ohyra. Jag tror att det är den andra musen som putsat/gnagt bort hennes päls.
Och då undrar jag, hur tar man itu med detta problemet? Och är det någon som har erfarenheter av detta?

(Jag läste att det kan ha att göra med rastlöshet/stress. Så jag satte in mer sysslor i buren till dom att aktivera sig med) 

Tacksam för hjälp!

MP160
0

jag tror att det är just det som är lösningen, ge den honan som barberar de andra mer att göra, ha henne ute mer, ha henne på axeln medans du diskar eller liknande :)

cyberkise
0

Lite underligt att de bott tillsammans nu i snart 2 månader och detta har inte hänt förut, det kom nu helt plötsligt. Kommer pälsen att växa ut av sig självt eller finns det någonting som man kan göra?

Grodan
0

hö, pinnar, grenar, rivet papper och annat kan få dem sysselsatta långa stunder. Se till att pinnar och grenar är väl rengjorda och plocka dem helst inte från marken, höet köper du lämpligast i matvarubutik - det är viktigt att inget litet djur som mus eller råtta varit i närheten av höet inom 28 dagar, vilket fallet sällan är med höpåsar i matvarubutiker…

Pälsen kommer att växa ut, gör den inte det så behöver musen som barberar sin kompis ännu mer stimulans. Men det är även bra om du kan ertappa henne med beteendet och avleda henne att göra något annat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

cyberkise
0

Det är just under nätterna som detta förekommer. Jag har hört dom bråka då och då, men trott att det bara varit lite gnabb. Men nu förstår jag att det antagligen varit barberar-offret som kanske sagt ifrån. 
Jag funderar på att i veckan nu inhandla en större bur med flera våningar, tror ni att ett miljöbyte också skulle kunna ge någon förbättring? 
(Den jag har nu är 60x30x30)

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, en större bur och miljöombyte kan bryta hennes beteende om du har tur!

cyberkise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska införskaffa en större bur redan imorgon!
Funderar på en Duna fun (bifogar bild), någon som har erfarenhet eller tips om just den? För- och nackdeler :)

cyberkise
0

Tror förresten att jag tog henne på bar gärning igår, så då tog jag ut bara henne och lekte med en stund. Verkade faktiskt som att allt var lugnt sen när hon fick komma tillbaka ner till sin kompis som hade fått vara ifred.

Hyeonmu
0

Den är jättebra. =) Enda nackdelen enligt mig var när man skulle ta upp en mus. Att komma uppifrån är sällan uppskattat av mössen. Då säger det rassel och i den här buren kan de då gömma sig i båda rör och under plastvåningen vilket är svårt att få ur dem ur på ett sätt som inte skrämmer dem mer.

cyberkise
0

Ja, det har jag också funderat på :(
Man kanske helt enkelt får passa på att ta upp dem när de är i ett hus/toarulle eller liknande och ha tålamod.. För i övrigt tycker jag att det verkar vara en rymlig, praktisk och jättetrevlig bur! Jag vill helst ha en duna, men tycker att det skulle verka så tråkigt att ha mössen så "instängda", för genom gallret känns det som man får mer kontakt. Så en kombibur är vad jag vill ha ^^

Hyeonmu
0

Du kan alltid bygga en bur. 9,9 xD Mina absoluta favvoburar nu byggde jag jätteenkelt.

En styck samlalåda från IKEA eller förvaringslåda från COOP, sen tar man lödpenna och löder en stor fyrkant på en (eller flera) sida. Fyrkantigt galler från granngården 1 x 1 centimeter. "Stripes", finns på de flesta byggvaruhus. Klipp nätet 1-2 rutor större än fyrkanten i lådan, löd så att det finns hål till var fjärde ruta. Ta en stripe, trä genom ett hål och en gallerruta, sen tillbaka ut genom nästa hål och gallerruta. Sätt ihop i 'snörpen' och dra åt!

… Hm… det var lättare än det ser ut där! xD Men jag håller med om att galler blir socialare. Samtidigt tycker jag mössen blir lugnare när de får väggar också, som i Duna fun eller mitt hemmabygge.

cyberkise
0

Ja jag har sett ett par sånadär burar här på sajten! :D
Men jag har nog varken orken eller händigheten till att lyckas bygga ihop en själv xD 
Det finns ju inte så många mus-burar som har luckorna just på sidan, de sitter oftast så man kommer ner ovanfrån. Ett alternativ skulle ju kunna vara att köpa en fågelbur med tätt galler :o För fårgelburar har ju nästan alltid öppningarna framifrån