Svartögd Siamese
På SVEMUS hemsida står en felaktighet som tyvärr börjar sprida sig bland musfolk.
Jag vill alltså poängtera att Siamese EJ har svarta ögon!
Innan vi kände till Colorpoint så gick Colorpoint som Svartögd Siamese i SVEMUS och fanns även med i Standarden. Standarden skrevs om så fort vi fick reda på vad dessa "svartögda siameser" (som de alltså helt felaktigt hette i SVEMUS, om något skulle de hetat svartögd himalayan) var för något.
Jag hann inte ändra all text på SVEMUS hemsida när jag höll på med den och den är fortfarande inte ändrad, så det står alltså att Siamese kan ha svarta ögon. Vilket alltså är fel.
Kolla SVEMUS aktuella Standard för mer kött på benen. Den ligger i PDF på SVEMUS hemsida!
Det visste jag inte. tack :)
Wow, läst 25 gånger, men endast en person orkade skriva något.
Alltså jag tycker det är uselt att folk inte skriver lite mer här!
#2 Jag håller med dig Grodan! Alla som läser borde skriva nånting :)
haha men vad ska man skriva då? :P jag som inte kan något om färger har inte så mycket att säga till om xD de skulle kunna säga att de ska ha blå eller bruna ögon och jag hade tänk "jaså vad gulligt" utan att ens tänka tanken att det skulle vara fel xD
#3 Önskar man kunde tvinga dem… hehe
#5 Haha ja, det hade varit jätte kul :D Men det är inte heller så kul med stalkare. Nä, nu räcker det för idag. Nu måste jag gosa med mössen o hälsa på några ungar :DDD
#4 Man brukar behöva säga till kattfolk att siamesemöss inte har blå ögon… (fast nu blev jag lite förvirrad… hm… vad har siameskatter för ögonfärg?)
#7 jag vet inte xD har verkligen inte koll på någon färg i någon art xD
#8 lol, tror de har blå
#9 om du säger det så :P det enda jag vet om katt-siameserna är från lady och luffsen och att de katterna var onda xD de hade nog blå ögon förresten :P
Siames är en kattras som är känd för sina djupblå ögon
från Wikipedia…

Jag har alltid fått med mig från andra forum ungefär att 'har du inte något otroligt intelligent att tillägga skriv inget alls". Det hänger kvar, även om det är uppenbart att jag bryter ofta mot det. Åh vilka svamliga onödiga inlägg jag kan skriva. xD
Men här missade jag faktiskt! Klickade upp svemus pdf-Standard och glömde kommentera. Durr. x_x
Jag satt själv i förvirring över Colourpoints och Siameser nu så jag uppskattade verkligen den här informationen.
Tack Grodan.
det hade jag ingen aning om, tack! 
Colorpoint och siamese tycker jag inte är så svåra att skilja. Då är det värre med hi och sm om de är dåliga…och/eller unga. jag vat att hi ska ha ljusröda ögon, men ibland hamnar de så där…mittemellan…och då blir jag konfunderad.
Sen syns det ju när de har sotat ut vilken som har vit kropp och vilken som inte har det.
På SM hade vi lite sådana diskussioner med domarna för de har inte colorpoint i England. där får siamese ha både svarta och rubinfärgade ögon. Allt som inte är mörkögt(röd eller svart, men mörk) klassade de om till himalayan vid bedömingen.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Förstod det då Kent sa i tv om en Siamese att den var Himalayan.
Tyvärr kan det bli lite problem om vi inte skall följa genetiken. Vi har ju hittills i SVEMUS försökt att dela in mössen efter både genotyp och fenotyp. Jag tycker det känns naturligt att ha möss som är genetiskt Champagne i klassen för Champagne och inte Pale Lilac som t ex i Finland och England. Precis som det känns naturligt att Colorpoint har sin klass, Siamese sin och Himalayan sin.
Bara för att en variant inte liknar Standarden är den ju inte en annan variant. I NFRS - Engelska råttklubben - vet jag att man diskar djur som är anmäld i fel klass. En skuggad Himalayan kan inte ställas i Siamese-klassen och en för ljus och ej skuggad Siamese kan ej ställas i Himalayan-klassen. De blir diskvalificerade. Eller så var det ju förut i a f (vet inte om de ändrat nu).
#15 jag tycker absolut geontypen ska vara av störst vikt även vid bedömning, så inte ägaren "luras" att tro att musen de har kan gå i avel enligt fenotypen och få överraskningar. Det blir bara dumt och konstigt. Men där är ju tex pearl ett bekymmer…i alla fall den pearl som vi har i sverige just nu som inte är pe utan sisi.
Paul tog en liten pewhona som jag köpte av Ajanki på SM, utom tävlan, och sa att det var ingen pew, det var en mycket ljus silver. Han lade den mot sin rock och visade att det var färgskillnader ( i lampskenet såg den faktiskt ljusgrön ut). Jag kommer provpara henne med blått för att se om det stämmer. Han var så stensäker nämligen, men han går så klart på fenotypen. Något annat kan han ju inte gå efter.
När jag reggar mina djur här hemma kikar jag alltid i stamtavlorna om jag är osäker för att utröna om det finns en tex c(ch) i föräldrarna om jag tycker jag fått en dålig choklad tex. En burmese är en aa c(ch)c(h) och är inte choklad alls. jag ser ofta att man skirver choklad burmese och tror det beror på att de är bruna, men det lurar både ägare och köpare att tro att den är aa bb c(ch)c(h) vilket är en helt annan sak. jag reggar aldrig mina djur genom att enbart titta på djuret (fenotypiskt) eftersom man då kan hitta på allt möjligt som verkligen är åt skogen. En ljusbeige mus kanske jag kan tycka liknar en cream men det är en CP agouti. Här kommer såklart erfarenhet in. Jag vet att man med tiden "ser" om möss bär på en a(e)-gen eller inte. man "ser" om en mus är c(e) eller c(e)c(e), men det tar tid att lära sig det.
jag tycker till och med att man på svarta möss kan "se" om de bär på choklad eller blått…kanske är det inbillning? men jag har en aaddc(e)c här hemma och det syns.
Nu svävade jag nog utanför ämnet…
#16 Jag såg den musen tror jag. Eller i a f en som ajanki hade som domaren sa var Silver. Den var inte ren aaddpp, men kanske är någon c-gensvariant av silver… t ex aac(e)cddpp (de blir ju PEW)
Stamtavla är ju ett ypperligt sätt att ta reda på vad för genotyp du har på mössen, förutsatt att stamtavlan är korrekt ifylld. Fast inte alltid kan stamtavlan ge dig rätt svar när du pysslar med c-gensvarianter utan du kan behöva göra en testparning för att utröna vad för genotyp musen har.
Vad sa de Engelska domarna om BE Cream?
Enligt mig så har vi ett litet problem med BE Cream, då vi har så många olika genotyper och fenotyper på dem och alla tävlar i samma klass…
#17 helt ok
Haha! Denna tråden får mig bara allmänt förvirrad. Jag är verkligen alldeles urusel på genetik, biologi i övrigt också. Kan bero på att jag verkligen inte är intresserad för fem öre 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Fast Grodan, det finns flera genetiska möjliga varianter av BEC (black eyed creme) men de flesta - om inte alla - av utställningskvalitet är väl c(e)c, eller?
#18 BE creamarna tyckte de var bra. Även Kents rev sm funkade kanon som sö cream. Han vann uppfödargruppen över mig med dem. jag ställde blått mot hans.
Däremot så hade jag anmält mina rödögda ur samma kullar som rö cream och dessa placerade domarna om till pew. Alla utom Jolly Joey som är satin och då ser gulare ut. han gick alltså som rö cr satin och fick CK.
listan säger en del:
Facing The Giants, sö cr uppf/äg: Anette Ajanki 93p
Fyr sö cr uppf/äg: Kent Ivarsen 92p
Fyra sö cr uppf/äg: Kent Ivarsen 90p
Jäger sö cr uppf/äg: Kent Ivarsen 92p
Fame sö cr, uppf/äg: Anette Ajanki 93p
Fyrste sö cr uppf/äg: Kent Ivarsen 90p
Necropolis Loss Of Memory, pew, uppf/äg, K. Airaksinen/L. Aronsson 95p
TAMs Jolly Jack, sö cr ssh uppf/äg: Liselott Aronsson 90p
TAMs Jolly Jody, pew, uppf/äg: Liselott Aronsson 93p
TAMs Jolly Joey, rö cr ssh, uppf/äg: Liselott Aronsson 89p
Bennets Queen Of Ice, sö cr uppf/äg: Joe Bennet/Kent Ivarsen 85p
Fyrklöver, pew, uppf/äg: Kent Ivarsen 85p
#20 Ja och de skiljer sig väldigt mycket från varandra, utseendemässigt…

Paul födde ju tydligen upp cream och han var helt bedårad av våra svenska. Han blev så förtjust i flera stycken så jag nästan trodde han skulle smyga ner dem i fickan. xD Men han satte ju relativt låga poäng på de flesta möss, så det kanske inte syntes så väl. Jag vet ju inte hur det ska vara, men det var mycket bedömning på färgjämnhet hos oss, vilket jag tror var också för att de inte var hundra på vår standard färgmässigt.