Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1828 ggr
jauchzet
0

Pensionerad mus

Min Bacon är nu gammal och i fredags trodde jag att hon skulle dö på kvällen. Hon låg ute i spånet och orkade inte ens äta boveteflingor som hon aldrig tackar nej till annars och hon orkade knappt hålla huvudet uppe. Jag trodde att jag satt vid hennes dödsbädd - ända tills hon reste sig och gick in i huset.

Min fråga är: Hur gör jag den sista tiden så bra som möjligt för henne? Hon verkar inte ha onte nånstans, men hon är väldigt trött och stel och bor med 5 yngre honom som körb över henne när det gäller maten. Om Bacon sitter och äter och ser dem komma så går hon oftast för hon inser att de kommer att knuffa bort henne.

Igår tvingade jag fram Bacon ur huset innan jag skulle lägga mig och matade henne med havregrynsgröt, ost och boveteflingor och hon äter med god aptit om man håller de andra mössen borta och lägger alting på marken framför henne.

Borde jag egentligen ha henne i en egen bur med den äldsta av de andra honorna? Jag vill inte att det ska bli problem att få in den andra honon i flocken igen sen när Bacon dött och jag vill heslt inte förändra någonting i Bacons livsmiljö eftersom hon lätt blir nervös.

Jag har aldrig haft en gammal mus förut. De som är döda nu har jag nämligen behövt avliva innan de blev så gamla som Bacon är.

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det du beskriver känner jag igen.

Jag har mina gamla möss i en egen bur, så är det inte nån yngre förmåga som "kör över" dom vid matskålen:)

Nu har ju jag fler möss än dig så jag har inget problem med att dom sen måste introduceras i en ny flock igen när den gamla dött. Här fylls det på eftersom i gammeltjejsburen…

jauchzet
0

Hur rekommenderar du att jag ska göra? Jag är orolig att de kör över Trix om hon får flytta med Bacon och det vore tråkigt för de yngre att skiljas från sina vänner för att flytta med Bacon som de ändå inte kan busa med.

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, det är ju så svårt för mig att säga eftersom jag inte känner dina möss och ser hur dom beter sig.

Jag skulle sätta Trix och Bacon tillsammans, men det är ju synd om dom kör över Trix sen…

jauchzet
0

Åh, ja, det är himla knvigt. Nu skulle man ju vara uppfödare. En annan plan kan ju vara att ha många olika matskålar runt om i buren - vilket Céline kommer att älska och bli ännu tjockare…

Annars tror jag att Céline och Xantippa inte kommer att vara nådiga mot Trix när de träffar henne igen. Xantippa kan vara en riktig liten gestapo och hon har brottat ner Bacon några gånger nu för att ta hennes mat.

Och Tara och Bacon som bodde tillsammans själva först tycker om varandra och ligger ofta och sover ihop.

Skrikandes

jauchzet
0

Kan man ha den lösningen att de är tillsammans på dagarna, men inte på nätterna…? Eller är det jättekonstigt? De har nämligen två våningar i sin bur och då kan man ju ha Trix och Bacon på andra våningen på natten så att de kan äta upp sig då…

StillaSinnet
0

Ta ut Xantippa ist, om hon är så dominant. Det kanske vore en enklare lösning? Om hon som är tuff ska återinföras i gruppen kanske det går smidigare iom att de andra är snällare?

Alternativet är ju att Trixi får en ny kompis när Bacon inte orkar mer och att du då har två burar.

jag skulle kanske rent av ta ut Bacon, anordna en värmematta och pyssla extra med henne sista tiden…men jag vet att möss pysslar bäst med varann. En snäll, varm och gosig Trixi vid sin sida hade varit bäst tror jag.

Din lösning med våningarna undrar jag hur set skulle fungera när de kommer ihop igen. Det blir ungefär det samma som att sära och sätta ihop dem varje dag. jag tror inte bacon får någon trygghet i det :/

Det är aldrig enkelt att råda andra. Som Anette säger; jag känner ju inte dina möss… Här har jag en flock trogna gammeltanter och de har ibland fåt tagit hand om bråkstakar som behöver sättas på plast, vänligt men bestämt. De är drygt 18 månader alla tre nu. jag älskar gamla tanter <3

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

jauchzet
0

Xantippa är nog ingen bråkstake, men hon kräver 100% kontroll över de andra.

En ny kompis till Trix hade kanske gått om man flyttat över Xantippa till henne när Bacon dör, för eftersom de har en sjukdom som jag inte lyckats bota vill jag inte tillföra någon ny mus till de jag har nu.

Just nu lutar det nästan åt att ha kvar Bacon hos de andra, men att se till så att hon får ordentligt med mat genom att mata henne som jag gjorde igår och placera ut fler skålar med mat.

Anars finns det en annan tös att sätta ihop med Bacon, men jag vet inte hur hon heller hade kunnat stå på sig när hon kommer tillbaks till sin syster och de andra.

jauchzet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu löste jag det så här:

De fyra ungdomarna får bo på bottenplan och sen så bor Bacon och Trix på våningen ovanför (men de kommer inte att träffas).

Jag såg nu också att Bacon har ett litet sår på ena tån och att den är lite svullen. Jag har inget antibaktriellt medel eller sårtvätt hemma, men kan fixa imorgon. Vad kan jag tvätta med så länge? Ögonvatten? Lite vatten med salt i?

StillaSinnet
0

ser jättebra ut :D

Bara rent vatten fungerar utmärkt till att börja med. Det är skilland om såret varar, kladdar osv. Svullet blir alla sår av kroppens egna försvar och behöver inte betyda att det är inflammerat eller infekterat

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare