Hjälp önskas, barbering!
Jag skrev ett tidigare inlägg om att en av mina mushonor barberar den andra. Jag har försökt med allt, jag köpte en ny och betydligt större bur, har gett dom mer att pyssla med, men den ena honan blir bara kalare och kalare..
Nu tar jag till plan B, att sära på honorna för någon vecka eller två. För att låta den barberade musens päls få växa ut igen. Gör jag fel i att göra såhär? Skulle det möjligen kunna fungera att återföra dom i samma bur igen sedan, och att den andra honan kan sluta barbera henne?
Är tacksam för tips och erfarenheter, vet verkligen inte vad jag ska göra..
(Och ja, jag är så gott som hundra på att det inte är ohyra. Men om det blir värre nu när mössen inte ens träffas, så tänker jag ta den till veterinär)
Sära på dem för gott? Adoptera bort ena och skaffa en ny kompis till den andra.
Jag är ju väldigt förtjust i dom båda två.. Och det är ju inte så lätt att bara sälja den ena, känner tyvärr ingen som jag vet skulle kunna ta hand om henne.
Jag kan ju iallafall prova detta och om det inte funkar så får jag väl sära på dom permanent helt enkelt.
Du borde sära på mössen, och låta dem aldrig få träffa varandraa, eftersom visa honor är mer dominanta än andra. Och jag tror inte att det skulle fungera bra om musen skulle få träffa dom andra 2, för att möss har alltid samma lukt :) Så gör så här:
1)Sära på mössen
2)Köp en kompis till den mobbade musen
3) Lycka till
Håller med #3.
Det är två möss jag har, inte tre.
Men jag kan väl inte låta den pälstuggande honan leva helt ensam, det känns ju inte bra. De är 1-2 månader gamla just nu, det kan inte vara bara en fas eller rangordning?
Har gett dom hö att pyssla med nu också, ska prova att återföra dom om ett par dagar och se vad som händer. De bråkar liksom inte eller är agressiva i övrigt, båda två är jättesociala och trevliga.
Hö är inte nra, kan finnas ohyra där
Jo det med ohyra vet jag om, jag har haft höet liggande iallafall 30 dagar om inte mer!
#0 Du skriver att du har provat allt… Har du provat att ertappa musen när hon putsar sin kompis lite för noga? Har du provat att varje dag låta barberarhonan få springa på ett stort utrymme och leka? Har du provat att ta bort matskålen och strö ut maten i buren, gömma maten på olika ställen?
Jag har haft några hanar som blev understimulerade som tuggade lite päls på varandra. Dock inte så mycket. När jag berikade deras miljö mer och gav dem hö och oerhörd stor mängd papper och kartonger så slutade de. De fick även lite mer utetid!
Dock har jag förut haft stressade hanar som bott ensamma och som jag inte lyckades få att sluta barbera sig, trots hur mycket stimuli jag än kunde ge dem. Det jag inte kunde ge dem var en flock och honor att para. Jag anser ju att möss som utvecklar stereotyper/stereotypier som detta inte mår bra i fångenskap. Visst, alla deras behov är inte tillgodosedda. I en mus liv ingår så mkt och en stor del är flockliv, leta föda, att föröka sig och ta hand om ungar, men att avla på ett djur som man itne först lyckats se en förbättring på är verkligen inget jag rekommenderar. Hanarna jag nämde där uppe avlade jag på, för att de visade tydligt att de behövde mer och när de fick mer så slutade de att barbera sig. Varför de började barbera var för att jag städade så ofta att jag till slut inte hade något att ha i burarna. Nu har jag köpt hö och jag jagar papper, kartonger och div förpackningar som en galning.
Just din situation är lite svår. Du har endast två honor och den ena visar tydligt att hon är stressad, att hon inte får utlopp för sin energi. Att sära dem löser inte situationen för honan med problem. Du har istället två ensamma honor som saknar sin kamrat. Att utöka flocken kan vara det som behövs, men det kan även stressa barberar-tjejen ännu mer.
Frågan är också, hur dåligt mår honan som blir rakad? Hon har sina morrhår, så hon kan "se". Hon har lite kala fläckar och det kan inte vara skönt när kompisen renrakar henne (dock beror det på hur hon gör om hon drar ut hårstråna eller om hon bara tuggar ner dem), men hon lider nog inte av att ha några kala fläckar. Hon kan som sagt lida av hanteringen då hon blir rakad. Jag tycker det är viktigt att du tar bort gömställen, kanske ger dem ett genomskinligt hus, så att du kan se hur rakningen går till. Om det är så att barberarhonan pressar ner sin kompis och tvingar henne till underkastelse och då rakar henne så är det ett lite mindre trevligt moment i den ena honans liv. Om det sker utan överdriven dominans och på ett till synes fridfullt sätt, så, ja, då kanske ingen av dem lider.
Tack så jättemycket för ditt långa inlägg!
Jag satte in Thea (barberaroffret) till Esther (barberaren) idag. Och genast började Esther att springa efter henne och Thea började pipa, antagligen anser hon att den nya buren är hennes revir eller liknande?
Jag avledde henne flera ett par gånger ifrån jagandet och till slut lugnade hon ner sig och började pyssla med annat.
Då tog jag ut henne och har henne ute på en lekhylla just nu med en massa olika prylar, tänkte ha henne ute en bra lång stund och springa av sig och jag ska pyssla om henne lite. Ska försöka att riktigt trötta ut henne.
Ska även till djuraffären idag och köpa lite nya lekprylar att inreda buren med, funderar på någon häng-anordning i trä som man fäster i burtaket. Om det inte blir bättre med tiden så kan jag ju alltid försöka att introducera ännu en hona.
Nu när de är tillsammans i buren igen så verkar de för tillfället sams. Inget jagande eller pipande, jag gav dem mer hö, papper och en tom kartong. Just nu jobbar de tillsammans med att "boa" i kartongen, har även fler gömställen i buren att boa på, och har även satt in ett genomskinligt sådant.
Jag får helt enkelt underhålla henne mera, ha henne ute så mycket som möjligt, och hålla tummarna..
Jag ställde ett par frågor som jag önskar svar på! 
Jag kan inte skriva mer förrän jag vet hur du ser på saker och ting.
(Ändrade också rubriken nu när jag såg att det bara stod HJÄLP!, vilket ju inte säger något alls om innehållet…)
Hon tuggar ner pälsen tror jag, det verkar vara något hon sysslar med när hon har tråkigt eller när de ligger och sover tillsammans.
Jag har dom ute betydligt mer nu än innan, jag vaknade imorse av att en av mössen pep och då rusade jag upp och tog ut dom direkt.
Sen hade jag dem ute hela förmiddagen och när dom är utanför buren så är det ingenting som händer. Köpte en slags hinderbana utav trä till dem att ha på sin "lekplats".
Jag har även strött ut mat i buren och det verkade vara uppskattat.
Den barberade musen verkar dock lite "nedstämd", hon är inte lika nyfiken och aktiv längre. Eller så är hon kanske sådan som person, jag har ju bara haft dom nu i ca 2 månader. Hon kanske helt enkelt inte är lika äventyrlig och behöver lika mycket stimulans, eller så kanske hon faktiskt mår dåligt utav det.
#12 Precis det var det jag undrade, hur mår den musen som blir barberad. Det är ändå det som är huvudfrågan här.
Ang att ha dem ute ur buren långa perioder, glöm inte att de måste ha tillgång till mat och vatten. Det vet du säkert men jag behöver försäkra mig om det så att jag inte oroar mig för det.
Du skriver att hon verkar nedstämd och inte är lika nyfiken och aktiv längre - när var hon nyfiken och aktiv?
Kan du ta bort gömställena eller ge dem en genomskinlig burk av något slag som gömställe så att du kan se in i den när de ligger där och myser. Så att du kan SE vad som händer? (Och om möjligt störa honan när hon putsar sin kompis genom att säga något, röra på buren el dyl - bäst är om du kan lyckas peta lite på henne tycker jag. Så lyckades nämligen jag en gång att få en råtthane att sluta tugga päls på sina framben. Jag ertappade honom med det och petade på honom. Jag fick upprepa det några gånger och sedan slutade han och pälsen växte ut.)
Jag har dom bara ute någon timme som högst, så det behöver du inte oroa dig över!
Jag försökte med det, men den genomskinliga burken var inte så attraktiv tyckte dem och boade istället med spån, hö och dylikt och sov där. Inatt vaknade jag tidigt på morgonen, runt 5, av muspip och jag gick upp och knackade lite på buren och då blev det tyst. Hörde inte något mer sen. Det är alltså oftast vid denna tiden det brukar förekomma. Jag får väl bara hålla tummarna att det ska hjälpa att säga till henne upprepade gånger..
#14 Muspip… hm… ja, då skulle jag tro att hon som blir barberad inte uppskattar det. Så då kanske du bör sära dem ändå.
Honan som barberar sin kompis visade ju även upp en väldigt dominant sida då du satte ihop dem igen efter att du särat dem någon dag.
Hur känner du inför denna hona? Kan du presentera dem lite närmare? Namn? Foto?
De verkar ju komma så bra överens i övrigt, de ligger alltid och sover tillsammans och de är aldrig agressiva mot varandra i övrigt. Så det känns synd att sära dem åt.
Esther heter "barberaren", hon är något större än Thea "offret". Jag köpte dem samtidigt ifrån en djuraffär eftersom det inte finns några uppfödare här i blekingetrakten. Som jag beskrev innan så verkar Thea inte så hämmad längre, hon är pigg och nyfiken igen.
De är lika gamla och det är mycket troligt att dom till och med är syskon eftersom de precis hade kommit in i djuraffären då jag köpte flickorna.
De var sociala och modiga, och gick självmant upp i min hand redan de första dagarna hos mig. Så jag har inte upplevt att de är rädda, däremot är väl nackdelen med djuraffärs-möss att dom inte är temperamentsavlade? Och jag antar att Esther, som barberar Thea, lätt blir stressad/uttråkad. För att det skulle vara riktat mot Thea i syfte att skada har jag svårt att tro, eftersom de inte har några problem att vara tillsammans i övrigt. De är ca 1-2 månader, och är ju fortfarande litegrann hoppiga av sig men inte mycket.
Esther är något mer nyfiknare än vad Thea är, hon är alltid först där när det kommer någonting nytt att undersöka. Thea är å andra sidan lättare att handskas med, hon går utan problem upp i handen och hon är något lugnare i handen än vad Esther är..
(Bifogar även en bild)
I inlägg #12 skrev du att Thea verkade nedstämd. Nu skriver du något annat… Det är viktigt att försöka ta reda på hur hon mår.
Trevligt med ett foto. På bilden är Thea inte barberad vad jag ser. Skulle vara bra att få se hur barberingen ser ut…
Den dagen verkade hon lite mindre aktiv än vanligt, hon ville mest kura ihop sig och sova istället för att leka. Jag försöker observera dom så mycket som möjligt varje dag, och idag verkade hon vara i form igen. Hon var kanske helt enkelt trött..
Ja, Esther började inte barbera förrän nu nyligen.. Innan dess var det inga kala fläckar alls. Ska försöka fixa ett foto på hur hon ser ut nu. Här är ett så länge, hon har även en fläck på rumpan och även på sidan.
Men alla fläckar är inte kala, det är mestadels "nertuggad päls"
Fläck på rumpan kan hon faktiskt orsaka helt själv. Kanske tuggar bägge lite?
Kan tillägga att jag upplever det som att läget har blivit en smula bättre, jag har i vilket fall inte hört lika mycket pipande eller lika ofta som förut.. Om det är så eller att hon börjat barbera mer i tystnad vet jag inte.
Ja, jag misstänker att Esther också har en fläck på nosen.. Jag tänkte att det kanske bara var självförsvar eller att hon gjort det själv, men det kan ju mycket väl vara att Thea också är lite av en tuggare, om dom är syskon.
gjort det själv genom att ha skavt nosen emot galler eller liknande*
#21 Mycket att göra och massa med material att fläta, riva, gnaga och bygga med brukar ju hålla möss sysselsatta att de får utlopp för mycket av sitt byggbehov.
Och nya leksaker att undersöka ett par gånger i veckan brukar också hålla deras hjärna i trim.
Jag är oerhört tacksam för ditt engagemang och hjälp!
Jag ska fortsätta i denna takten och ge dem nya saker att pyssla med varje dag, försöka anordna olika lekplatser och låta dem vara med mig så mycket som möjligt..
Det är inte möjligt att det kan vara anknytet till att de blivit könsmogna och sådär? Att det kanske är en fas och att det kommer avta litegrann?
#25 Vi kan hoppas att det är en fas som går över, att den stress de upplever och som de måste få utlopp för genom överputsning, att den försvinner lägger sig…
Ja, det får vi verkligen hoppas. Iallafall att det går att hålla i styr om inte bli av med helt och hållet..
Den bilden är så söt, behåll den. 
Dina tjejer låter ju för övrigt väldigt trevliga så kanske barberingen inte är så allvarlig. Kanske får de utlopp för den stress de upplever och mår bra…
Kan tillägga en övrig faktor som jag funderat på om det kan bidra till problemet.. Vi har en katt i familjen också, som tycker att det är jätteroligt att sitta och kolla på buren. Men hon sitter en bra bit ifrån den, och jag har katten under uppsikt hela tiden och har aldrig lämnat henne ensam i rummet.
Men sedan barberingen började så har jag inte låtit katten vara i rummet alls, ifall det skulle stressa dem ännu mer.
Idag när jag kollar på dom så ser jag att även Esther har en kal fläck nu, och det bevisar ju bara teorin om att Thea också är en tuggare..