Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1380 ggr
ariama
2011-10-06 13:44
0

Röda möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fast egentligen gula. Recessive yellow. Färgen kan selekteras till gul eller "röd", mina är gula.

"Normalfärgen" på recessive yellow är "grådassig". Endast genom kunnig, långsiktig avel kan man få fram en renare färg utan sotning.

En stor skillnad mellan dominant yellow och RY (förutom hälsa och fetma då) är att DY ser man redan från bebisar om de har bra eller dålig gul/röd färg. Hos RY föds mössen med sotning, och först när de blivit vuxna kan klarheten i färgen avläsas.

Därför är jag så förvånad över dessa RY-guldklimpar som föds. Dessa är dessutom tydligt gula! Min andra kull med RY i.

I den första kullen såg ungarna ut som cinnamon, men fick sin klarare färg redan vid första pälsbytet. De här är gula redan från start. 8 dagar på fotot (idag)

Jag lyfter på hatten för Roland och Chilloutarea´s Mousery!! Eftersom det är han som medvetet har avlat fram dessa.

Wand
2011-10-06 13:47
0

Guuuud så fint. Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ariama
2011-10-06 13:48
0

Mamma är Finemang, en urgullig chocolate/tan hona med Nässla som pappa.

Pappa är Garlois-Björn, en ståtlig chocolate/tan hane med Nässla som pappa.

Mitt mål var i främsta hand chocolate/tan ungar i bra storlek, trevligt temperament, och förhoppningsvis bättre tan. Nu vet jag dessutom att båda är bärare av recessive yellow.

ariama
2011-10-06 13:55
0

Tack Wand! Kyss

Jag vill tacka Lottiz, för att hon lyssnat på mina böner om parning mellan Chilloutarea´s Electra (RY) och Ranunkel´s Dare Devil (ch/t med underbar tanfärg). Och för all hennes vänlighet i samband med dessa RY hon hade i sin ägo.

Och jag vill tacka Kent för att jag fick Nässla (u Chilloutarea´s Electra och e Ranunkel´s Dare Devil).

Stort TACK båda två! Utan er skulle jag inte ha dessa gullklimpar!

Min förstfödda hona Golden Vision på fotot. u Strässla (Björndalens Rhapzody Stream - Nässla) e. Nässla.

ariama
2011-10-06 13:59
0

Och så vill jag tacka Elin Vattnadal, för hennes alltid lika vänliga omtanke och vilja att vara behjälplig i min avel!!

Tack Elin! Tack för de två vackra och helt otroligt fina tjejerna som du släppte åt mig!!! Systrarna Vattnadals Tällberg och Vattnadals Xapuri (helsystrar ur två olika kullar).

Vattnadals Xapuri, se fotot, är argente. Titta på hennes röd/gulfärg!! Att hon har en helt annan färg (blåbeige) i underpälsen syns knappast.

ariama
2011-10-06 14:01
0

Kolla färgerna (polygenerna) på de två olika färgerna RY och argente. Visst är det häftigt!

ariama
2011-10-06 14:02
0

En bild till.

ariama
2011-10-06 14:04
0

Vattnadals Tällberg får också vara med här. Även hon med samma gul/rödfärg i pälsen. Hon är desutom oerhört snygg! För att inte prata om trevligheten! Pigg, glad, snäll, nyfiken, orädd.

Svansen är en tio-poängare, liksom ögonen, hon är helt fantastiskt!! Kyss Att du släpper såna möss till mig Elin! Gulle dig!!!

ariama
2011-10-06 14:06
0

En till på Tällberg.

ariama
2011-10-06 14:08
0

Om hon hade bättre svärta i pälsen (dvs mer/bättre svart tickning), skulle hon vara en perfekt "golden agouti". Hur som helst, så är hon helt perfekt, för MIG.

ariama
2011-10-06 14:13
0

Båda Vattnadals tjejerna kommer ingå i min RY-avel. Tällberg för ett försök att få mer rödfärg (än gulfärg).

Det är en rolig utmaning/sidospår att avla på RY. Kanske tar det över, kanske kommer det ingå i min övriga avel (champagne-argente, chocolate/tan, cinnamon) där "guld-toner" ingår. Jag vet inte än.

Att jag inte ville ta över Lottiz RY-möss, berodde på just denna "frihet" som jag har nu. Inga yttre krav på att "lyckas med fortatt RY-avel", jag gör som jag vill, det är MITT projekt och inget annat. Kyss

ariama
2011-10-06 14:16
0

Ett sista TACK till Grodan Kyss som släpper en ljuvlig och mycket passande champagne/tan-hane till mig, som även han funkar i min RY-avel.

TACK Grodan!!

Ett sista foto är på Golden Delicious.

Magda
2011-10-06 14:34
0

de är så himla vackra Kyss sätter en tass här eftersom jag hoppas på fler bilder på vackra gula & röda att dreggla över Kyss

Littlem
2011-10-06 16:09
0

Ja de har verkligen härlig guld-glans dina möss!  Kul att få känna sig så nöjd över de djur man har med :)

DeniceP
2011-10-06 16:37
0

*jag tror jag är kär*

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Lojs
2011-10-06 17:16
0

Verkligen urläckra! Vilken tur du har! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Dominik]
2011-10-06 17:46
0

#10 OH MY LOOOOORD!!! VARNING! DÖDLIGT GULLIGA MUSUNGAR <3

Vattnadal
2011-10-06 19:45
0

Finns fler systrar i argente kvar, till dessa ovan, om nån är inytresserad.Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter