Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfärgerhårlagteckningar
Läst 33677 ggr
tyra
9

skillnad mellan husmus och skogsmus?

nån som kan förklara skillnaderna mellan husmusen och skogsmusen? dom verkar ju vara lika i färg och även i storlek (iaf mindre skogsmus). och båda kan hålla till i hus. det kanske inte går att se nån skillnad utan att "öppna" dom eller?

amaira
0

Jodå, det går att se skillnad, det är ganska stor skillnad dessutom, men man behöver kanske se båda för att kunna se skillnaden.

Hinner tyvärr inte svara bättre nu, men kan återkomma nästa vecka när tiden räcker bättre till, om ingen annan svarar först.

Mr.Nibbles
29

Jag som har skogsmus säger att skillnaden är enorm!!

Kan lägga upp bilder så att du förstår skillnaden…

Mr.Nibbles
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skogsmusen har en skiftande, brun, agouti färg (viltfärgad). Vit mage, bröst och haka, tunn, kort svans och tunna ben.

Mr.Nibbles
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Husmusen är närmare besläktad med våra tammöss, en blanding och skogisar och tamisarna (utseendet). En jämnare, mer gråaktig agouti färg och kraftigare byggd än skogsmusen.

Detta är mina "observationer" ^^ , iaf.

amaira
1

Åh en sådant vackert foto på Mr Nibbles!!

Mr.Nibbles
1

tack *ler*

tyra
1

okej, det är så jag alltid uppfattat att skillnaden var. Det knäppa är att om man söker på husmus kommer det upp massor av bilder på vad jag tycer ser ut som skogsmöss. Men det kanske inte är omöjligt att en del sidor inte varit så någa när dom valt bilder.

Mr.Nibbles
1

Har sett det också att det är felaktiga bilder, skillnaden är stor.

Terato
0

Är fotot i inlägg #4 en riktig husmus alltså?

Guud vad lik den var tammössen. Väldigt fin färg dessutom! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mr.Nibbles
1

Ja, det är en husmus. ^^

Nutiz
0

#4 ser ut som en agouti tan, haha