Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 2092 ggr
Hyeonmu
2011-09-22 23:49
0

Aby!

Okej, förlåt min hyperhet - men jag har fått en aby! =D Iiinte så speciellt egentligen kanske, men jag hade ingen aning om att mamma mus hade aby i sig. 

Jag fick nämligen hem två siameser varav en dog. De var så lika så jag visste inte vem som var vem. Jag baserade slutsatsen på ljushetsgrad i pälsen, då en var felskriven som Himalaya - jag antog pga ljus päls.

Sen tittade jag inte mer på den dödes stamtavla förrän nu, när plötsligt en av mina Siamesebebbar visade rosetter! "Ser jag fel?" tänkte jag. Men nej, efter någon dag av pälsväxt var jag säker. Då kollade jag stamtavlorna igen… och, ja. Grodan blir glad att höra att jag visst har en zombie till musmor nu. ;p (Som dessutom härstammar från Morakullor!) Jag hade tagit helt fel på vem som dött, baserat på denna abybebis. Den ena siamesens fader visade sig nämligen vara aby när jag kollade stamtavlor igen. 

Så mysteriet är löst, men glädjen varar. Det är en väldigt speciell bebis för mig. Den blir med syskon en av mina första engelsktypade bebisar, en av mina första otecknade och en av mina första skuggade - och min allra första pälstyp som avviker från sh/lh. <=3 

Det är för övrigt fyra bebisar, efter en något misslyckad födsel. Mamma mus hade mage som visade på fyrdubbla summan. De åts upp och för första gången hade jag inte orken att starta ett gräl med musmor om detta. Hon fick göra det valet själv. 

Det är två ljust grå och två beiga. Mor och far är siameser. För en gångs skull hos Linnéa är INTE 90 % hanar, utan 3 flickor en pojk.
Detta blir Bil-kullen, med Mercedes, Lamborghini, Porshe och Cadillac.

Bilder har inte kommit upp för min jädra mobilkamera-sladd är borta! x[

Hyeonmu
2011-09-22 23:52
0

Men! Betyder inte detta att fadern måste ha Aby bakom sig också? Aby ska väl bara visa sig i form av rst/rst?

Grodan
2011-09-22 23:57
0

Wow, zombie-aby-mus… vill se foton Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2011-09-22 23:58
0

#1 jupp, fadern antingen är eller är anlagsbärare av Aby

Hyeonmu
2011-09-23 00:16
0

Hurr hurr. ;3

Hm. Nu blir jag ju orolig för inavel. Men jag garanterades att fadern inte var släkt… =/

En annan fråga. Två är ju grå och hur jag än letar runt bland genetikartiklar så förstår jag inte hur siamese + siamese kan ge nån grå variant. Det kan ju inte vara nån inverkan från c-lokus för där måste det vara ch/ch. Då måste det väl vara A som spökar?

Kan siamese vara A/a? Jag är SÅ förvirrad. T_T

Grodan
2011-09-23 00:30
0

Du har väl olika pointfärg på dem helt enkelt… vill se foton

Hyeonmu
2011-09-23 00:53
0

Men de är så väldigt mörka. =O Men det är väl så. Åhh, jag önskar att jag hade så jag kunde fota. x,x Ska kolla om pappa har kamera.

Grodan
2011-09-23 00:59
0

Är de bebbs, typ under 2 v så kan de vara mkt mkt mörka ja

Grodan
2011-09-23 00:59
0

Förresten får man se stamtavlan på dina bäsar?

Grodan
2011-09-23 01:20
0

Hoppas din laddare till kameran upphittas snart Skrattande

MP160
2011-09-23 11:02
0

Ååh, fan vad kul, GRATTIS! Kyss

Magda
2011-09-23 11:20
0

grattis Kyss ja bilder vill vi se på underverket Skrattande

Hyeonmu
2011-09-23 12:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack hörni! ^^

Hurra för pappas bluetooth! Nu blir det bild på Abyn Mercedes.

Hyeonmu
2011-09-23 12:12
0

Ett foto på den ende brodern. … den meningen påminde mig om nån saga. o-0 Jao. Iii alla fall.

Hyeonmu
2011-09-23 12:14
0

Sista bilden tills jag fotar bättre idag. Två ungar tillsammans - och en mystiskt uppdykande cornflake.

Hyeonmu
2011-09-23 12:16
0

Jag har inte pappans stamtavla än Grodis, men jag ska skriva mammans senare idag. Så fruktansvärt förkyld. T_T

Grodan
2011-09-24 11:13
0

#14 Ser ut som en Colorpoint. Kanske har du ändå inte parat två Siameser med varandra?

Hyeonmu
2011-09-24 22:57
0

Jaså? =O Ja det är en bra fråga… Hur sjutton ser jag skillnad? Skäms

Fadern är väldigt beige i färgen med riklig skuggning medan modern är ljusare.

Moderns stamtavla är nog inte 'aktiverad' på svemusreg' än så jag skriver ut den här:

Far: Joe. Siamese aby sh.
Mor: Chanti. Siamese shorthair.

Farfar: Spirit. Siamese Shorthair.
Farmor: Pärlan. Siamese Shorthair.

Morfar: Morakullan's Kvantilmus. Siamese satin shorthair.
Mormor: Yin. Siamese Shorthair.

Morfars far: Morakullan's Rockmus. Siamese Bluepoint shorthair.
Morfars mor: Morakullan's Teddi. Svart shorthair.

Grodan
2011-09-24 23:03
0

#17 wow, alla morakullor rättstavade! Kyss

Morfars mor Morakullan´s Teddi var Siamese AX

En av föräldrarna är en extreme dilution variant OM en unge är Colorpoint. Men vi får väl avvakta tills ögonen öppnas kanske?

Jag har haft möss som sett ut som blek Agouti Point Himalayan men som varit någon tickad Colorpoint variant… (Det har jag då märkt i avel…)

Hyeonmu
2011-09-24 23:38
0

Mina möss döps till namn såsom Koori no Ryuu, Nagato Pein och dylikt. Rättstavning tränas dagligen här! xD 

=O Jaså? Det ska jag ändra i min stamtavla då så jag vet. Jösses vad konstigt att hon står som svart shorthair. o.0

Ahaa. Ja jag får lägga upp foton allt eftersom så får ni rara små experter hjälpa mig med färgbestämningen. Kyss De båda 'grå' verkar dock svartögda, medan de vita är rödögda.

Woah. o_o Det var avancerat! Agouti Point Himalayan. Jag hade bara stirrat på den ungen en kvart och sen sagt: "DX SIAMESE! OKEJ! Nu går vi vidare!"

Grodan
2011-09-25 00:06
0

#19 Jag kom på en dag vad han o hans bröder var, men just nu har jag det inte riktigt i skallen… De såg som sagt ut som blekt tickade Himalayan…

Hyeonmu
2011-09-25 00:23
0

Intressant. =D Jag måste plugga på genetiken mer. Men vad blir annorlunda i Siamesens a/a B/* ch/ch då? Är det en ce istället för ch blir det väl beige colourpoint? Men då måste en av föräldrarna också vara beige colourpoint?

Men eftersom de är så kalla i färgen är de kanske blue colourpoint? … Men mamma och pappa mus ser väldigt varma ut i färgen. Kan det vara så att både mamma och pappa har D/d? För då skulle väl resultatet kunna bli a/a B/* ce/ch d/d - vilket väl vore en blue colourpoint?

ajanki
2011-09-26 09:06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men vad kul du har mina möss i stamtavlan:)

Hur hamnade musen från Gutke hos dig?

Stort grattis till abybebisen, kan den flytta hitTungan uteFlört

Hyeonmu
2011-09-26 15:20
0

Jao, eller hur. =D

Jag köpte henne på förra SM. =3 Så fick hon bebbar i tid till årets SM. XD

Hihi. Tackar. Vi får se vi får se. ;p

ajanki
2011-09-26 15:32
0

Hyeonmu
2011-09-26 16:25
0

Nu har Abyns aby avtagit lite. =/ Det känns lite tråkigt. Alla bebbar har nu öppnat ögonen och är stora och fina.

Det verkar vara två honor och två hanar, en av varje färg. ^.^ De två grå har röda ögon, inte svarta som jag först trodde.

Trots alldeles för lite hantering som småttingar är de jättelugna och fina. Såå gosiga! ^.^ Åhh jag älskar 2 veckors bebbar! 

Och min kamerasladd hatar mig fortfarande…

Hyeonmu
2011-09-27 23:40
0

BEBBISAR! Men Linnéas dator och kamera håller absolut på att haverera. Allmosor till di fattiga? ='D

Nu syns plötsligt en bestämd nyansskillnad mellan de två 'vita'. De två grå skiljer minimalt i nyans. Den dåliga Abyn Mercedes är vitast. Den något mörkare vita Porshe. Pojken grå är Lamborghini och flickan Cadillac. ;3 Här poserar de alla snyggt på Vero's byst.

Hyeonmu
2011-09-27 23:49
0

Så här söta kan man vara! Jag är så bedårad av de här små liven! Vad sjutton MENAR ni med att påstå att tecknade bebisar skulle vara så söta? Tungan ute 'Gräset är alltid grönare…'

Hyeonmu
2011-09-27 23:56
0

Sådana är nu Mercedes rosetter. Matte är lite smått besviken.

kimky
2011-09-27 23:59
0

sååå vad kan man säga en aby är? :o och hur kommer sådana fram?

Grodan
2011-09-28 00:11
0

Jag tycker inga bebisar är söta faktiskt. Tycker vuxna är sötast.

Hyeonmu
2011-09-28 21:42
0

Aby, kort för Abyssinier, är ett hårlag. =3 Mössen får rosetter i pälsen, små virvlar. Det är en egen gen som ger virvlarna, som är recessiv. Därför blev jag överraskad, för båda föräldrarna hade bara en gen och fick därför inga virvlar själva.

http://www.hiiret.fi/eng/breeding/varieties/ab.html Där finns bättre info. ^^ Jag hittade ingen bra artikel eller tråd när jag slarvsökte på forumet. 

Åhå åhå. Så har jag känt lite inför hundvalpar.

Hyeonmu
2011-10-01 02:10
0

Vad är ljusgrått, har foxmage och röda ögon och är dotter till en Siamese? =D …. Nej, det är inte en gåta. T.T Det är vad Linnéa frågar sig medan hon stirrar på sina bebisar.

Hyeonmu
2011-10-04 03:47
0

Jag ville lägga upp lite nya bilder, men min kamera hatar mig. Så det här var det skarpaste den kunde åstadkomma. Synd, för de är så fruktansvärt söta nu. Jag har fallit helt för dem. xD Sötaste bebisarna nånsin! <3 

Abyn Mercedes, suddig.

Grodan
2011-10-04 07:39
0

Du får planera lite när du ska ta foton. Rigga en plats där musen kan sitta och så ställer du in skärpa/macro/blixt osv och tar foton i lugn o ro.

Hyeonmu
2011-10-05 04:32
0

Största problemet är ljussättningen egentligen. Jag försöker hela tiden hitta ställen där kameran klarar att ta skarpa bilder, då blixten förstör färgerna. "Kameran" jag använder är tyvärr en usel mobilkamera (åhh vad jag saknar min gamla…) som inte heller vill ta bilden förrän en halv minut efter man tryckt. Mardröm. T_T Men jag måste faktiskt hitta på nåt som du säger med en plats. Typ, en hög mugg där de tvingas sitta still. Kekeke. >=3

Grodan
2011-10-05 20:47
0

Det kan ju vara en kartong eller plastlåda som du ställer på högkant (om det nu heter så, hm… förvirrad) så att de är i ett litet rum.

Om du har dem springandes i handen medans du tar kort så är det så pass mkt jobbigare än om du har bägge händerna fria…

Hyeonmu
2011-10-06 02:16
0

Jo, men det blir ett sånt jädra spring då, som inte min kamera klarar. Jag tror nästan jag ska plocka fram den gamla mobilen och fota med den istället. Den har sekvensfoto, vilket underlättar otroligt.

Jo, jag får ju lättare med kameran, även om den egentligen bara behöver en hand.

Hyeonmu
2011-10-11 08:49
0

Caramelle knep en toffel ur mitt rum och sprang ut med och lekte. En musbebis hade rymt och gömt sig i toffeln. Den ramlade ut lealös ur toffeln och Caramelle tog den glatt i munnen. Snap. Så en flicka är nu död. Om den var död innan hon tog den eller om den dog när hon tuggade på toffeln spelar liksom ingen roll, hon hade glatt dödat den.

Jag struntar i att hon är ett rovdjur, jag har aldrig haft en så samvetslös hund. De har sett våra andra djur som vänner, som flock. Figo knep en mus av ren reflex när den sprang över hans ben. När han puffat och buffat och den inte rörde på sig la han sig platt, med huvudet mellan tassarna och vägrade äta och gå ut på ett dygn. 

Caramelle är jättelycklig. 

Alla kanske har rätt i att hon är störd. Fan, jag orkar inte gå till skolan idag. Älskade lilla pluttmusa.

Flubben
2011-10-11 12:48
0

#38 ibland är djur monster.. Min hunds skulle lätt kunna äta mina små musisar.. Men jag håller på att vänja henne vid dem :)

Men stackars lilla musisen :(

DeniceP
2011-10-11 15:17
0

Min hund är tvärtom, hon vaktar mössen (eller hamstrarna och gerbilerna).

Vi har ju tre katter här hemma, men dom får aldrig, under inga omständigheter alls, komma in på mitt rum där smådjuren befinner sig.
För MIG får dom gärna komma in här, bara dom håller sig på avstånd från burarna (vilket dom oftast gör), men för lilla fru pudel så får de ikke. Bara dom närmar sig dörren om den är öppen, vallar hon iväg dem.

Har vi smådjuren ute i resten av lägenheten (med oss alltså), så vallar hon bort katterna så fort de kommer för nära enligt henne.

Hon kan dessutom utan bekymmer låta smådjuren vara upp på henne och klättra och ha sig. Tror jag har en snäll vovve :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!