Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1619 ggr
[jejjas]
0

Mus med knöl

Fick se igår när jag städade till mina möss, att den ena har en knöl vid bak benet, den är ungeför stor som en ärta, hon värkar inte ha ont av den eller så, den sitter vid låret,

min första tanke va en tumör, men kan det lika gärna vara en fet knöl?

har varit med om fetknölar på marsvin och vet att dom är ofarliga,

men om det nu skulle vara en tumör och den växer allt för fort så får jag ju naturligt vis ta bort henne,

hon är 9 månader gammal, väldigt bra hull äter och utforkar buren med dom andra helt obehindrat.

hur ade ni gjort?

kan ta en bild i kväll om det önskas

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade väntat för att se hur den utvecklar sig.

Dom tumörer som jag haft på mina möss har växt väldigt fort så du kommer antagligen se ganska snart vad för knöl det är.

[jejjas]
0

Okej, då avaktar jag lite då,

Menar så länge hon är pigg och äter bör det väll inte vara ett hinder för henne? Vil juh inte att hon ska lida för min skull

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, så länge knölen inte hindrar dom på nåt sätt så brukar det inte vara nån fara.

Men om du känner dig orolig så ring en veterinär, tyvärr så brukar dom inte vara så bra på möss:(

Du kan väl ta ett foto på knölen som du skrev, så får vi titta på den.

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på knölen

Veronica
0

Ser ut som en juvertumör tycker jag……är det en sån så kommer den bara att växa och växa…..men jag hoppas att det inte är det.

Amor vincit omnia

Vattnadal
0

Håller med, det ser t som en juvertumör. De växer och blir stora, långt större än en vindruva. Oftast är de pigga länge, men tumören blir för stor så att man får ta bort dem pga det. Håll koll på henne, så länge hon äter, kan putsa sig och mår bra, har glimten i ögat, är det bra. När du känner att hon inte är helt OK, låter du henne somna in. Hon kan ha bara någon vecka kvar, men oxå flera månader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[jejjas]
0

Tack för svaren, då får jag helt enkelt hålla ert extra öga på choklad, och helt enkelt ta rätt beslut när den dagen kommer.

Grodan
0

Den ser knölig ut… Juvertumörer är sällan knöliga…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jejjas]
0

I dag slka lilla maja få somna in, nu har knölen blivit så stor att vad jag kan se stör henne en del, men hon är ändå pigg och äter, hon har slutat att klätra, så nu får hon somna in.

Grodan
0

#9 Ja, man får göra bedömningen att avliva när man tror att det är dags. Ett foto på hur knölen såg ut strax innan avlivningen vore inte helt fel. Självklart förstår jag att du kanske inte tog något sådant, men jag tyckte knölen såg så knölig ut. Hur kändes den?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️