Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 1065 ggr
Liz85
0

Tips på flytande / mosad mat

En av mina taggisar har på något sätt fått "nedslipade" övertänder vilket innebär att hon inte längre kan tugga och att jag måste klippa hennes tänder emellanåt.

Hon mår bra och är pigg men problemet är att hon verkar tröttna på den "basföda" hon får av mig i form av yoghurt, Esbilac och potatismos för det mesta. Utöver den extra mat hon får av mina måltider då.

har funderat på blöt kattmat men sådant håller sig väl inte särskilt länge? Barnmat kanske?

Har ni fler och bra tips tar jag tacksamt emot de. Skulle vilja hitta någon ultimat alternativ basmatsföda till tösen som hon kan få i sig utan problem.

Hyeonmu
0

Mjaa, geggor av olika slag skulle väl kunna vara kul för henne? =) Gröt kokad på fyra sädesslag, med mosade ärtor och rått ägg? Har du en matberedare kan du ju mixa ihop det mesta, och sen frysa det för att hålla länge. 

När jag har möss som är lite svaga och inte riktigt orkar tugga brukar jag göra gröt/välling på fyra sädesslagen med grädde och smör istället för vatten, sen tillsätta äggula och kokt spenat eller broccoli.

Liz85
0

#1, tack för tipset. Jag har ju stavmixer, den borde funka att använda i någon bunke.

Grodan
0

Du kan ju i regel mixa allt som du i vanliga fall ger till henne.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️