Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 460 ggr
bkruby
0

Min mus resa!

Nu blev det en väldigt lång text, men jag ville bara berätta för er, speciellt er som också är nya med möss. Hoppas detta kan hjälpa! Jag kunde inte riktigt få någon kontakt med mina små när jag fick dem. Tror det berodde på att jag var så ivrig och uppspelt. Jag hade läst väldigt mycket om möss innan och efter jag fick dem. Jag ville göra så mycket med dem; hålla dem och göra dem tama osv. Tillslut blev de rädda för mig eftersom jag försökte fånga dem med händerna och släppa lös dem i mitt rum (2 gånger bara) och släppte de i en hinderbana några gånger. En av dem rymde två gånger från sin bur..  Jag märkte att de blev stressade utav detta och istället lät jag dem va. Jag hade försökt med allt! Det blev lite som att jag gav upp hoppet för att de skulle bli tama. :( Härdan efter tog jag bara ut dem till deras labb bur när jag städade deras akvarium med hjälp av deras hus som jag lyfte dem i. Någon gång stoppade jag ner handen med något gott så att de skulle komma fram till mig.  För några veckor sen läste jag att man kunde släppa ut mössen på ett bord och lägga ut lite leksaker. Rymsäkert! Jag gjorde detta medans jag städade deras bur. De var inte lika uppspelta som jag var över idéen. Två veckor sen la jag en kartong skiva som tak över ett område på bordet och de blev genast tryggare och sprang runt. Några dagar sen la jag tak nästan över hela bordet. De sprang runt som galningar!! Och jag fick en riktig kontakt med dem för första gången. Eller ja.. Min hand fick det haha. I förrgår la jag ut dem på bordet för skojs skull, de kom fram till mig hela tiden. De gick till och med på min hand! Det var den häftigaste känslan, jag kunde känna varje muskel rörelse genom deras små tassar. Igår stoppade jag ner min hand i akvariet och de var så orädda, de både slickade och nafsade på mina fingrar. De brukar även bita och dra i mina naglar (som är väldigt långa)  Jag vet inte varför de gör så men jag försöker alltid gömma mina naglar eftersom jag har nagellack på. De kommer fram till mig när jag sätter mig brevid akvariet och stirrar på mig.  Jag är så glad över att de äntligen börjar förstå att jag inte är farlig! Ca 7 månader har gått sen jag fick dem :\ Låter som en väldigt lång tid men jag lärde mig iallafall att ta det lungt och de måste få vänja sig med sin omgivning och mig. men bara för att de inte är lika rädda för mig nu så betyder det inte att jag ska försöka lyfta upp dem med min hand för då kommer de tro att jag jagar dem.. De måste få min tillit HELT innan jag kommer att försöka med något sådant.

http://brooklyns.blogg.se Kyss