Zamwyns möss
Jag vill ha en alldeles egen tråd till mina små musisar där jag kan visa upp dem och babbla om dem. De är ju bara 3 st än så länge, men det känns ganska lagom till att börja med efter uppehållet sen senaste muslingen.
Jag har alltså:
- Fokus - kh agouti bläsad berkshire hane från Imazo
- Vattnadals Chiabatta "Chibbis" - lh falsk silveragouti
- Vattnadals Nougatkaka "Cookie" - lh blå tan
Flickorna har redan fått smeknamn, jag pratar mkt med mina djur och varenda en har massor av olika namn, ordbajsare som jag är. 

Fokus, c:a 4-5 månader, här fortfarande på zoo
Cookie med Chibbis rumpa i bild istället. Hon är mkt mörkare i verkligheten. Faktiskt så har hon såvitt jag kan se morrhåren i behåll fortfarande fast Chibbis är morrhårsbitare, även om det pips och hålls på mkt därinne om nätterna. De sover ihop iaf och verkar inte osams annars, så jag vet inte riktigt vad de håller på med. De har ju inte bott ihop hemma hos Elin, utan blivit burkompisar iom att de kom till mig.

Hade tänkt att Cookie ska få träffa Fokus sen i höst, vill inte så gärna ha bebisar nu när det är så varmt och så hinner vi lära känna varandra bättre allihop då. Och Cookie och Fokus har mer tid på sig att utvecklas också.

Gud vad söt Fokus är! 
Tack tack, visst är han? :)
klart du ska ha en egen tråd!
#7 Tack! Jag är så exalterad över att äntligen ha möss igen, så kunde knappt bärga mig med att fixa till denna. 
Efter Fokus får du väl en massa små i-fokusar sen. haha. 
Fina dom är.
Allihopa.
#9 hihi, ja små i-fokusar vill jag gärna ha. Tack!
Min kamera har lagt av igen, men jag kan iaf berätta att musarna mår bra. Chibbis är den av tjejerna som är mest aktiv, hon är alltid vaken och pigg på att komma ut. Inte har hon rört Cookies morrhår än heller, vad jag kan se. Fokus är fortfarande jättetrevlig, och har visat sig vara en högst social mus. Hans sår på svansen är läkt sedan flera dagar, och han verkar må alldeles utmärkt i övrigt. Behandlade mot ohyran för andra gången idag. Det krävs ju lite planering för att inte sprida runt det bland djuren (vill helst slippa göra om alltsammans med alla hamstrarna dessutom), men hittills tror jag inte jag dabbat mig.
Härligt! Fast tråkigt med kameran, särskilt för oss. Vad roligt med Fokus!! 
Den hoppas förhoppningsvis igång igen snart, är lite temperamentsfull på gamla dar, kameran. Om inte annat ska mina föräldrar komma och hälsa på veckan efter midsommar, och då ska jag passa på att fota lite med deras.
Jag är jätteförtjust i alla mössen, men Fokus är faktiskt min älskling, det är helt otroligt att det kan komma en sån liten raring från grossist (troligtvis). Inte ens en tanke på att bitas när han får Ivomec. Lite misstänkssam mot mig efteråt, men det tar bara någon timme sen så kommer han självmant upp i handen när jag öppnar buren igen.
Synd att Chibbis är/var morrhårsbitare (än så länge inte sen hon kom hit, peppar peppar), för även om hon är korsad tycker jag hon är rätt svensk i typen och fiiin, och hon är en så rolig mus.
Här kommer en liten musuppdatering. Alla mina 3 mår bra, flickor som pojk. Häromdagen fick de alla träffas på spishyllan, men jag vaktade MKT noga så Fokus inte skulle få för sig några dumheter. Han är faktiskt en väldigt trevlig mus tycker jag, oerhört snäll och sällskaplig. Genomgick 4 veckors avlusning när han först kom hit, och gjorde inte minsta försök att bitas eller liknande fast jag var så "elak" mot honom. Låter inte så märkvärdigt kanske, men med tanke på att han är från grossist så tycker jag det är super! Han klättrar själv upp i min hand när jag öppnar buren, och kommer springande redan när han hör mig öppna dörren in till djurrummet. Chibbis är den mest nyfikna av de tre, och alltid pigg på att komma ut och umgås och upptäcka. Riktigt charmtroll!! Cookie är aningen blygare än de andra, men när jag väl tar upp henne tycker hon om att vara social också, fast nu börjar hon på att bli lite rund, så jag måste fixa mer motionsmöjligheter hon tycker är roliga. Chibbis är mkt mer aktiv, och har inga sådana problem alls.

Vad kul att han får träffa töserna. Vill bara säga till alla lekmän där ute att vi inte på något vis rekommenderar att man har honor och hanar ute tillsammans eftersom en parning kan gå snabbt!
Men jag antar att du, Zamwyn är förberedd på att det kan hända en olycka och att det inte är hela världen för dig om det skulle göra det!
Ville bara poängtera det för t.ex nya musägare.
Älskar mina stora små vänner..
De är aldrig ute tillsammans annars, var bara denna gången för att få en bild på alla tre. Och ja, skulle det ha blivit någon konsekvens så är det ingen katastrof, båda tjejorna är friska och har åldern inne. Men jag lät honom knappt nosa dem därbak, så han fick ingen chans till något mer.
Gah, vilken härlig bild med spishyllemöss!!!
Tack Grodan! Ja, visst passar de bra där, de små godbitarna!
Nu har musskaran utökats till 4. Igår fick jag den äran att välja ut en liten satinflicka bland Hedbrants fina små, och det blev Carmen som fick följa med hem. Har inga batterier hemma till min kamera, men bilder på henne finns i en tråd här.
Hon fick faktiskt flytta in direkt till de andra tjejerna efter burrengöring, och det verkar gå bra. Det var lite pip och småoroligt igår, men inget allvarligt och idag är det alldeles tyst. De sover ihop alla 3 i hängmattan. Jag som är mest förtjust i lh fastnade ändå för en kh. Sotad agouti med satin på var så läckert, krullisarna i samma färg var fina de med men det gjorde sig bäst på Carmen tyckte jag. Dessutom var hon den som verkade tycka om mig mest, och det är ju alltid trevligt. 

Vad skönt att höra att det går så bra för Carmen och hennes nya kompisar. Ja hon är en liten läckerbit den lilla tjejen..=)
I en annan tråd skrev jag och berättade att Fokus var sjuk. Han var väldigt dålig ett tag (kändes det som iaf), men nu verkar han vara piggelin igen, och jag är så lättad och tacksam så det finns inte. Han bor inte i djurrummet längre utan hans Duna står på diskbänken i köket, och det tror jag han gillar för det händer lite mer runtikring och han kommer alltid sättandes och vill komma ut så fort han hör mig därinne.
Musflickorna mår bra de också, trots värmen. Tack och lov har jag flest fönster åt norr, och djurrummet där de bor är tämligen svalt. Lilla Carmen kallas numer vanligen för Carro, och är en rar tös. Dock har hon lärt sig dumheter i sitt barndomshem, nämligen att rymma! Undrar om Hedbrants rymmarveteraner hållt kurs, kanske? Eller också är det en familjetradition. ;) Tjejerna sitter i en Duna som en hamster gnagt hål i förut. Min halvtaskiga lagning har fungerat utmärkt tills nu, då lilla fröken Carro gav sig på den. Två gånger rymde hon (de andra två gick ingenstans trots att de kunde), men nu verkar hon också ha bestämt sig för att det nog trots allt är bättre hemma i buren.
ah, kryddhyllan är så söt…