Vilka färger har dom?
Ingen som vet?
den svartvita är en bandad me pannfläck. en andre är nog en lite blek röd, eftersom den har svarta ögon.
mvh Botvidn
#2 Me en nogrannare kik så är det mest trolit en silverfawm
Tack så mycket för hjälpen!
Den svart/vita tycker jag ser så häftig ut med halva svansen svart och halva vit!
/Myrra

Är det hemskt ohövligt att fråga här i tråden var du köpt den svartvita musen? Tyckte nämligen att den påminde om en av syskonen till musen jag köpte för ett tag sen. =) Hoppas jag inte spammar tråden nu! Väldigt söt är hon iaf. <3
#7 Nej, det är inte en Silver Fawn. Silver Fawn är en silvrerad Fawn el Röd. Genen för silvrering (si) finns bara på färgavlade utställningsmöss och har inte importerats till Sverige än, vad jag vet - vi har alltså inte genen i Sverige.
Silvreringen ger ett satinliknande lyster!
#8 det tycker inte jag, sådant är alltid skoj att veta!
# 8 Det är "vanliga" djuraffärsmöss,köpta på Djurmagazinet i Västerås,dom talade om att mössen kommer från en uppfödare i Skåne,dock inte vilken.
De har ett jättetrevligt temperament båda två,kommer redan upp självmant i handen.
Det är alltså inte en Silver Fawn jag har här hemma,någon som har lust att klura ut vad det är för färg hon har? *Nyfiken!*
MVH/Myrra
Oki. Uppfödare i Skåne… Jag känner ingen privat uppfödare i Skåne utom Fairytail och hon säljer inte till zoo vad jag vet samt tar inte så många kullar… Däremot finns det två stora zoogrossister i Skåne som odlar möss och säljer till zooaffärer landet runt: Imazo och Åkello.
botvidn svarade på det i #5… röd, något sotad och inte så jätteröd 
#11 Ah, den är alltså röd,häftigt!
#8 Ja,visst är hon fin,söt som socker!
Tack alla för hjälpen!
/Myrra
Åhmen därifrån köpte jag mina första muslingar också! Fick heller inte veta mer än "en uppfödare i skåne"….
Och ja, vill bara nämna att du ska nog hålla koll efter Rossel och ohyra på dina möss ifrån djurmagazinet i västerås. Mina honor hade Rossel från början och mina hanar hade ohyra. Alla 5 avlivades ca 6 månader gamla i sjukdom som inte gick över tyvärr. Inte för att skrämma upp dig, men bara så du kan hålla lite koll. :) Alla möss måste ju inte vara sjuka därifrån
Var även där och kikade i helgen och såg ett par möss som såg ganska feta ut i pälsen, likt mina pojkar. minns dock inte om det var hanarna eller honorna jag såg det på…
Men lycka till med dina små muslingar, riktigt fina är dom! :)
#13 Oj,nu blir man lite skraj att dom inte ska vara friska!
Ska kolla upp dom när jag kommer hem från jobbet idag.
Dom verkar allfall otroligt pigga och fina i pälsarna,men jag har ju inte lyssnat på dom efter Rossel.
Men va lustigt att du också var där i helgen,tänk om vi var där samtidigt?
Jag var där i lördags runt kl 11-11.30 ca.
/Myrra

#10 Ahhh. Den. Mina äldre möss kommer också från den där 'nån uppfödare i Skåne'. Jag frågade iof inte varifrån min nyaste jag köpte kom ifrån från början…. Men eftersom hon är så kusligt lik din så gissar jag att de är släkt.
Tack för att du svarade.
Det var kul att få reda på att de faktiskt skulle kunna vara släkt. Hoppas det går bra med dina mössisar. =)
# 13 Hm, undrar om det är hos grossisten redan som de blir sjuka. Två av de fem möss jag köpte (varav en är så lik Myrras =)) blev också snabbt sjuka. En dog. =/ Men mina äldre, som iof kan vara från annan grossist, är ju superfriska så…
#14 Mja, kanske bäst om du kikar efter iaf. Men om dom rosslar och sätts på behandling i tidigt skede så är det nog inte kört för dom iaf. Och har du bara dessa två möss och inga andra djur som kan smittas av vad-det-nu-kan-vara-för-virus så kan dom ju faktiskt leva med det sålänge dom inte lider av det eller blir sjuka i allmänt typ.
I förebyggande syfte så kan du ju bomba dom med massor av nyttig fäskmat och blanda eget torrfoder om du inte redan gör det! :)
and yes, jag var där typ runt 2-3 tiden så vi missade nog varann x)
#15 Du har inte en bild på musen som du tror är släkt med min? Vore skoj och se hur lika dom är! Jag ska försöka ta bättre kort på min,men det är inte det lättaste när hon är så himla aktiv.
Hon är ju drygt 5 v så det är mycket spring i benen.
#16 Jag blandar eget käk åt dom,pumpakärnor gillar dom vill jag lova.
Jag har bara dessa 2 möss och 5 kaniner (som bor utomhus).Jag hörde inget Rossel på någon av dom så jag håller tummarna för att dom är friska.
/Myrra
#18 åh vad skönt! Då får vi hålla tummarna att det håller i sig 

wee massa bandisar… 
#22 På den där bilden ser hon nästan ut som en råttbebis 

Mvh Stephanie 

#24 Hi,hi,det har du faktiskt rätt i!
tog mig friheten att visa dina bilder i inläggen åt dig, muahahha 
#26 Tackar för hjälpen!
#27 Anytime!

#22 Ja, visst är de söta. ^^ Sen är det egentligen en annan av systrarna som är ännu mer lik, men alla bilder på henne är bara en suddig svart-vit skepnad. =/ Jag tror en av bakarna på den där bilden är hennes, men det är ju huvudet som är häftigt, sådär att det vita går upp över kinden och på nosen som på din. =3
Jag lärde mig helt nyligen hur man gör så med bilderna… Det är rätt lätt egentligen, även om det är lite jobb. Nu har ju MP160 fixat åt dig, men jag kan berätta hur man gör ifall du vill göra det i framtiden. ;) Du lägger upp bilden som vanligt, sen klickar du på din egen bild-länk i inlägget och kopierar bilden. Sen går du tillbaka till inlägget och klickar på hantera inlägg - så är det bara att klistra in bilden i inlägget (så får du justera storleken lite) sen är det bara att spara. =)
#29 Jag ska testa om jag fixar att lägga in bilden korrekt lite senare,håller på att baka bullar just nu!
Tack för instruktionerna!
/Myrra
#29 Tror det bara funkar i IE :o
när är det man kan ställa in att bilderna skall visa sig i inläggen (under inställningar) samt kryssa i det i inläggen? när man är plus? (det är två olika saker jag nämner här, men i a f)
#33 you lost me, men man kan kryssa i en ruta "visa bild direkt i inlägget" när man har plus, yes?
Den där zoobutiken i Västerås verkar ha bra åtgång på möss! 
Hur går det Myrra? Dina möss fortfarande friska?
#35 Det går jättebra med flickorna,dom växer så det knakar och de är båda friska som nötkärnor,så det känns verkligen bra!
Tack för att du frågade!
Jag ska försöka ta lite nya bilder på dom,kanske imorgon,nu går det inte för det är full fart på dom,då får man vara glad om man får med en bit av en svans på kortet!
/Myrra
Oj va tiden går,letade reda på denna gamla tråd om när jag var nybliven musägare,nu över 2 år senare lever min älskade Pixel (den svart/vita musen) fortfarande. Tyvärr var jag tvungen att ta bort hennes kompis när den var drygt ett år gammal,pga tumörer.
Pixel fick en ny burkompis som hon tog sig ann direkt,samma kväll låg de tillsammas i hängmattan och snusade.
Så här ser Pixel ut numera!
/Myrra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad härligt att höra att Pixel fortfarande lever!!
Och vad fin hon är
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#38 Ja visst är hon fin,tycker hon har så sött ansikte.
Är det ovanligt att möss blir så här pass gamla?
/Myrra
Vad kul Myrra! Glad att du hittade tillbaka hit och hittade din gamla tråd.
#40 Tack!
Ja,det tog ett tag innan jag hittade tråden,blev så glad att få se gamla bilder på Pipen också,den lilla röda godingen,hon är mycket saknad här hemma!
Jag är faktiskt rätt ofta här inne och läser,lite sämre blir det med att skriva, så därför kan det uppfattas som jag inte varit här på länge.
Är det vanligt att möss blir över 2 år?
Eller har jag haft en väldans tur med Pixel?
Jag har ju inte haft möss förut och är lite novis på det här med hur gamla dom blir, så därför är jag lite nyfiken.
/Myrra
#41 Ja, jag visste ju inte om du varit härifrån, men jag har inte sett till dig på ett tag i a f. 
Det är inte så ovanligt att svensktypade och korsningstypade möss kan bli 2 år och äldre. Störst chans att mössen lever länge är om man tar hela flocken från samma ställe och inte hämtar hem några nya under deras livstid. Nya möss är ju lika med nya smittor…
Bäst förutsättningar för att få möss att leva länge är förutom "skyddad verkstad" dvs inte ta hem nya möss, inte avla och ej ställa ut, en dragfri miljö med ett bra bottenmaterial och genomtänkt foder, men möss som ges skräpmat och har kutterspån kan faktiskt också bli gamla… Så antar att det både är tur och genetiskt.
Tack så mycket för svaret! Hoppas jag får ha Pixel kvar länge än,hon verkar vara pigg och nyfiken så man får hoppas på det bästa!