Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 2907 ggr
[Samsonmaster14]
0

Era favoritdjur!

Vad har ni för favoritdjur? Jag tänkte att vi kunde göra en lista med 5-10 djur som ni verkligen älskar mest!

Alla sorter djur får vara med!

MIN LISTA

1) Ödlor          (har en leopardgecko)

2) Ormar         (min mamam låter mig inte ha ormar)

3) Möss           (4 underbara möss)

4) Råttor         (har inte tid med råttor, men jag hade råttor innan)

5) Hudar!        (min mamma ska köpa en schäfer när hon har fått större lägenhet)

[Ratwomen]
0

Ja svårt att lägga upp alla djur jag gillar, jag är lite av en allt i allo när det gäller djur. Tycker om de flesta.

Men de jag har högst på listan då är väl dessa, tar dem lite blandat ingen speciifik nummerordning

Dessa är de mindre djuren på min lista som jag har hemma då som ligger mig varmt om hjärtat

Spindlar

Ödlor

Sköldpaddor

Möss

Råttor

Degus

Chinchillor

Gerbiler

Fåglar

Hundar

Katter

Kaniner

oj blev visst fler än 10..

men som sagt just intresselistan kan göras lång och 5-10 går det knappt att få ner utan att jag då väljer bort de viktigaste

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ivanhoe81
0

möss

hamstrar

gerbiler

katter

degus

chinchilla

ingen spesifik nummerordning, alla betyder lika mycket för mig och jag älskar alla lika mycket

MP160
0

Hundar
Möss
Råttor
Iller
Katter Tungan ute

UlrikaD
0

Har ingen inbördes ordning men de som jag har hemma just nu hamnar ju högt såklart.

Iller

Katt

Chinchilla

Hamster

Möss

Sen vill jag gärna ha igen:

Hund

Igelkott

Kanin

Marsvin

Grodan
0
  1. mus
  2. mus
  3. mus
  4. iller
  5. råtta
  6. hund
  7. elefant
  8. spindlar
  9. vattendjur (små saker som finns i vattnet, bara älskar att glo på dem)
  10. fjärilslarver
  11. grodor
  12. vädurskaniner
  13. lemurer
  14. järv
  15. fläckiga tamgrisar
  16. isbjörn
  17. ekorrar
  18. fladdermus
  19. panda
  20. grävling
  21. mullvad
  22. dinosaurier
  23. bengalisk tiger
  24. igelkott
  25. säl
  26. humlor
  27. känguru
  28. dingo
  29. koala
  30. wombat
  31. val
  32. platypus
  33. zebra
  34. fjäril
  35. nyckelpiga
  36. räv
  37. ko
  38. uggla
  39. lodjur
  40. flodhäst

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Samsonmaster14]
0

hehe nice gordan! Jag gillar också dinoraurier.

Kan man ha en igelkott som husdjur?

Grodan
0

#7 Jag såg nu att du ville ha en lista på 5-10 djur, men jag ville ha med alla så… hehe (glömde get o åsna, tycker mycket om sådana, men men..)

Jupp, man kan ha igelkott som husdjur. Dock ej våra svenska igelkottar utan Afrikanska tamigelkottar eller Egyptiska långörade igelkottar. Inte för att de är tamare egentligen utan för att de helt enkelt är tillåtna att ha. De går som exotiska husdjur. De har även en egen sajt här på iFokus (där jag var medis ett tag): igelkott.ifokus.se

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Som Grodan skrev:)

Grodan
0

#9 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, fy farao vad sött. Vilken fin mörk iller!

Tiaran
0

gillar nästan alla djur (ej insekter och ja Spindlar är insekter!)

1. Mus

2. Katt

3. Hund

4. Häst

5. Orm (gillar alla ormar som inte är minimala)

6. Fåglar (ingen speciell sort gillar alla fåglar)

7. Gorilla

8. Råtta

9. Åsna

10. Björnar

11. ÄLGAR

12. Harar

13. Rådjur

14. **Valar och nästan alla vattendjur
**

15. Människor (inte dock inte alla, men många)

+ ca 1000 andra sorters djur som jag inte kommer på just nu Tungan ute

Grodan
0

nr 7 LOL

[Samsonmaster14]
0

#8 Aha. jag hörde aldrig om det, men jag gillar att läsa om djur :P

#9 Wow så mycig bild! Jag tycker att igelkotten är sötast. Jag ska nu läsa på hom dem :)

Ellenfyrkant
0

Åh jag kan nog inte riktigt lista mina favoritdjur men bäst är hund, så mycket är klart för mig! :)

Mvh Ellenfyrkant

jauchzet
0

1. Katt

2. Mus

3. Utter

4. Bäver

5. Hund

6. Iller

7. Mård

8. Råtta

9. Räv

10. Sork

Katt och mus är väl egentligen på delad förstaplats.

Mycket på min lista som man inte gärna har inne i lägenheten också. Men en utter i badkaret kanske inte hade varit fel? Flört

MaaariaS
0

1 Hund

2 Hamster

3 Chinchillor

4 Iller

5 Kanin

Inga i direkt ordning….Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Samsonmaster14]
0

Hmmm jag glömde skriva att man skulle skriva sina favo husdjur, men det gör inget! Men mitt allra största topp rakad djur är Afrikansk Lejon (hane). Jag drömmer om dem ofta och älskar alla filmer med dem!

Jag önskar att man hunde ha dem som husdjur! Jag skulle ge allting för att bo med ett lejon! (ett lejon som aldrig skulle göra mig illa)

Jag har en hel del historier om lejon! Ett lejon i en film hette Samson o jag blev bara kär i den! O sen köpte jag en mus som hade samma färg som lejnet (dominant yellow/lite agouti/fläcl på pannan och långt hår runt halsen och ryggraden). Jag döpte musen till Samson….Han var tam som ingen annan mus var o kan vara. Jag har haft honom i 4 månader och sen dog han, men hans burkompis fick 9 ungar o det är så underbara o dominant yellow, Samsons dotter Galaxy är nästan lika tam som han.

Jag var lejontokig i typ 10 år, o jag gillar lejon mer o mer. I framtiden vill jag jobbai Afrika med just lejon……

Så sanna nr 1 är Afrikansk lejon <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

ajanki
0

Jag tänkte också husdjur…här kommer vilda djur. Älskar

Bergsgorillor

Geparder

Lodjur

Varg

Flodhästar

Delfiner

Örnar

Falkar

Tigrar

Lejon

Pantrar

Fladdermöss

Giraffer

[isdrakee]
0

Våran vanliga igelkott (Erinaceus europaeus) är visst tillåten som husdjur förutsatt att dom är fångenskapsfödda. Det finns inga förbud mot Svenska/Europeiska djur som husdjur, med undantag för fåglar av någon anledning.

Däremot så är jag osäker på ifall denna arten faktiskt föds upp inom Europa. Så det faller kanske av den anledningen. :P

[isdrakee]
0

Detta är en väldigt svår fråga. Det beror på på om man ska gå efter familj, släkt, artnivå eller liknande. Ska man bara prata favoritarter så hinner jag antagligen fylla topp fem med bara olika arters kråkor. Och ska man ta upp utdöda djur så kan jag fylla upp listan med fem olika dinosaurier. :P

Men jag ser att det blandas lite hej villt i tråden. Så på min topp fem så kommer jag att utgå ifrån släkten. Jag kommer bara ta upp djur som är levande idag.

1. Kråksläktet corvus. Tillhör kråkfåglar.

2.  Släktet ceratogymna. Tillhör näshornsfåglar.

3. Släktet tockus . Tillhör näshornsfåglar.

4. Varaner varanus. Tillhör varaner.

5. Skator pica. Tillhör kråkfåglar.

Grodan
0

#19 Det är inte tillåtet att ta in vilda djur och hålla som sällskapsdjur och det måste tydligt framgå här på sajten, eftersom vi alla somrar o vårar får många inlägg gällande detta.

[Samsonmaster14]
0

Jag vet  självklart att man kan inte fånga djur i typ skogen o ha dem som husdjur.

Men när jag var mindre så fångade jag bara insekter och odlade dem 1-2 veckor o sen fick det komma tillbaka till naturen.

Jag var inte heller omtyckt i gammla området där jag bodde i polen, eftersom "kompisar" fångade grodor, ödlor och salamander och det tyckte jag inte om, så jag frågade om jag fick hålla i dem o så släppte jag ut djuren.

O när jag var 8 år gammal hittade jag en halvdöd fladermus i kanalen där jag brukade hänga med mina riktiga vänner. Vi gick till veterinären, o som jag minns så sa läkaren typ "det finns inget man kan göra. Den kommer ändå dö". Men han gav några tabletter som vi skulle ge fladermusen 2 gånger om dagen o så gjorde han nånting med den. Flaadermusen fick bo hemma hos mig o jag matade den med indekter som jag hittade ute, men fladermusen var otroligt rädd för människor.

En annan gång hittade jag en sån svart fågelunge (sån som brukar springa runt i buskarna), och jag tag hand om den med. Jag tag hand om massa djur som jag hittade överkörda osv.

[Samsonmaster14]
0

Ang Samson! Hans dotter är nu lika tam som han, kanske ännu mer. Hon är min bästa vän! Jag snackar med henne, hon får hänga med mig när jag är ute, hon kollar med mig på tv o när jag spelar o chattar, hon kommer till mig när hon hör mig, hon är rolig, hon sprider kärlek, hon försvarar andra möss, när hon rymmer så hittar jag henne alltid "sovande" i min säng. Ibland sitter hon på min axel i 2-3 timmar och myser med mig, hon är lugn i händerna osv. Galaxy är världen bästa mus o jag vill att hon ska aldrig dö!! Jag vill inte ens tänka på att hon ska det.

Just nu sitter/sover galaxy på min axel under håret och ger mig kärlek!

Tycker ni att jag ska anmäla henne till Pet Class?

HON ÄR MITT FAVORITDJUR!

Camillhe
0

Listor är svåra, kan nog inte sätta ngt av mina husdjur högre än ngt annat. Och jag gillar inte katter men jag älskar MINA katter. Men här är de djur som är favoriterna utan inbördes ordning.

Sjölejon

Hundar

Råttor

Delfiner

Kameler

Papegojor

Getter

Hästar

Det här är Fiona som jag lärde känna i Spanien:)

[isdrakee]
0

#19 Självklart är det viktigt att påpeka att vildfångade djur inte får hållas som husdjur. Men det kan man väl säga utan att dra till med en lögn samtidigt? hehe.:P

Det finns inget förbud mot någon art av igelkott (inte ens Erinaceus europaeus) bara mot vildfångade kottar.

Camillhe
0

"Våran vanliga igelkott (Erinaceus europaeus) är visst tillåten som husdjur förutsatt att dom är fångenskapsfödda. Det finns inga förbud mot Svenska/Europeiska djur som husdjur, med undantag för fåglar av någon anledning."

Klart att det finns förbud.

"Generellt får man inte ha vilda djur som husdjur eller sälja dem. Man kan få ta hand om ett skadat vilt djur tillfälligt i högst 48 timmar, med undantag för exempelvis rovdjur där bestämmelserna är extra stränga, förklarar Leif Dahlgren på länsstyrelsens rättsenhet. Sedan måste djuren lämnas till godkända viltrehabiliterare som har speciella tillstånd och kunskaper för att ta hand om djuren tills de kan släppas ut i det fria igen." Källa

Hur menar du att man kan föda fram vilda svenska igelkottar i fångenskap när det är förbjudet att hålla dom i fångenskap? Det är ganska omöjligt.

Grodan
0

#25 Jag är inte en människa som har som vana att ljuga. Det låter konstigt att man får ha vilda djur som husdjur, när en av mina vänner som är viltdjursrehabiliterare alltid sagt att så inte är fallet. Jag har heller aldrig hört talas om att fångenskapsfödda djur får hållas som husdjur. Det måste väl ändå in någon slags godkännande från staten? Och en speciell anläggning måste väl hållas? Och i ärllighetens namn borde man väl vara utbildad viltdjursrehabiliterare?

[isdrakee]
0

Nu missförstår du mig. Det är förbjudet med vildfångade djur ja. Det innebär att man vare sig får fånga och ta hand om vilda djur från skogen eller köpa vildfångade djur. Vare sig det är våra inhemska arter eller exotiska. Det är lika olagligt att skaffa en vild svensk igelkott som en vild afrikansk eller en vild asiatisk igelkott. 

Det finns inget förbud mot någon art, bara mot vildfångade.

Man hittar inte dirket Erinaceus europaeus på blocket som man kan göra med andra kottar. Men det är fortfarande möjligt att det finns uppfödare i andra delar av världen eller hur? Eller har du stenhård koll på vilka arter av igelkottar som föds upp jorden runt?

Jag har sett uppfödare av våra huggormar i Tyskland. Jag har sett uppfödare av våra kajor både i England och USA. Det finns folk i Sverige som föder upp grävlingar. Så nog tror jag det är möjligt att det föds upp även Europeiska kottar i fångenskap. Sådana du rent lagligt får köpa OM du lyckas hitta en uppfödare.

Dom som bor i Sverige och är intresserade av att skaffa igelkott som husdjur nöjjer sig antagligen med den afrikanska pygmeigelkotten. Men det gör inte andra olagliga.

[isdrakee]
0

#25 Näh, jag antog att du inte ljög med flit utan att det var mer okunskap från din sida. Men det är lite utav en jungel det där. Det som jag tycker är mest konstigt är varför man får hålla alla typer av Euopeiska djur förutom just fåglar. Tråkigt för mig som är intresserad av en viss sådan fågelart och känner till uppfödare men får ändå inte skaffa några. =/

Dom är ju inte vilda om dom är fångenskapsfödda eller hur? Jag förstår inte riktigt varför ni har så svårt att se detta? Spelar det verkligen någon roll om djuret i fråga lever i Europa eller i Afrika? Varför är djur från andra kontinenter mer lämpade som husdjur i så fall?

Dom enda djuren som är förbjuda att hålla i Sverige är:

*Apor
*Rovfåglar (både dag- och nattlevande) 
*Rovdjur (alltså ordningen Carnivora) med undantag av hund, katt, iller och grävling.
*Europeiska fågelarter.
*Hybrider mellan hund och varg samt tamkatt och vilda kattdjur. Men här ska det ha gått ett visst antal generationer sedan det vilda djuret parades in. Avlägsna hybrider är alltså tillåtna.

Sen är som sagt vildfångade djur olagliga med vissa undantag. Men undantagen är jag inte så insatt i. Rör sig nog främst om kräftdjur, fiskar osv. Men som sagt, är inte så insatt i just detta.

Grodan
0

#28 ok, då är jag med Skrattande

enbartmalin
0

1) Hund/illler(Delad första plats)
2) Möss
3) Opossums

Hälsningar Malin

[isdrakee]
0

#30 Nu var det inte meningen att gå på så hårt. :) Men rätt ska vara rätt, hehe.

[Samsonmaster14]
0

Opossmus har jag aldrig haft! Kanske i framtiden kommer jag skaffa några.

Jag vill inte att det ska finnas bråk på mus.ifokus, för att bråk fuc**r hela sajten. Jag tycker att folk här ska bli vana vid bråk som många på hund.ifokus. Alla vet att man inte kan ha vilddjur hemma så man behöver inte reprtera det 100 gånger.

Namiko
0

Hmm, inte lätt att bara hålla sig till tio, men jag får väl börja skriva och hejda mig när jag kommit upp i rätt antal :P

Hund
Katt
Mus
Tiger
Kanin
Igelkott
Ekorre
Fågel (skata, duva och anka)
Axolotl
Iller

Finns fler, men nu ger jag mig :P Har ingen specifik ordning bland dom men började med dom tre som jag har hemma. Gillar dom flesta djur jag sett hittills förutom insekter, maskar och spindeldjur.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Charlie2006
0

1. Katt

2. Hamster

3. Tiger

4. Häst

5. Hund

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Samsonmaster14]
0

Hamster gillar jag också, men bara guldhamstrar! Dom är söta och alla guldisar jag hade har aldrig bitit mig eller bajsat/kissat på mig, men dom andra hamstrar hatar jag!

SYRIAN HAMSTER FTW!

[Ratwomen]
0

Sibiriska vintervita dvärghamstrar gillar jag, de kunde sitta uppe i handen på mig och putsa både sig själva och mig, gud så söta. Har dock inga kvar men det var verkligen härliga djur

[Samsonmaster14]
0

vad e skillnaden på dvärghamster o en Sibiriska vintervita dvärghamstrar?

UlrikaD
0

Dvärghamster är ett samlingsorder för de olika raserna:

Vintervita

Campbells

Roborovski och

Kinesisk hamster

Samt de hybrider man kan hitta på zoo-affärer.

[Samsonmaster14]
0

ja juste! glömde bort det :(

Camillhe
0

har också kärat ner mig i en liten vintervit vid namn Lussebullen och hon ägs av en kompis dotter. Hon är så otroligt tam och gosig, nästan som en råtta haha (största komplimangen en gnagare kan få av mig)

[Samsonmaster14]
0

Jag har bara haft 2 svärghamstrar och 2 roborovskihamstrar i hela mitt til. Dvärghamstrarna bråkade med varandra hela tiden, så dom fick bo i vår sitt akvarium, och båda blev jätte tjocka fats jag matade dem bra. Roborovskihamstrarna: en sprang iväg och jag har aldrig hittat henne igen, och den andra dog nästa vecka Gråter. Dvärgar var söta med dom var osmarta! Däremot har jag haft typ 10-12 guldhamstrar, och dom var riktigt söta, smarta, keliga och när jag släppte ut några i mitt rum så kom dom alltid tillbaka när jag pysslade med nånting på govet (snackade om hanar nu). Men honor…..Jag har alltd haft otur med guldhamsterhonor! Dom har biti mig hela tiden, gnagade sönder allting och dom var som guldhamstern från reklamen!!!!

[Theriss]
0

Möss

Hundar

Hästar

Ormar

Trollsländor

Grodan
0

#43 åh, tänk att du älskar möss fortfarande. Kommer du förbi på utställningen i teckomatorp 14 augusti?

[Theriss]
0

#44 Jag saknar dem jättemycket, och så fort jag går in här eller träffar någon söt mus får jag sån våldsam lust att skaffa mig ett par. Men jag varken hinner eller orkar med mer levande varelser att ta hand om nu så jag får fortsätta längta ett tag till. Men du kan tro att jag varit sååå sugen på att kontakta dig när du skickat ut mushanar till salu!

Vet inte om jag kan komma till utställningen, eventuellt ska vi åka på semester då.

[Dominik]
0

Måste uppdatera lite.

1) Ormar. Helst aggressiva, men jag gillar alla ormar :)

2) Ödlor, jag älskar mest stora ödlisar, t.ex varaner och teju.

3) Möss, så klart

4) Aggressiva spindlar

Grodan
0

#46 Aggressiva… hm, menar du typ gift eller?

[Dominik]
0

I viss del gör jag det. Men med "aggressiva", menar jag djur som attackerar så får man stoppar in nånting i terrariet :)

Lamina
0

Katter

Råttor

Möss

Ormar

Ödlor

Akvariedjur

Marsvin

Och några djur som jag faktiskt aldrig träffat men som jag verkligen vill prova:

Igelkott

Iller

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2

skulle valt såmbi men det finns inte som djur än så….