Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 4887 ggr
Thowas
0

svårläkande sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, jag behöver lite råd och tips om min stackars naken mus Lilla Ru som blivit biten. Hade honom och hans son tillsammans, vilket verkade funka jätte bra utan nå bråk alls tills jag upptäckte ett stort sår på hans rygg.  såret var var rätt stort och han hade bett överallt. såret var ljusbrunt så först trodde jag att han hade bajsat löst och legat i det. Jag har rådfrågat Artlink eftersom jag köpt honom av henne, och hon sa att jag skulle smörja med Lamisil, att det förmodligen var svamp i såret som gjorde att han kliade sig.  såret på ryggen har krympt men det har blivit mer neråt svansroten och pungen. på apoteket tipsade dom om bakteriedödande rengöring och salva som jag provat några dagar nu. men jag undrar om det nånsin kommer bli bra eller om jag måste ta bort honom, något jag absolut inte vill.  så nån som har nå tips och råd?

bambiiii
0

ser inte så farligt ut tycker du ska rengöra det!och smörja!! vänta en liten stund till och se om han eller hon mår bra! går den ordentligt?

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

bambiiii
0

kan din mus springa? om den har svårt att gå så tycker jag att du ska kontakta vetrinären!

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Thowas
0

han kan gå normalt, och han äter och dricker. men ju mer jag smörjer dessto mer slickar han på såret

Thowas
0

och så här såg det ut från början

jauchzet
0

Jag hade tagit honom till veterinären. Kanske de kan skriva ut nån receptbelagd salva eller nåt.

bambiiii
0

ingen fara, han kanske kliar för att salvan kliar såret  men sätt på plåster kanske!! eller låt honom glömma det med en leksak eller en godis bit!

bambiiii
0

jag vet inte mycket om råttor och mus men du har rådfrågat artlink och hon sa till dig att du behöver en salva,så tror att det kommer att gå bra!!

Thowas
0

har pratat med vetrinär redan, gjorde jag direkt när jag såg såret. men de sa bara att de inte hade nåt att ge mig heller att smörja med eller så.

Hyeonmu
0

Jag hade samma sak på en mus. Veterinären visste inget. Jag tvättade med saltlösning och smörjde med olja när jag torkat torrt. Det läkte fint - men det tog lång tid. Så ge inte upp än! =) Min pojke har t.o.m. fått tillbaka sin päls, dock ganska tunn, där såret var så länge.

bambiiii
0

men det är uttmärkt,tycker inte du ska bli så orolig!!! det löser sig!!

Grodan
0

#0 "såret på ryggen har krympt men det har blivit mer neråt svansroten och pungen"

Det har spridit sig alltså?

Du kan gå till veterinär och ta ett hudskrap som skickas till lab för odling. Inom 10 dagar får du svar. Oftast ger man Terramycin (eller liknande som innehåller tetracyklin) då det brukar ta staffylocker och annat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thowas
0

skickade mail idag till artlink och visade bilderna, och hon tyckte jag skulle ta bort honom.

på mitten bilden kanske ni ser "blåsorna" som bildats i såret. det är inga vattenfyllda blåsor utan hårda som ej går sönder.

Hyeonmu
0

Det får du ju bedöma själv, men alla uppfödare och musägare har sina egna gränser för avlivning. Själv avlivar jag inte en mus för något jag inte skulle kunna tänka mig att avliva en människa för (om människan samtyckte).

Thowas
0

jo jag vill ju inte ta bort honom om det inte är absolut nödvändigt. han är så söt min lilla fis. har alltid velat ha en och hade jätte tur att det blev en kvar som jag fick köpa. jag har ju 3 nakna teckande pojkar efter honom, men Lilla Ru är ju helt rosa med röda ögon. min lilla plutt.

Grodan
0

#0 "såret på ryggen har krympt men det har blivit mer neråt svansroten och pungen"

Det har spridit sig alltså?

Du kan gå till veterinär och ta ett hudskrap som skickas till lab för odling. Inom 10 dagar får du svar. Oftast ger man Terramycin (eller liknande som innehåller tetracyklin) då det brukar ta staffylocker och annat.

Hyeonmu
0

Nej det är klart, och det var dumt av mig att skriva som jag gjorde i alla fall. Jag ber om ursäkt, inte för min åsikt om avlivning, men för att jag uttryckte mig som om du inte skulle vilja ha kvar din mus så länge som bara möjligt. Foten i munnen

Det vore ju toppen om du kan få en veterinär att göra ett hudskrap så du får rätt behandling - jag kan säga att jag och Ryuu kämpade hårt och länge mot hans sår med mina 'huskurer'.

Tiaran
0

aww stackars mus, blir ju gråtfärdig när jag ser honom Gråter.

synd att man inte kan sätta krage på möss som man kan göra på hundar/katter och diverse andra djur när dem är sjuka/har sår.

:( jag lider med dig och din mus Thowas

hoppas verkligen Lilla Ru blir bra igen.

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det ser ut som fuktexem som hundar kan få, (vet inte om möss kan få det) det börjar ofta med ett mindre sår eller liknande som hunden börjar slicka på, sedan blir det större och större när hunden fortsätter slicka. Om du tar upp det med din vet så kanske det finns någon form av medicin man kan ge? Kanske kan hjälpa med antibiotika?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Thowas
0

idag provar jag med dialonpuder på för att se hur det funkar. nästa steg om det inte blir bättre är avlivning

bambiiii
0

syynd, det är inte lätt att avliva sitt eget djur,tröst kramar!

jauchzet
0

Jag tycker att du ska ta honom till veterinär och prova med antibiotika innan du avlivar honom.

bambiiii
0

håller med #21 man behöver inte avliva djur som man har haft länge bara för ett sår i ryggen! :( :'( förstår dig meen…………………….. :( du gör det för hans skull och det är bra att du bryr dig om honom!

Thowas
0

att gå till vetrinären är inte direkt billigt. bara att träffa vetrinären kostar ca 4-500kr och ska man göra hudskapningar m.m då blir det väldigt väldigt dyrt! och jag har mer än 20möss hemma och fler på väg. Oavsett hur mycket jag tycker om honom så är inte vetrinären mitt första alternativ då dom redan sagt över telefon att det inte finns mycket dom kan göra. läste på om fukteksem, och där stod det om att använda puder, därav att jag provar dialonpuder som ska dämpa kliandet och såret blir torrt.

bambiiii
0

ok!

Thowas
0

läste nåt i en tråd här om Demodex?  kan det vara det?   om ni tittar på sista bilden jag la in så ser ni små gropar i huden, som små kratrar. han såg ut som kycklingskinnet gör, knottrigt på hela kroppen och under magen i början.  det kan inte vara orsakat av bett.

Hyeonmu
0

Hmm. Om du kunde flörta med en veterinär, eller nån som har bra veterinär kanske… För jag håller med om att antibiotika nog vore toppen, men jag vet hur dyra veterinärbesök kan bli.

[mysvensk]
0

sy ett litet luftigt täcke för att hindra tvättning på såret?

Thowas
0

tack för tips om täcke och leksaker, men ni borde inse själva att det knappast skulle fungera. med ett så stort sår som säkert gör ont och kliar så skulle han inte bry sig om leksaker eller godis, och jag har själv funderat på att sätta på nåt sorts bandage eller nåt men inser att han förmodligen bara skulle fastna i det när han kliar sig och det skulle åka av direkt. ska ringa vetrinären igen imorgon och rådgöra.,,

Grodan
0

Visst kostar det att gå till veterinären, men det du gör nu är ju precis det som är FEL. Att prova en massa konstiga puder och salvor! Det kan vara staffar eller svamp och mot detta hjälper antibiotika eller antimikotika, inget annat!!!

[mysvensk]
0

Thowas, varför ber du om råd om du ändå bara tänker experimentera med dina egna bristfälliga kunskaper.

Du borde sälja alla dina djur. För har man inte råd att gå till veterinären med dem när de är sjuka utan istället vill avliva dem då ska man inte ha djur.

Thowas
0

Mysvensk, du frågade om jag inte kunde sy ett täcke åt min mus. hur bristfälliga kunskaper har inte du då?
Ett täcke, vad hade du tänkt att vi skulle ha gjort med det? Lagt det i buren så han har det att ligga på eller hade du tänkt att vi skulle sätta det över hans sår?
Lägger vi det i buren så gör det knappast någon nytta alls, sätter vi något sådant över såret på honom så kommer han vara där och klia, och fastna med sina tassar och troligen göra sig själv ännu mer illa.
Jo det var ju ett bra råd och inte alls baserat på bristfälliga kunskaper.

och sen behandlade jag efter vad Artlink sa att jag skulle, med Lamisil som skulle vara svampdödande.  sen rådfrågade jag på apoteket som sa att jag skulle prova tvätta med bakteriedödande och smörja med en bakteriedödande salva.  sedan skrev en tjej här att det såg ut som fukteksem och när jag läste om fukteksem så använde dom puder för att hålla såret torrt.

idag när jag ringde vetrinären så skulle kostnaden gå mellan 500-1000kr.  mina möss får jätte bra skötsel, bra mat m.m men där går gränsen med en så hög vetrinärkostnad.

ajanki
0

#31 Har du fler djur än möss?

I så fall var går gränsen för deras veterinärkostnader? Också vid 500-1000 kr???

Jag ber nu om ursäkt för att jag skriver detta i din tråd men det är riktat till dig och alla andra som inte tycker att musen är värd att lägga pengar på!

Jag är så less på att så många som har möss inte tycker att dom är värda att lägga pengar på när dom blir sjuka!!

Varför är dom inte värda det?

Finns dom inte där för dig när du är ledsen? Eller när du bara känner för att gosa och ha det mysigt med dom? Föder dom inte bebisar efter bebisar åt dig? Eller producerar bebisar (om det är hanar..)?

Men sen blir dom sjuka…och det kan vara nåt väldigt enkelt för en veterinär att bota, men nej då är det stopp…för dom är inte värda 500-1000 kr….

Varför??Gråter

Thowas
0

det är inte det att han inte är värd det. men jag har 4 barn och nyligen blivit arbetslös. hade jag haft jobb så vore väl kostnade en annan sak med. möss ska ju äta hela tiden och bara maten kostar ju massor. det går nästan 1 kg foder om dan. så, eftersom jag inte har råd med dyra vetrinärkostnader så ber jag därför om råd och tips av andra som kanske vet hur man kan behandla, OM det går att behandla, eftersom jag egentligen inte vet hur han fick såret från början. jag gör så gott jag kan, med de medel jag har. om jag inte brydde mig om honom så skulle jag redan ha tagit bort honom för flera dagar sen, som Artlink, hans uppfödare tyckte jag skulle göra.

UlrikaD
1

Jag tror att folk reagerar på att du skriver att du har 20 möss och fler på väg..

Då kanske man inte ska ta in fler djur på en stund tills man fått ekonomin på fötter igen.

Jag har varit i din sits, jag är sjukskriven. Men 500kr för ett vet.besök är inte mycket pengar. Var med en chilla för två veckor sedan, det kostade 4000 i bara tester och han klarade sig ändå inte:(

Djur kostar, alla djur, oavsett storlek. Det kommer de alltid att göra.

Thowas
0

om man vill kasta skit på varann om vem som är sämst djurägare, så kan ju jag säga att många uppfödare slår ihjäl hanarna när dom är små bara för att de är hanar. men fullt friska djur… så hur mycket bryr man sig om sitt djur då?..

nu till varför jag skrev där här inlägget om svårläkta sår överhuvudtaget var för att få tips och råd från andra om vad man kan göra själv, om fler varit med om det, och hur det hade gått.

Thowas
0

och ja, jag har runt 20 möss. har varit över 40, men många har jag lyckats sålt eller ge bort. och ja jag tycker att jag har lite för många djur just nu, men ska jag slå ihjäl dom jag har då för att minska ner när man varken får dom sålda eller nån som vill ha dom.  Fler på väg pga jag dumt nog, glömde ta bort hanen ur den sista kullen vi fick, så nu har han parat sig med alla sina syskon och två honor till. 5 honor som ska ha. ska jag slå ihjäl dom då istället för dom kommer ju oxå kosta en hel del att föda upp. och om man blir av med nån av dom överhuvudtaget ….

ajanki
0

Nej, mitt inlägg var inte för att kasta skit på nån eller jämföra vem som är bäst djurägare!

Mitt inlägg skrev jag för att jag tycker att musen är värd att man lägger pengar på den när den är sjuk, precis som man gör med vilket annat djur som helst!!

Jag tycker att man ska tänka sig för innan man skaffar ett husdjur om man har råd till det, inte bara till maten utan också till veterinärkostnader.

Bara för att musen är ett billigt djur att köpa in så känns det som om folk inte tycker att dom är värda att lägga pengar på när dom blir sjuka.

Jag har full förståelse att du har dåligt med pengar, här hemma är vi alltid panka. Jag är sjukpensionär och min man är arbetslös sen länge tillbaks, vi har två barn.

Men när mina djur blir sjuka så ser jag till att ordna fram pengar på nåt sätt, det är så självklart för mig!

Jag förstår också att du skriver här för att fråga om råd, men det du och andra som skriver och vill ha råd måste tänka på är att det är kanske inte rätt råd ni får!

Jag vet att alla här på sajten vill hjälpa till när en mus blir sjuk och det är toppen!!

Men vi är inte utbildade veterinärer (kanske finns nån som är??)

Många av oss har lång erfarenhet av möss och andra smådjur och det slår ofta veterinärers erfarenhet av just möss….MEN vi har oftast inte den medicinska utbildningen!

Mitt råd till alla som har en mus som är sjuk: ring veterinären!!

Fortsätt att fråga om råd här, många råd är bra. Men kontakta OCKSÅ en veterinär!!

Grodan
1

Jag ville inte i mitt inlägg i #29 säga något annat än att problemet med killen kan vara lätt och snabbt åtgärdat, bara du vänder dig till veterinär.

De är vana vid sådana här saker. De flesta musägare är dock ej vana vid sånt här.

Hyeonmu
0

<={ Det är en mardröm. En ren mardröm att vara så fattig att man faktiskt inte har råd att gå med sina djur till veterinären. Jag vet det. Jag har varit där. Man väljer mellan att göra sig av med sina djur för att om någonting händer har man inte råd att bota dem och att behålla dem och riskera att sitta med djur som lider.

Det är inte alltid ett så självklart val som man vill att det ska vara. Det är inte alltid så lätt som att sälja, avliva eller ge bort sina djur för att de ska ha det bättre. Det är självklart att det SKA vara så. Man SKA sätta djuren främst. Men jag har själv suttit, fattig och deprimerad, med djur som lidit. Och känt att 'Om jag tar bort mina djur, kommer jag också försvinna.' Under 20 - inga lån att ta. Soc och försäkringskassan och gud vet vad som krånglar i vanlig ordning med de pengar man har rätt till.

Självklart handlar det inte alltid om en sån extrem grad, att man kanske helt 'försvinner' om ens djur 'tas bort'. Men det finns där. Det gör ont att göra sig av med sina vänner, även om man vet att de skulle slippa lidande av det.

Jag tycker att det bevisar att Thowas älskar sina djur, att hon sitter här och frenetiskt letar efter lösningar. 500 kronor kan vara nog så mycket pengar att bli av med. Och hos en veterinär vet man inte. 'Woops det blev visst 2000 och jag hittar inget fel - ta ditt djur och gå hem.'

Jag har själv nästintill inget förtroende för veterinärer, eller nån del av den inkompetenta läkarkåren. Jag har för många gånger varit där och fått idiotiska råd och förslag, så många djur som de velat avliva som jag hittat egna behandlingar för - som levt länge, länge efter det. Länge och välmående. Djur som varit där med andra familjemedlemmar och förlorat sina liv, i onödan.

Självklart ska man uppsöka veterinär med ett sjukt djur. Men jag kan inte fördöma de som först vill prova en eller två (inte 57) egna metoder för att se om djuret blir friskt. Absolut inte de som först frågar och letar runt efter vad för sjukdom/skada etc. det kan vara. Särskilt inte när det gäller smådjur. 

Som här, fick nu Thowas råd om skrapprov - och nej, jag tror inte alla veterinärer hade kommit på det själva.  

Nu tycker jag vore det egentliga bra tillfället att uppsöka veterinär. Men jag förstår att du inte har råd. Sen kanske man kan (och jag försöker absolut inte vara nedlåtande, jag tror man glömmer) kolla vad man kan dra in på en månad. Eller på vad fyra olika salvor till skulle kosta. Prata med veterinären i förväg, se om ni kan nå en överenskommelse om pris innan. Be att få veta hur mycket varje del kostar.

Jag hoppas, hur du än gör, att Ru kommer bli frisk. <=)

Thowas
0

nu har jag bara tvättat såret med varmt vatten, utan nåt sårrengöring som göra att det svider eller irriterar honom. sen har jag torkat riktigt torrt och använt dialonpuder.  var nästan beredd på att ta bort Lilla Ru igår, då pungen bildat en ficka under analöppningen och bajset blev samlat där. såg inte ljust ut alls. men upptäckte faktiskt att såret har krympt och fickan har försvunnit. så tydligen har behandlingen med puder funkat bäst! försöker ha koll nu och hoppas han repar sig och att såret fortsätter krympa och dra ihop sig.

jauchzet
0

Skönt att höra att han verkar bli bättre! Glad

ajanki
0

Åh, vad glad jag blir att höra att du inte gav upp och att såret nu är mindreSkrattande

håller tummarna för att han blir helt bra!!

bambiiii
0

SUUPPPEEER  BRAA JUU! jätteeee skööönt!

Grodan
0

#40 Vilken tur! Det är inte ofta som man lyckas hitta ett receptfritt medel som funkar. Vad var det för medel?

[aammE]
2

Kul att det går bättre!

Men håller med Ajanki vavd gälller veterinärkostnader, jag och min sambo har kring 40st möss och vi är studenter (han går på soc och jag får 4050kr i månaden). Jag skulle ALDRIG kunna leva med mig själv om jag inte gick till veterinären när mina djur blir sjuka… Aldrig! Dem är MITT ansvar, JAG har satt många av dem till världen och de är värda BRA mycket mer än 1000kr för mig… Ska till veterinären IGEN på Tisdag, kosta vad det kosta vill, jag lever på makaroner resten av året bara de mår bra.

bambiiii
0

Du får gärna ta en bild och visa hur det är nu!

Thowas
0

jag har bara tvättat med varmt vatten och använt dialonpuder. puder som man oftast använder till bebisar. ska försöka ta en bild imorgon så ni får se.

alla salvor och bakteridödande rengöring har säkert gjort att det har svidit ,kliat och kanske irriterat, medan dialonpuder dämpar kliandet och såret blir torrt och får en chans att läka.

Hyeonmu
0

Bra tänkt. Jag använde olja av samma anledning. Såret blir "torrt" som i "inte fuktigt", men ändå mjukt. Skönt att det ser bättre ut! <=)

Thowas
0

ett tag blev såret bättre och bättre och blev mindre. förhoppningarna att han skulle bli bra steg.  nu har det börjat bli sämre igen då han konstant är där och slickar sig. så, ta bort eller inte?

ajanki
0

#49 Det kan du bara själv bestämma.

Jag hade tagit honom till veterinären och då hade han säkert fått nån slags antibiotika och såret hade läkt.

Men eftersom du inte hade råd med det så kan bara du själv bestämma hur du nu ska göra.

Håller tummarna att han blir frisk!

minky
0

#49 jag brukar använda tjärsalva till mina råttor när de får sår. det smakar antagligen inte nå gott för de slickar inte bort det.

men har ingen aning om hur det funkar på möss….

använder 4ess salvan för häst. den är dessutom antiseptisk

Thowas
0

idag var jag till vetrinären med Lilla Ru.  han fick salva med kortison som ska smörjas tvåggr per dag i 10 dagar, spruta och måste nog vara den första musen med tratt!!  hade tänkt ta bort honom igår då jag tyckte såret såg för bedrövligt ut och jag ville inte att han skulle lida… men jag kunde inte stå ut med att göra mig av med honom.. så hur mycket fattigare man blev återstår att se då jag inte frågade vad allt skulle kosta…  sen får vi se hur länge tratten funkar

ajanki
0

Åh, vad glad jag blir!!!

Nu håller vi tummarna att såret läker fint och att ni får lång tid tillsammans med er fina Lilla RuSkrattande

StillaSinnet
0

Jag hade också kortison till en mus med sår. Tyvärr hjälpte inte det heller. inte på den musen…men tratt har jag aldrig provat!

-Lycka till Skrattande

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
0

Hur går det med musen?

Thowas
0

tratten funkade bara nån timme, sen tog han av sig den. jag försökte inte ta på honom den mer sen heller.   smörjer 2ggr dagligen med kortison salvan jag fick av vetrinären och tycker faktiskt såret ser bättre ut. han slickar inte lika intensivt nu som han gjorde förut.  han äter fortfarande och dricker även om han är lite tunn, men jag hoppas ju att det sk bli bra.  så fort jag stoppar ner handen till honom klamrar han sig fast vid mina fingrar. han är så van nu att jag tar upp honom ofta och smörjer honom.  han är så himla snäll och gullig.  är så himla förtjust i honom