Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1037 ggr
[aammE]
0

Veterinärtips!

BO RUNSTEN PÅ BLÅ STJÄRNAN I GBG. Han ansåg att man SJÄLVKLLART skulle behandla hela besättningen för att få de friska, jag behövde bara ta med EN mus OCH han kändes trygg samt kunnig, var en väldigt trevlig upplevelse! {#emotions_dlg.smile}

Hela kalaset gick på 804kr för undersökning + ivomec + baytril till 20st möss.

Ratata
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, Bo är sjukt duktig och riktigt trevlig person. Han är för övrigt även Universeums veterinär och jag har sett honom ett par gånger i Djursjukhuset på SVT. Han har ett väldigt spännande jobb kan man säga ;)

[aammE]
0

Ja, kände igen honom från veterinärerna :D

DeniceP
0

Då ska man alltså skicka upp sina möss till dig om dom behöver veterinärvård ;)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Grodan
0

Åh, vad skönt att du hittat en bra veterinär aammE! Känns kul att vi kan rekommendera en veterinär i GBG. Hans namn är inte helt obekant, om jag inte har fel är han ganska gammal?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[aammE]
0

#3 Ahaha, självklart. ;)

#4 Han är väl relativt gammal.

jauchzet
0

Jag hade problem att få ut en annan medicin av Bo till min nysande mus. Han var väldigt kunnig, men jag blev ändå lite besviken när det verkade som att han tyckte att jag skulle ge upp. Det är ju ändå jag som betalar för vården…

Nu i efterhand så tror jag att han hade rätt, det finns inget att göra, men när man som djurägare är i situationen att man har en sjukling hemma så vill man ju gärna försöka lite till innan man ger sig.

Ratata
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Han kanske tänkte på musen också? Att det är onödigt att dra ut på lidandet om det verkar hopplöst. Men jag förstår att det i stundens hetta kan vara svårt att ta till sig.

jauchzet
0

#7 Jo, antagligen, men hon lever ju i allra högsta grad här hemma. Busar och leker runt i buren trots sitt Rossel och då kan jag ju inte bara ge upp och avliva henne… {#emotions_dlg.frown}

jauchzet
0

#7 Oj, knas, Hela mitt inlägg publicerades inte. Hmm, jag skrev också att hon är lika pigg som mina andra tjejer och då känns det knas att bestämma att man ska ge upp som ägare. Har haft möss tidigare där det är tydligt att de mår dåligt och då tycker jag inte man ska tveka att avliva dem, men när det gäller den här tjejen känns det ändå uteslutet just nu.

UlrikaD
0

#4 Bosse är i min ålder, runt 40år.

Grodan
0

#9 Man kanske skall ge upp medicineringen men inte att musen kan få leva.

Rossel kan inte alltid medicineras bort utan kan vara en permanent skada. Jag anser att man bör försöka bota Rossel själv med att förbättre levnadsförhållandena (bra bottenmaterial, supernyttig mat osv) för musen innan man testar medicin.

Kan man ta blodprov eller på något sätt få reda på varför mössen rosslar, t ex finns förutom Mycoplasma även Pasteurella, Bordetella eller annan bakterie så bör man även ta reda på vilken medicin som kan ta bort dessa.

Mycoplasman går ju som bekant inte att medicinera bort. Det skulle kunna gå att vaccinera djur som inte har mycoplasma mot det, men inget som kommer att ske i Sverige förrän större djur får det. Jag har sett att vanliga ekorrar kan smittas av mycoplasma från råttor…

jauchzet
0

#11 Ja, du har rätt, men han pratade med mig i telefon om avlivning senare och då blev jag stött.

Grodan
0

#12 Ja, alla ser ju olika på saken. Jag tycker att man ska ge djuren en chans att bli friska själva. Om de bara rosslar och man inte ser något annat. Om de däremot rosslar samt har svårt med att få luft till lungor, måste använda magen för att andas, är kall och får blåa tassar och nos pga syrebrist… så ja, då är det akut medicinering och/eller avlivning - beroende på hur du/veterinären bedömer musens överlevnadschanser.