Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1464 ggr
Grimmis
0

Dumpade Möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej

Jag undrar om ni känner igen dessa töser. De kom in en kund idag och berättade att hon hittat en bur med tre små töser i. De är supersöta!

Jag har svårt att förklara hur smutsigt de levde. Hjulet kastade jag. Det gick inte att få ren.

På min lunchrast tog jag ur alla tre och tvättade buren med tillbehör, ja, förutom hjulet då.

Nu har jag flickorna på köksbordet och kommer göra iordning det stora terrariet…så….om någon är sugen på en duna, hojta.

Hoppas jag kan behålla dem, men Darko som aldrig sett möss förr är helt galen. Mössen måste verkligen in i en glasbur märker jag.

Vill gärna veta vad de är för slags möss också.

Tack På Förhand!

Jag bor i Tumba

Grimmis
0

En till

Grimmis
0

En till

Grimmis
1

En till

Magda
0

åh vilka sötnosar Kyss förstår inte hur man kan dumpa djur sådär Gråter

Littlem
0

Huvva, hemskt när folk bara lämnar djur i en låda sådär. Speciellt om det är ute på vintern.

Tur att du kunde ta hand om dem!

StillaSinnet
0

Ojoj…Nä, jag känner inte igen dem. Håll dem under uppsikt så de inte är sjuka.

Mössen ser ut att bära på teckningen dutch, även om de är feltecknade. Honan i bild #2 ser lite ljusare ut…är hon svart? annars kan hon vara choklad. Bilxt och ljus kan luras lite men hon ser ljusare ut.

Lycka till med dem och mina möss ropar samstämt TACK, för att du tog hand om hittemössen och för att du har ett så varmt hjärta,

-L

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grimmis
0

Hej

Tack för alla svar!

Jag ogillar starkt personer som dumpar djur såhär. Tyvärr så kommer problemet med sådana här människor aldrig försvinna. Vissa är smarta och dumpar dom så andra kan hitta och förbarma sig.

Just nu så är de pigga och glada. De äter ett foder som heter "MiniHamster", men kommer antagligen att blanda själv. Man vet inte vad de är vana vid.

Den ena tösen har två knicks på svansen. Heter det så?

Bild nr.1) Hon är mörkast

Bild nr.2) Hon är mellanmörk

Bild nr.3) Hon är ganska ljus

Jag vet, ingen bra beskrivning *s* MEN nyfikna är de =o)

[Kamillah]
0

Jag bor i Tumba också, känner ej igen dem.. antagligen någon som köpt till sina barn och sen har de tröttnat ;/  sjukt att de bara kan ställa ut dem sådär när det är så pass kallt ute, idioter..

Vilken affär jobbar du i? Jag skulle kunna vara intresserad av dunan, haft en såndär fin blå förut så vet exakt vad det är för nån.

StillaSinnet
0

#7 på bilden där ena honan (nr3) står på bakbenen skymtas tan vid bakbenen, så hon är en tan hur som helst. Dålig svart gissar jag på.

Teckningarna på mössen kan vara en blandning mellan even och dutch….svårt att veta.

Haha, kattens ögon ser mycket giriga ut i bakgrunden. Om den bara kunde komma åt dem…*slurp*

Ägna en minut till att titta om de har morrhår. Jag ser inga alls på de första bilderna men de är suddiga. på sista bilden ser de korta och glesa ut om hona 3. Om det är så att hon har korta morrhår eller inga alls så har du minste EN morrhårstuggare bland de tre.

Grimmis
0

Hej igen allihopa!

Tack för de svar jag fått. Uppskattas mycket!

Kamillah:

Jag vet inte om det är lagligt att skriva affärens namn här. Kan klassas som reklam. PM:ar gärna vart jag jobbar Glad

Artlink:

Det är denna tös som är boven i morrhårshärvan. Något speciellt man kan göra åt detta?

Ratata
0

Gud vad fina möss. Morrhårsboven (om hon nu är det) var riktigt fin tycker jag.

Vilken solskenshistoria ändå. Du är en hjälte som ställer upp och ger de små liven ett nytt hem, Grimmis.

[Kamillah]
0

#10 det får du gärna göra Cool tnkte om det var den affären som ligger precis där jag bor nämligen.

Grimmis
0

Jag har döpt dem:

Bild1) Hild

Bild2) Rind

Bild3) Idun

Nordiska Gudinnor.

StillaSinnet
0

#10 Du kan ju alltid hoppas att det fina terrariet får henne att göra annat än att gnaga morrhår men tyvärr är det så att har de väl börjat med sin fula ovana så fortsätter de, och om man från tro Grodan så är det smärtsamt för kamraterna att bli barerade. De rycker ur morrhåren och man kan höra hur mössen som barberas piper under sin förtryckares metoder. Barberaren nöjer sig inte alltid med morrhåren utan kan börja gnaga av pälsen från sig själv eller burkompisarna också. Det finns även de som påstår att barbering går i arv. Det är så att vissa möss tar till det vid stress eller tristess när andra väljer att hoppa, springa, äta, sova eller tar till andra aktiviteter för att sysslesätta sig.

Om hon inte slutar kanske du ska ta bort henne från de andra två honorna.

Grimmis
0

Artlink:

Som det ser ut nu så är det bara hon som har morrhåren kvar. Jag skall ha koll på dem ett tag och se om beteendet ändras. De har varit lite extra aktiva, men det kan ju också bero på att de fått det rent, lugnt och större. Mer att utforska och leka med. Jag har spridit ut maten i buren så att de kan leta. De springer en del i hjulet och det ger mig lite dåliga vibbar, men vet inte om det är något problem. Kan jag ta ut hjulet och strunta i den ett tag?

Jag är beredd ta ta bort henne om hon inte slutar, helt klart.

Växer det ut nya morrisar?

Ha det gött!

/Grimmis

StillaSinnet
0

Ja, ta ut hjulet om de spinger oavbrutet. Morrhåren växer ut ;). Mårhårstuggerska behöver ju nödvändigtvis inte avlivas men hon kam ju bo ensam i Duna om hon fortsätter gnaga :)

Grimmis
0

Okej, då testar jag det ett tag.

Hur skulle en mustjej må att sitta dag ut och dag in ensammen i en bur? Jag har läst överallt att de helst inte skall leva ensamna.Jag jobbar nästan hela tiden och kommer hem sent på eftermiddagarna. Kan hon bli mer stressad av att jag är där och handskas med dem hela tiden då jag är hemma?

Jag är inte säker, men två av dem ser ut att ha skadat svansarna. Den ene har som en liten "knuta" på svansen, som om den brutits en gång i tiden och den andre ser ut som en klämskada.

Foto på ev. klämskada.

ariama
0

Om mössen är "dumpade" dvs bara utkastade att dö. så  har de knappast haft ett bra liv hos sin ägare heller. Denna saknar empati, inkännande och medkänsla, och mössen kan ha farit ganska illa på olika vis. Då förvånar inte heller skadorna.

Kanske är det ett ganska jävligt liv sm triggat i gång mårrhårstuggaren? Hon kanske slutar när stressen minskar och hon får ett BRA liv helt plötsligt? Eller så hämtar hon sig inte utan är för traumatiserad. Eller så är hon helt enkelt en morrhårstuggare oavsett situation. Svårt att veta.

Jag tycker det är humant, mot dem alla, att avliva en morrhårstuggare. Bara avlivningen sker snabbt och smärtfritt och utan stress. Djur ska ju inte veta om att de blir avlivade!!

Heder till dig som tar hand om dem nu, och visar att människor kan vara annat än jävliga också. Kyss

Grimmis
0

Tack Ariama!

Jag avvaktar en tag till med henne och ser om de andra töserna får nya morrhår. Hur länge tar det ungefär för en mus att få nya morrisar? Jag förstår att jag även egentligen måste vänta in Hild också. Se om hon börjar må psykiskt bättre.

Än så länge är de pigga och krya med full fart. Hjulet är urtaget så de får hitta på annat att göra.

Får hålla koll på om de hann bli sjuka när de stod ute.

I bakgrunden hörs ett krafsande/grävande så de är aktiva i alla fall.

Skulle det komma till det att jag måste ta bort henne gör jag ju det självfallet hos min veterinär. Inga som helst problem, men som sagt, avvaktar ett tag.

Egentligen har jag inte plats för dem, men har löst detta och får leva såhär ett tag.

Ha det gött!

/Grimmis

KerstinL
0

Dom ser ut som "typiska" Imazodjur så jag tror nog dom kommer från en zooaffär, vi har en nästan identisk hona hemma som vi tog hand om efter hon varit med som en "exempelmus" på en kurs som hölls förra året (om jag inte minns fel), hon var då väldigt illa däran. Liten, tunn, kutryggig, nysig och med löss. Vi trodde inte hon skulle klara sig. Nu går hon i en "pensionärsbur" tillsammans med två andra honor och mår bra! Nån här på forumet som kommer ihåg när det var kursen hölls?? Har för mig vi var i Viby men är osäker..

Hoppas att morrhårsproblemet försvinner så dom kan få ha ett bra fortsatt liv i trygga händer!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Evelyn
0

#20 Antar att du tänker på temperaments/petclass-kursen som Elin höll? Den var i Kista den 10e oktober 2009 :) (I Viby/Sollentuna var det utställning 21 mars 2010) Är det musen Elin hade med sig till kursen så var hon köpt på Arken här i Sundsvall och är mycket riktigt en Imazo-mus.

KerstinL
0

Det var den kursen jag menade.. Tiden springer ju iväg.. Då är hon ändå rätt så gammal nu då med tanke på konditionen hon var i när vi tog hem henne.. ; )

Cool

Evelyn
0

Ja, jag minns henne väl och måste faktiskt erkänna att jag är förvånad att hon fortfarande lever! Hon hade tur som fick komma hem till er och bli ompysslad :)

Grimmis
0

Önskar att jag också vore en hejare på att sköta möss.

Nu har jag handlat tösernas mat i alla fall.

Finkfrö

Hirs

Undulatfrö

Solrosfrö

Vetegroddar

Dinkelflingor

Korngryn

Rågkross

Bovetekross

Alfaalfa

Linfrö

Pumpakärnor

Skalade sesamfrön

Sunt & Gott Klassisk Blandning innehåller:

Havreflingor, veteflingor, kornflingor, cornflakes (majsmjöl,, kornmaltextrakt, oligofruktos, salt)

Jag tog det som fanns i butiken. De hade inte fyrkornskross från saltå. Kan jag blanda i torkad persilja, morot och grönkålstjälkar i basfodret?

Hur mycket linfrö skall jag ha i som max?

Är det något fel på listan så tala gärna om det för mig.

=o)

Grimmis
0

Havre och valsade ärtor köpte jag också.

Tänkte blanda allt i en lite mindre tunna om det är okej?

Det är ungefär 350 gram i varje påse.

=o)

Grimmis
0

KerstinL

Har du bild på den gamle eminente damen Glad

/Grimmis

KerstinL
0

Jag ska leta bland mina bilder, hittar jag någon så kommer den upp i morgon Flört

Cool

Grimmis
0

Ok =o)

Thowas
0

vilka super fina möss! gillade deras teckningar. hade jätte gärna tagit dom söta flickorna om ni inte fanns så långt bort

[Dominik]
0

Åh vilka söta möss! Jag älskar deras teckning, om dom var långhåriga så skule jag komma hem till dig och kidnappa dom haha. Dom har det verkligen bra hemma hos dig, och den som "slängde" ut mössen borde bli tortyrerad till döds :)