Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1707 ggr
MP160
4

Vikten av att kontrollera vattenflaskan

Gör det varje dag, vareviga dag och helst flera gånger om dagen!!

Jag lämnade mina möss hemma i min mors vård den här veckan, jag bor på internat i veckorna men just nu är mitt rum så kallt där så jag vill inte ta med mina möss förens värmen är igång ordentligt. När jag kom hem igår såg jag inget märkvärdigt, mössen var fram och hälsade och verkade krya men bara några timmar senare så hittade jag min älskade Hjortis ihopkurad och uppburrad i buren.

Jag tog upp honom i panik och han var sååå kall, såå tunn och hjärtat slog knappt. Han fick sitta på min mage med mina händer runt sig för att få upp värmen medans jag funderade ut vad som kunde vara fel. Kollade så han hade mat och vatten och ja, där var problemet. Kom inget vatten ur flaskan, pipen var snustorr! Rusade med honom in på toaletten och försökte få i honom vatten. Blötte mina fingrar och petade honom på nosen och den stackaren slängde sig på fingrarna och slickade och snuttade… Satt så i 20 minuter och han bara snuttade och snuttade.

När han blev piggare så blötte jag upp lite bröd och gav honom och det slank ner det med. Smör fick han också och det slickade han i sig läskigt fort. När han började röra sig och tvättat sig så släppte jag ner honom i en petbox med en skål med vatten och uppblött bröd tillsammans med en hona. Kan säkert anses dumt som fan men dom kurade ihop sig tillsammans och jag är villig att ta den risken, hellre en oönskad kull än att Hjortis dör när han verkar ha oddsen på sin sida. Ställde boxen vid elementet och gav dom morot och loads of hö att boa med.

Idag är han piggare, tack gode gud. Han hade ingen lust att sitta still i min hand medans jag tvättade bort kladdet i ögonen och bajset i rumpan, vilket är ett bra tecken. Han är fortfarande uppburrad och lite slö men betydligt piggare än igår. Äter, dricker, tvättar sig och går runt i boxen och så har han fått upp värmen. Just nu sover han och "frugan" ihop i en liten boll.

Fortsätter hålla stenkoll på honom men jag tror att det kommer gå vägen det här, han kämpar på min lilla snuttepojk!

Grodan
0

Åh, vad bra att du lyckades få honom varm och pigg igen. Är svårt när de blir sådär kalla och apatiska.

Jag har bara en vanlig vattenflaska igång. Resten är labbursvattenflaskoroch de krånglar aldrig åt det hållet att det inte kommer vatten, bara tvärtom om de är smutsiga. Bildas inga avlagringar i piparna på dem heller. De är gjorda av rostfritt stål. Men jag brukar ändå rengöra dem noga och kolla sånt emellanåt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
0

Jag kan bara säga att jag har haft nästan samma panik när jag kommit ut i min djurstuga. Nu när det blev kallt har jag haft elementet på där ute, men när jag storstädar har jag ytterdörren öppen för att vädra ur och springer också ut och in med sopor, säckar osv. Efter sista städet glömde jag att slå på värmen igen och dagen efter var det 12 grader där ute! Jo, det klarar möss normalt. Speciellt i grupper. men gamla goa Hercules är en nakenhane på 18 månader som går ensam och börjar bli lite tunn över ryggen. Han tyckte inte om kylan alls! Han hade dock vatten och mat hos sig men satt som förstelnad i sitt hus och rörse sig inte ur fläcken. han var så kall, lilla söta vännen…

Han fick ungefär samma värme och kärlek som dina Hjortis, jag boade in honom bättre, slog på elementet och placerade honom närmare. Jag hoppas han inte har dragit på sig någon förkylning, men nu rör han sig och äter igen.

Jag håller tummarna för Hjortis!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
0

Jag ska snart åka till mina möss och nu bor ingen ensam i a f (Charcoal fick en fru, Virginia, häromdagen just för att hålla värmen och för att hon är en av de trevligaste honor i hög ålder jag har som kan vara lämplig att para med honom), men det är rått i källaren trots element och flera har nyst o några har rosslat.

StillaSinnet
0

#3 jag tror fukt är värre än kyla egentligen. Vad tror du?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lamina
0

Visste faktiskt inte att vattenflaskor kan krångla på det viset, men har å andra sidan bara vattenskålar till mina möss. Hos dom andra djuren skulle jag märka direkt om något var fel, det märks ju om det inte går åt något vatten…

Förut brukade jag alltid ha en extra flaska ifall något skulle hända. Undrar varför jag slutade med det… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

UlrikaD
0

Det med vattenflaskor är läskigt. Var med om samma sak, fast hos hamster. Skulle mata alla och tyckte det var konstigt att ena hamstern inte druckit någonting när vattnet sjunkit i alla andra flaskor.

Då var pipen också snustorr och inget vatten kom ut. Hon hade dock inte varit utan vatten så länge men hon var otroligt törstig.

Sen dess kollar jag allas flaskor morgon och kväll.

ajanki
0

Det är av precis den här anledningen som alla mina möss har skålar i stället!

Höll på att mista min kära Kvantilmus pga. av vattenflaskan:(

Hoppas att Hjortnäs kryar på sig  och blir helt återställdKyss

MP160
0

Det fortsätter att gå åt rätt håll, han blir piggare Kyss

MP160
1

Kan glatt meddela att Hjortis är precis som vanligt idag, hullet är tillbaka och burret är nere och han är lika nyfiken och pigg som han brukar vara Skrattande

Grodan
0

#4 Nä, tror inte fukt är så farligt. Men givetvis beror på fuktighetsgraden. Möss skall ha relativt hög luftfuktighet för att må bra.

Däremot för kallt tror jag itne att mina Engelsktypade klarar riktigt. Hade mina svensktypade texels i en kall oisolerad källare, och de klarade det utan problem.

Mina musar har suttit i källaren 1 vecka nu och jag tycker de klarar det rätt bra. Det är inte perfekt, vissa ser frusna ut, men alla har någon att värma sig med och varmt att boa med och massor massor med mat.

#9 HURRA för det!!!

elias123
0

samma sak hände med max, hans vattenflaska slutade fungera tror jag och han dog :( men jag ska skaffa en till mus snart

DeniceP
0

Usch!

Jag har själv bara varit med om det en gång, när vi precis hade fått hem Lilla Snigel.

Då satt stackarn i en ensam bur, och vi lät henne vara ifred ett par timmar.

När vi sedan kom in i rummet igen, stod hon och slet och ryckte i flaskan som en galning, och jo, då hade kulan fastnat!

Sedan dess dubbel-och trippelkollar jag ALLTID alla flaskor till alla djuren!

Tur att Hjortis är bra igen <3

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Ratata
0

Jag litar inte på vattenflaskor längre. Har haft så många krånglande varianter så nu kör jag bara på vattenskål. Nackdelen med det är att mössen ska "gömma" vattnet med papper/hö/blad, men jag ser hellre att jag får byta lite oftare än att jag riskerar att de blir utan eller får vatten i hela buren.

Grodan
0

Det finns helt klart för dåliga vattenflaskor på marknaden. Jag försökte gå igenom några i min artikel om vattenflaskor. Vet ni flera så kan ni kanske dela med er.

De vanliga Classic är tyvärr de vanligaste och de är även de som krånglar mest enligt min erfarenhet. Har man dessa bör man rengöra "pipen" ofta…

Grodan
1

Men nu blev jag inspirerad att skriva en ny artikel…

fiffiluren
0

Tror det är classic flaskor jag har… och jag blir alltid så osäker på om dom funkar eller inte, testar dom, och testar igen. Ibland kommer det mycket vatten, ibland ingenting och en tredje blir man bara lite lätt fuktig på fingret.

Den jag har till marsvinen är jättelätt att göra ren, man kan dela på pipen och skruvkorken. Men jag vet inte vad det är för flaska, den tillhörde en kompis som nog hade den till sin kanin för länge sen, så jag vet inte vars den är köpt. Eller om dom finns kvar någonstans.

Måste köpa hem några nya flaskor. Men tror inte vi har nåt annat än classic här i stan. Måste ju som fara förbi Djurmagazinet i Gällivare nu när dom har öppnat där, dom borde ju ha nåt annat.

Skål är inte min grej, då jag så lätt glömmer att byta vatten och det måste ju som göras flera gånger om dagen till möss.

Camillhe
0

Jag använder bara classic flaskor och är jättenöjd. Tycker det är så konstigt att så många haft problem med dom. Iofs använder jag stora sådana a 600 ml, kanske kan spela roll? Vattnets tryck eller ngt.

Grodan
0

Classic är ju endast dålig för att det lagras kalk och annat i pipen. Gillar man att trixa o fixa kan man ju peta bort det…

Jag kan nog ta foto en dag.

I a f så har jag skrivit om min artikel om Vattenflaskan och ni kan i tråden under artikeln gärna dela med er erfarenheter. Det finns ju så jäkla mycket olika vattenflaskor.

En kul grej är att råttkillarna lyckades ha sönder sin flaska idag. Det är en tålig labflaska av större modell. Ok, det är inte samma flaska varje gång. Jag byter ut den en gång i veckan sådär och diskar den gamla. I a f så är de här flaskorna gjorda i en plast som heter Macrolon och ska hålla i 25-50 år. Antar att jag nu haft just den som gick sönder så länge då… haha

Camillhe
0

Jag byter ut mina var 6 månad så kanske därför då som jag aldrig haft problem?

Brukar beställa en hel kartong med flaskor från zooplus haha

Grodan
0

#19 Ja, det är ju tricket förstås, men du är en av de få som kör slit och slängmodellen.

Själv kan jag vara snål där jag kan snåla in, eller säg praktisk, varför köpa billigt skit när man kan lägga lite mer energi på att få tag i en bra grej som kanske kostar lite mer. Så att man kan känna sig trygg och ha gjort en investering som kan löna sig. För jag vill hellre lägga pengar på mat, strö och hälsa än plasttillbehör.

Och sedan är jag lite sådär att jag vill stödja bra produkter och bra affärer. Säljer en affär dåliga produkter finns för mig ingen anledning att stödja. Köper man dåliga produkter kommer de att fortsätta tillverkas…

Camillhe
0

Blir kanske lite fel att ha diskussionen i MP3's inlägg, kanske skulle flytta den till din artikel om vattenflaskor istället?

För mig handlar det inte om att snåla eller slösa. Jag har haft ganska många olika märken på vattenflaskorna, både dyrare och billigare (inklusive en labbflaska) men jag har inte märkt ngn större skillnad.

Jag tycker alla har gemensamt att de är svåra att verkligen rengöra. Inte så svårt att rengöra dom så att de ser rena ut, men man inser ju att där samlas otroligt mkt bakterier som det nog krävs ganska mkt för att få bort. Jag har provat flera s.k. sterilisering alternativ, att koka piparna, att köra grovsalt genom vattenflaskorna. Men jag tror inte att man får död på alla bakterier som samlas där ändå.
Då känns det bättre att byta flaskorna ofta. Nu har jag bara 2 burar dvs 2 flaskor och därför blir det verkligen ingen större kostnad för mig men jag förstår att det skulle bli väldigt dyrt om man har många burar.

Grodan
0

#21 Jag rengör vattenflaskorna ofta, men kan eg inte påstå att jag tror att det är dödsviktigt. Jag gör det bara som en del i att jag vill veta att flaskorna fungerar ordentligt.

Det kan ju inte bildas så mkt bakterier i en vattenflaska som i en vattenskål. Varför jag slutade med vattenskålar till mina djur var bland annat för att det var tidskrävande att varje dag byta vatten till dem samt att några råttor vid ett tillfälle var så grisiga att de använde den som toalett. Mina möss var inte alls grisiga med vattenskålen. De hade alla hus där vattenskålen stod på.

Camillhe
0

Haha

Nu var inte ovanstående artikel allvarligt menad från mig, men faktum är att det samlas otroligt mkt bakterier i en vattenflaska. Många av de bakterierna är säkerligen helt ofarliga, och jag tror absolut inte att djuren ska leva i sterila miljöer. Visst är flaskor bättre än skålar på många sätt och absolut att rekommendera men jag tror personligen att man ska undvika att blanda vattenflaskor mellan burarna samt sterilisera dom noggrant mellan varven om man inte byter ut dom med jämna mellanrum.

Grodan
0

Ja, självklart, jag blandar inte ihop några vattenflaskor, men det har ofta att göra med revir… Dessutom så sköljer jag alltid flaskorna väl när jag fyller på nytt fräsht vatten

Ska vi titta på en film nu?

Camillhe
0
Grodan
0

Nu har jag sett två tråkiga draman så jag vill se lite horror eller sci-fi

hit går jag nu

Pladder-tråd

MP160
0