Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 4274 ggr
dragonstar
0

Mus VS andra gnagare.

Har frågat på andra forum och frågar även här.

Vad är det för skillnad (enligt er) mellan en Mus, Hamster, Gerbil, råtta ja alla dessa små sällskapsgnagare.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Grodan
0

Möss är väldigt lika råttor i mycket. De är oerhört vakna och intelligenta djur som du får kontakt med. Det är den vässentliga skillnaden mot hamster, gerbil, kanin och marsvin - djur som inte är så intelligenta och inte alltid här och nu.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[lucke]
0

*sätter en tass*… Är också nyfiken på skillnaden mellan råtta och mus (förutom storleken förstås)- blir möss lika sociala och tama som en råtta tex..?

Grodan
0

#2 De kan absolut bli det. Främst gäller det då möss som är speciellt framavlade på sällskap och temperament framför avlade på utställning och färg, samt Svensktypade…

[lucke]
0

Har haft möss för länge sen men har inte så stor koll på hur de funkar- gör de också upp rang och har en ledare? Svensktypade blir tamare än eng.typade? Varför? Intressant!

dragonstar
0

Stälerl samam frågor som #4 och lägger då till vad är skillnaden på typerna?

Min hamster är ju rätt rumsren hon kissar i ett sandbad som ajg städar regelbundet och slipper då byta allt i hela buren lika ofta.. hur är det med andra gnagare är dom sådana oxå?

Grodan
0

Möss är vanligtvis ganska snälla och mjuka mot varandra, i mitt tycke. De behöver inte alltid göra upp på ett sätt som vi märker. Dock lever de ju i flock så någon slags rang har de, men det behöver inte märkas annat än vid utfodring. Hanar fungerar dock ej alltid tillsammans…

Nej, Svensktypade blir inte tamare, men de är mer avlade till sällskap än vad Engelsktypade är. Engelsktypade är utställningsmössen så att säga och de Svensktypade är gosemössen. Det är mer mätt i karaktär och hur de är med människor än i tamhet.

[lucke]
0

Och jag undrar ung samma som du, dragonstar- har toa till mina råttor- går möss också på toalåda?

Grodan
0

#5 Tror att de flesta djur som bor i bur eller inhängnad är mer eller mindre rumsrena eller att de i a f väljer att ha toaletten på ett ställe. I en flock med flera mushonor kan det råda olika viljor om vart toaletten är, men i de flesta flockar går de i samma hörn. De luktar sig helt enkelt till vart de andra har kissat/bajsat och går i samma hörn.

Däremot är hanarna något duktigare på att gå på toalåda än honorna, tycker jag.

dragonstar
0

Okej, min hamster var ofta ute förut men bor nu i en jättestor bur så hon komerm ut mer sällan.

Hur är det med mössen hur ofta tar ni ut dom? och på vilket sätt?

Har en katt som säkert ser ,össen som leksaker om dom springer lösa i samm rum.

[lucke]
0

De är otroligt söta, möss… Men kanske ingen hit att ha när man har råttor..? De kan väl inte träffas, men kan de stressas av att bo i samma rum?

MP160
0

Skillnaden mellan möss och hamster tycker jag är väldigt stor, dock har jag ju bara haft två hamstrar och åtta möss så kan bara gå på min personliga erfarenhet. Hamstrar lever sina egna liv, att dom inte är flockdjur tycker jag märks ganska tydligt om man jämför med möss. Jag tycker möss verkar vilja ha mer koll på läget även utanför buren än vad hamstrar vill, dom ägnar sig mest åt sitt liksom medans mössen vill lägga sig i vad vi gör Flört Det är en helt annan kontakt med möss, mössen tittar på dig och ser dig, som någon annan har beskrivit det förr men jag minns inte vem… Hamstern tittar mest, eller hur man ska förklara.

Skillnaden mellan möss och råttor är ganska liten men ändå ganska stor tycker jag. Den största skillnaden jag upplevt mellan dom är att råttor är mer "HEEEJ MAATTEEEE!!!!" och väller ut ur buren medans möss kryper fram lite försiktigt och hälsar lugnt och fint, sen kanske hoppar upp i handen eller så. Känns som inlägget blev lite luddigt och förvirrande, sorry Tungan ute

Grodan
0

#11 Blev jättebra! Jag brukar säga att mössen ser mig…

dragonstar
0

J de kma jag säga stä,e,r på hamstern. hon tar ju inte diräckt kontackt.. vad mysiga dom låter. funderar på att när hon går bort sakffa möss eller gerbiler. Undra vad skullnaden där är.

Vattnadal
0

Rangordning finns egentligen bara när djuren hålls i fångenskap och har begränsat med resurser. Rangordning är alltid könsbunden och hålls bara inom den egna arten.

Ger vi mössen stora burar, massor av berikning och de känner att de inte behöver bråka om mat, plats ed, så klarar de sig fint utan rangordning. Att en rangordning finns, är ett tecken på att djuren inte mår toppen. Det gäller i alla fall djur som i det vilda lever i familjegrupper, som tex, varg och hund. Exakt hur möss och råttor lever i det vilda kanske inte finns någon forskning på.

Djur som i naturen lever i familestruktur med mamma, pappa och barn, försöker ofta dela in sig i de rollerna även om de är ihopplockade av oss människor och egentligen är obesläktade. En vårdande hona är mamma, två såna i samma grupp kan leda till problem. En kan ta på sig att vara utkik, en annna lekfarbror/tant med ungar, en kanske är matsamlare osv.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[lucke]
0

#13 Jag har haft gerbiler och tyckte att de var rätt "spattiga" av sig, det var full rulle hela tiden med mkt grävande och gnagande. Jag skulle välja möss framför gerbiler. Annars är råttor min favvognagareKyss

enbartmalin
0

Lite för och nackdelar med dom olika djuren(Har haft alla sorter)

Råttor luktar värst, sen möss, sen hamstrar och gerbiler luktar minst.

Mest sociala är råttor och möss, minst sociala är hamstrar.

Minst aktiva är hamstrar, dom har fel dygnsrytm.

Gerbiler är mer lätt acceprterade än vad möss och råttor är(av släkt och vänner) av den enkla anledningen att dom har päls på svansen.

Bor du själv rekomenderar jag möss, bor du hemma hos föräldrar/med familj rekomenderar jag gerbiler.

Alla ser vi olika på dom olika djuren så detta är endast min åsikt/erfrenhet.

Hälsningar Malin

[lucke]
0

Vad menar du med att råttor luktar? Tycker inte att det luktar särskilt mkt från buren faktiskt. Inget alls från toan sen jag bytte bottenmaterial där.

enbartmalin
0

#17 Råttor stinker, otroligt. Om man inte städar varje dag dvs. INte bara deras bur luktar även dom luktar.

Hälsningar Malin

dragonstar
0

Tack =) detta var informativt och lättfattat.

Ja sambon har nog alltid vrit mer för Gerbiler än möss. AJg är lite sugen på råttor då jag tror dom funkar bättre med katten men eftersom sambon är alergisk så måste jag ta med det i beräkningenoch luktande råttor tror jag han inte diggar…

samtidigt tror jag att han kanske ändrar åsikt när han får lära känna individen. brukar vara så.  JAg har fastnat otroligt för de smarta små liven med de pigga ögonene och den nakan svansen. Har dock bar sätt på utställning och zoobutik

Ellenfyrkant
0

#8 Har inga möss att jämföra med men råttor däremot… Ingen av de de jag träffat har vart särskillt duktig på att välja kiss-hörna. Inte säker på att det är så "typiskt" ?

#16 Förstår inte hur man kan uttrycka sig på det viset som att hamstrar har "fel" dygnsrytm. Den kan omöjligt vara fel när den är sådan från naturen. Och aktiva tycker jag absolut de flesta är, nattetid.

För att tala utifrån egna erfarenheter skulle jag säga att hamster är ett kul djur om man är vaken mycket på kvällarna och inte gillar så mycket starka urin lukter. Förutsatt att man städar åt djuret luktar hamstrar knappt alls, varken guld eller dvärg. Det är ju inte så att man aldrig får störa en hamsters dygnrytm för att gosa lite. Men de är ju inte så roliga att studera dagtid. Flört Råttor tycker jag är väldigt roliga djur, de är så sociala och hänger ofta gärna med och utforskar. Man får en annan kontakt till en råtta än vad man får till en hamster, men det är klart att hamstrarna känner igen deras mamma också. Alla mina hamstrar känner igen mig, utan tvekan. Glad Gerbiler och möss kan jag inte uttalla mig så mycket om.

Mvh Ellenfyrkant

Binajis
0

#20 Jag tror hon menade "fel dygnsrytm" för oss människor :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Ellenfyrkant
0

#21 Tycker fortfarande inte man kan kalla den fel. Den är snarare annorlunda eller helt enkelt inte som våran i så fall.

Mvh Ellenfyrkant

[lucke]
0

#18 Allting är ju relativt- vad man tycker stinker och inte. Mina råttor luktar ingenting, men det är klart, kör man ner näsan i en nerpinkad hängmatta så kanske det inte är någon väldoft direkt. Städar en gång i veckan, och det hinner inte börja stinka under den tiden. Beror säkert på hur stor flock man har, vilket underlag, hur toatränade de är etc.

Grodan
0

Jag tycker att råttor är stökiga. De är burdusa, rättfram och röjer gärna.

Jag tycker att hamstrar är tråkiga och korkade. Kan även vara bitska och se elaka ut.

Jag tycker att gerbiler är tråkiga, korkade och läskiga.

Jag tycker att möss är underbara. Kontaktbara, finkänsliga och snälla.

Flört Tungan ute Cool

[lucke]
0

Det är ju det som är coolt med råttor, att de är så rättframma. Stökiga och burdusa vet jag inte- har rätt lugna flickor isf.

Ellenfyrkant
0

#24 Hm… Här väcks en misstanke om fördomar ? Flört

Mvh Ellenfyrkant

[lucke]
0

Skoja inteSkrattande

dragonstar
0

Åsikterna går i sär här =) JAg tycker jättemyckt om min hamster me nhåller med många här man ser hänne sällna då hon sover dagtid och så är hon inte så intreserad av kontackt.

Någon här so mhar katt med gnagare hur funkar det för er?

Grodan
0

Hm… som råttägare sedan över 25 år har jag inga fördomar. Jag har bara blivit mer observant på skillnaderna. Folk frågar ju hela tiden och jag har alltid haft så svårt att sätta fingret på skillnaderna.

Råttornas avföring luktar väldigt illa, men byter man dagligen i deras toalådor blir de ofta duktiga på att gå på lådan och luktar mindre. Där det råder hög luftfuktighet bildas ammoniak fort i deras burar.

Mössen luktar mest av urinen och tyvärr är det svårare att städa bort då en del möss kissar överallt. Vissa märker ju in sitt revir med urinen också.

Ellenfyrkant
0

#29 Pratar om din (partiska) beskrivning av de alla djuren. Flört

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

#30 jo, jag har lite fördomar mot hamstrar o gerbiler… Förvånad

dragonstar
0

Hihi  den var hård men men bra. Åsikten kom fram =)

Tycker alal gnagare är underbara på sit sätt.

alla är ju söta =)

Kristall
0

Förutom möss har jag även haft bl.a. råttor och dvärghamstrar.

Möss är lite blyga, men otroligt snälla, lugna, tysta, gosiga, nyfikna och luktar ingenting så länge man städar regelbundet. Smarta och lätta att underhålla är de också, samt att de knappt kräver någon plats öht :)

Råttor är aktiva, roliga, smarta, oerhört nyfikna, sällskapliga och busiga. Men de luktar (trots daglig städning!), blir sjuka lätt, behöver stor plats och en massa aktivering.

Hamstrar är inte lika aktiva/nyfikna, sover hela dagarna, blir sura om man råkar väcka dem, är dåliga på att klättra och kan inte sitta på axeln :P

Möss vinner överlägset! :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

dragonstar
0

En röst till för mössen där då =)

enbartmalin
0

Ellenfyrkant och Lucke

Jag förstår inte varför ni går igång så mycket på det jag skrev och uppenbarligen tar det så personligt?

Jag skrev klart och tydligt underst i mitt första inlägg "Alla ser vi olika på dom olika djuren så detta är endast min åsikt/erfrenhet."

Alltså MIN åsikt inte ERAN.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Jag tycker alla råttor stinker riktigt illa, jag har hört folk säga, men hos mig luktar det inte, mina luktar inte och likförbannat anser jag att dom luktar.

Jag tycker itne mina illrar luktar illa, men jag fräser inte åt dom som tycker dom luktar illa för det, tycker dom illrar luktar illa så gör dom det.

Det är från person till person, vi har olika luktsinnen.

Råttor är helt underbara och sociala djur, men jag vill inte ha fler då jag inte tål lukten.

Hamstrar är super söta och super goa, men min erfarenhet är att dom inte är lika kontaktsökande som dom andra djuren TS nämner och att dom sover när vi vanligen är vakna.

Trots detta älskar jag hamstrar, jag bara svarade TS och gav mina åsikter.

Hälsningar Malin

[lucke]
0

Jag gick inte igång det minsta- konstaterade bara att allt är relativt och att jag i mitt fall inte tycker att mina råttor stinker…

enbartmalin
0

#37 Ok, jag uppfattade som att du tog min åsik personligt som råttägare.

Hälsningar Malin

[lucke]
0

Nej då! Jag tycker tex själv att råttbajs stinker vidrigt, men detta har upphört sen jag hittade rätt strö att ha i toalådan, så nu är det relativt luktfritt hemma.

enbartmalin
0

#39 Vad är detta för magiskt strö då?

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

#35 Jag vet inte att jag hat "gått igång" på något direkt… Men jag anser att ett djur med en dygnsrytm som stämmer för den och är praktiskt taget opåverkad från det vilda inte kan vara fel. Det var också just vad jag påpekade och jag vet inte om jag kan tycka att det är något att ha en åsikt om. Jag tycker det är klar fakta.

Mvh Ellenfyrkant

MP160
0

#28 Katt och gnagare kan funka eller så funkar det inte alls. Beror ju på individerna. Mina katter kan inte vara i mitt rum där jag har gnagarna då dom ligger klistrade runt och på hamsterburen. Råttburen har dom dock inget direkt intresse av, dom vet att råttorna bits om katterna kommer för nära buren. Den yngsta katten är lite mer nyfiken på råttorna eftersom han fick vara med och leka med dom när han var liten och inte förstog att råttor är kattmat (lol, stooor kattmat!) men nu när han är större får han inte träffa dom medans dom är ute. Jag har löst det genom att sätta ihop 3 kompostgaller på höjden och satt fast som en gallerdörr framför den riktigta dörren. Funkar hur bra som helst och har gjort dom senaste två åren. :)

Lady-X
0

#1 Kaniner är inte gnagardjur utan hardjur :-). Kaniner är smartare än råttor. Har haft både och. Min kanin som jag har nu är snarare som en katt eller hund. Hon är frigående och går på låda. Ligger i soffan och kollar på tv bredvid mig på kvällarna. Hon kräver kel och gos annars blir hon sur. När jag ropar kommer hon springande emot mig. Hon är helt rumsren och helgo rakt igenom.

Lady-X
0

Hamstrar är enl mig inte särskilt intelligenta eller sociala. Söta men inte så mkt mer. Råttor är underbara (och jag gissar att möss är ungefär lika även om jag aldrig ägt någon), marsvin är snäppet dummare än en råtta men smartare och socialare än en hamster.

UlrikaD
0

Med tanke på att man lätt kan klickerträna en hamster så bör de vara ganska smarta ändå.

Dessutom är iallafall mina hamstrar otroligt sociala och kommer på inkallning för att sitta och gosa en stund.

dragonstar
0

Vad kul att tråden fått liv igen =)
En sådan kanin vore något att ha, fast den skulel nog få stryk av katten tyvvär.
Hamstar som komemr på inkallning vore något. Hur har du lyckat s med det??

Ellenfyrkant
0

#46 Kan inte påstå att jag kan kalla in mina. Men iaf en av mina hamstrar springer fram till luckan för att hälsa när han hör att jag kommer. Osvsett om han så är mitt i sin skönhetssömn. Glad

Mvh Ellenfyrkant

dragonstar
0

Ja min tjeja jag hadde förut ville alltid ut och springa och apade sig och rukte i gallret tills jag släppte ut henne. Hon sprang säkert 3 timamr per dag i mitt vardagsrumm som ajg hamstetrsäkrade så hoin fick var lös där inne.

Grodan
0

Jag har också haft mkt intelligenta kaniner. Främst tycker jag om stora vädurar och anser att de kan vara mkt intelligenta. Dock på ett annat sätt än råttor. När jag hade kanin senast var mina råttor ganska elaka mot den, eller ja, de skadade den inte, men typ retades… De retade även hunden jag hade då - råttgänget jag hade var mkt aktiva, busiga och inte det mest exemplariska kanske…

UlrikaD
0

#46 Som med vilket annat djur som helst. Positiv förstärkning. Kom och du får nåt gott:)

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 som ett svar på din kommentar. Se vad intelligenta dem är !! Skrattande

P.s har inte läst tråden!

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

[Theriss]
0

#24 Hihihi gillar verkligen dina beskrivningar Tungan uteSkrattande

Grodan
0

#53 hehe, ok, mina fördomar kom fram där lite mycket…

Undrar för övrigt om TS och övriga som undrade, om denna tråd gav svar på frågeställningar kring mus och om mus nu införskaffats… Flört

[lucke]
0

Jag lever iaf fortfarande lycklig med ett gäng rådisarGlad

Legendary
0

Det finns en gnagare för alla enligt mig Glad Allt hänger på vad man tycker om och söker hos sitt husdjur.

Jag har haft kaniner, hamstrar, möss, tamråttor och gerbiler tidigare.

TAMRÅTTOR tycker jag är alldeles underbara på så vis att de är otroligt smarta, kontaktsökande och lättlärda. Jag håller inte med om att rumsrena tamråttor hör till ovanligheten då samtliga av mina tamråttor varit rumsrena. Jag har en även en omplaceringsverksamhet för tamråttor och idag har jag 11 tamråttor här hemma som lärde sig att gå på toaletten inom 1 veckas period. Går de på toaletten så luktar inte buren nämnvärt, däremot luktar råttorna!

Jag personligen vill ha så "hundlika" gnagare som möjligt och därför tycker jag att tamråttor är alldeles perfekta MEN jag kan i många fall tycka att det är fullständig harmoni att få hålla på med möss efter att jag spenderat tid ihop med tamråttor. De är fullkommligen jämförbara samtidigt som dem absolut inte är det Skrattande Hur det nu går ihop ^^

De kommer på delad 1a plats för min del då jag uppskattar båda precis lika mycket. Just nu har jag inga möss utan "bara" tamråttor i gnagarväg men jag funderar starkt på att börja med möss igen om jag hittar några trevliga individer.

HAMSTRAR är hur söta som helst. Jag har haft turen att träffa EN hamster av många som varit otroligt personlig. Jag tänker därför inte säga att alla hamstrar, enligt mig, är dötråkiga men jag tycker att många hamstrar är otroligt menlösa. Jag har fått intrycket att dem inte bryr sig ett dugg om ifall man umgås med dem eller inte.

KANINER kan bli väldigt fina. Jag har haft kaniner som sprungit fria i huset och varit både rumsrena och otroligt kontaktsökande men jag upplever dem ändå inte som riktigt lika smarta som möss. Kaniner har sina personligheter men jag tycker att, sin storlek till trots, att möss är otroligt mycket mer sällskapsdjur.

GERBILER tycker jag är lite som att skaffa pälsbeklädda fiskar Skrattande Dem springer omkring i en jäkla fart, gräver och rullar sig lite i sand då och då och ser både coola och söta ut men jag vette sjutton om jag någonsin haft en ökenråtta som tycker om att umgås med människor på samma sätt som vad en mus gör. När jag ser en ökenråtta tänker jag på Dori i hitta Nemo. Det finns bevisligen någon form av tankeverksamhet där men det är inte mycket Skrattande

/Annika

http://rattkompaniet.blogspot.com

Camillhe
1

Har nästan ingen erfarenhet av andra djur än katt, hund och råttor, men lite andrahandserfarenhet från vänners djur. Jag väljer lätt råttor utav de alternativen som fanns. Jag älskar råttors underbara glada personlighet, att de blir så lyckliga om de får vara "med" och är så oerhört tacksamma djur.

Jag tycker att råttor luktar väldigt gott, däremot luktar inte deras urin och avföring gott men där handlar det ju om städning. Möss har jag aldrig fastnat för, jag tycker inte om deras lukt och reagerar ganska allergiskt på den. Jag upplever att möss luktar otroligt mkt mer än råttor.

Hamster har jag aldrig gillat tills en vän skaffade en vintervit (tror jag det heter) och hon var så otroligt tam och rolig, mitt omdömme om henne var -nästan som en råtta haha.

Jag tror inte att sådana här trådar kan hjälpa människor att välja för det är så otroligt individuellt vad man söker efter, hur man reagerar allergent på djuret och hur djuren man i slutänden köper är som individer.

Jag tycker man ska försöka hitta folk i närheten som har djur av den sort man är intresserad av och träffa djuren ordentligt innan man bestämmer sig.