Rödaktig fox?
Finns det rödaktiga foxar? Som Fawn eller red, t.ex.? Eller blir hela musen vit/foxfärgad då? Vad är det närmaste "röd" fox man kan komma annars? Yellow?
Skulle verkligen gilla sådan teckning :)

Nej, det går inte, eftersom fox beror på en blekningsgen som bleker röda pigment! :) En röd fox blir alltså så blek i sin rödton att det blir en creme fox.
Älskar mina stora små vänner..
Heja Teraot! Vad duktig du är! 
En röd fox kan även bli en svartögd vit, eller för all del, en rödögd vit, dvs "falsk albino".
Yellow är samma gen som röd, dvs baserad på A(y)-genen, så det går inte heller.

så de som jag fått och kallat röda/gula foxar är i själva verket creme fox?

#2 Hihi!

Den där är GUL (röd) - och söt som socker!!!!!!
Då är det troligtvis "fox" som är fel…

Jag ska försöka ta en bra bild på en av dem! :)
Det är mkt möjligt att de är inte fox då, utan mer tan.
Det ska jag ta reda på ;)
Kanske är de varken fox eller tan? De röda kan lätt bli (för) ljusa på magen, bara "sådär".

Det låter himla sött i alla fall! Gud vad sugen jag blev på en liten gulis med ljus mage! :P

Nej, inte fox. Inte creme heller. Röd.
Den vita magen är inte alls någon "tantecknad" mage. Tan går aldrig upp över nosen så som på sista bilden!!
Den första musen har även pannfläck ser jag. Så det är snarare berkshire du har! Berkshire är alltså en teckning, som kan vara mer eller mindre vitt på mage och huvud. Övertecknad kan den även ge en vit "rand" (eller så) på ryggen.
Berätta vad du har för färg på föräldrarna, och vilka färger ungarna får? (mer än röd alltså)
Parar du endast röda möss med varandra?
Röd är en färg som inte kan överleva homozygot, dvs med genen för röd i dubbel upplaga. Alltså avlar den inte rent, och du bör få även andra färger.

Mamman till dessa är en dove fox astrex.
Pappan är en röd satin.
morfar är blackfox
mormor är black berkshire satin astrex
Vet att det är en dödlig gen därför parar jag ej röda/gula med varandra.
Den röda är ju dominant därav att många av ungarna blev röda..
I kullen fick jag dove fox, black astrex, black fox, augoti astrex, augoti, röda/gula, röda/gula astrex (de på bilderna) :)
vissa blev ju satin också såklart..
Vad tror ni?

Är det skadligt att para två röda med varandra? Jag menar, lider mamma/avkomma av att de med dubbla generna tillbakabildas i magen?
#16 Bra fråga, Terato.
Jag har inget svar på den, men instinktivt tycker jag inte om att avla på letala gener så jag undviker det i största möjliga mån.
Det tråkiga med att para två röda med varandra är ju att kullen blir liten och då blir det i sin tur lite krasst med urvalet…

#17 Ja, det är ju sant. Nej, det känns ju lite knasigt.

Jag vill ha såna. T_T Fast icke-letala.
#19 jag med
Jag har en hona som är anlagsbärare av Recessive Yellow, men med 0 hanar så kan jag inte göra så mkt… Hon blir inte yngre heller…

Låna en pojke av nån? =)
Har redan kollat men det finns ingen som vill låna ut

Aww. <={ Jag skulle låna ut utan tvekan, men jag tvivlar på att jag har nåt i hanväg som intresserar.
om du tyckte hanen hade dåligt temperament eller var rädd för smittor skulle du verkligen?

Öh, nej. o.0 Men nu är jag inte rädd för smittor. Men däremot som sagt har jag knappast några hanar ur intresse ur färgsynpunkt, och även flera ur temperamentssynpunkt.
Det var alltså inte menat som kritik mot de som inte lånat ut.
vet inte vad ajg ska svara på det, är trött och nu fick jag humörsvängning neråt
Jag tror vi har kommunikationsbrist, Grodan.
"Finns ingen som vill låna ut" - finns det fler än jag som har RY-hanar? Har Kent?
Det enda jag ändrade mig på - fast vi pratade ju aldrig om det - är att jag vill ha kvar mina hanar hemma, och inte lämna över honom till dig. Sedan talade jag om att han bits, och att du själv får välja. Sa (skrev) jag på annat vis?
Sedan kan inte jag köra till Södertälje, och föreslog Minnesutställningen. Men inget hindrar att vi möts i Stockholm, då får vi köra båda två.
Jag har också hela tiden varit intresserad av Rapunzel´s Roomate, champagne/tan med ett temperament som passar mig, som du sa. Inte heller han blir yngre, och jag uppfattar det som, att du använder honom som "lockbete" för att du ska få tillgång till mina RY - inte för att "hjälpas åt", för jag får ju inte tillgång till honom. Trots att jag sagt att jag skulle behöva honom i min RY-avel, och trots att jag sagt, att det kommer RY-möss till dig!! Jag får FLER!
Men du kanske får ha lite tålamod eftersom det ändå tar lite tid att "säkra färgen" här hos mig först. Jag vill också ha den, nämligen.
Kommunikations-missförstånd? 
Kram 
Jo, en sak till. Förra lördagen åkte jag till Vagnhärad (snabbt beslut). Då ringde jag dig Grodan, för att höra om jag kunde hämta upp din hona samtidigt, när jag ändå passerade Södertälje.
Först ringde jag på "morgonen", ca10-tiden. Men du sov nog. Sedan ringde jag även på eftermiddagen, inte heller då något svar. Du bör kunna se detta på "missade samtal" på din mobil.
Jag vill inte att någon ska tro att jag är "omöjlig" eller "sätter mig på tvären".
Rädd för smitta är en sak, men det kan jag hantera. (så länge det inte handlar om möss från ngn okänd).
Jag vet att du haft mycket omkring dig, och inte orkat med allt. Och jag har inte heller obegränsat med ork eller tid (eller pengar). Då kan det nog bli så här tyvärr … That´s life …