Sugen på möss
Tjolahopp!
Tyckte det var dags nu att skriva lite i förhoppningar om lite hjälp. Ja nu är det å här att jag har fått upp ögonen för möss och är löjligt intresserad av dessa små varelser. Jag har haft ett x antal degus sen tidigare och nu står man plötsligt smådjurslös och vill testa något nytt. Anledningen till att jag fastnade just för mössen var att jag ville ha ett smådjur som inte lever så länge för att framtidsplanerna tar slut om ca fyra år :P. Jag går på en naturbruksskola och träffar på mössen (och en massa andra djur för den delen) då och då och tycker att de verkar trevliga.
så nu till själv saken.., jag har nu läst om möss i drygt en vecka och läst om mat, bur, beteende osv osv och jag är en sådan människa som gärna läser på ordentligt innan jag skaffar djur. Innan jag skaffade mina första degus läste jag på i två år om dem så det känns väldigt förhast om man skulle skaffa möss säg om en vecka. Det är nämligen så att skolan vill bli av med lite möss då dom av någon mysitik anleding har blivigt fler ;) Själv har jag svårt för djuraffärsdjur och tanken på att skaffa från min skola är lite liknande men jag känner att åka igenom halva landet (igen) för att skaffa ett par djur inte är så lockande. Så jag tror det kommer att bli från skolan i alla fall första gången då det är hyffsat tama och jag har ju ingen planering på att avla så tänkte att det kanske är bra som första men som sagt jag har lite delade åsikter om det där. Vad tycker ni är det okej att ta möss från skolan eller är det värt att åka långaväga? Jag bor i Piteå för tillfället.
Så har ni några uppenbara tips eller liknade om mössen i huvudtaget så skulle jag bli överklycklig! :D
Jag hade tagit möss ifrån skolan om jag hade varit i samma sits som du, men jag tycker att du ska välja dina nya kompisar med omsorg.
T.ex. vilka som verkar intresserade av dig när du hälsar på dem osv.
Tack för för svar :) Jo det ska jag tänkta på och inte bara välja efter utseende ;)
Hej Flubben!
Jättetrevlig presentation. Tycker det är underbart att du läser en massa nu och funderar mycket inför ditt musinskaffande. Är det någon speciell artikel, sida som du tycker hjälpt dig extra mycket?
Jag tycker du kan gå igenom mössen på din skola grundligt och känna om de är trevliga. Du kan göra små karaktärstester för att se om de har ett sunt temperament. Om skolan har 50-100 individer är jag säker på att du kan hitta några friska och snälla med bra temperament. Dock vet jag ju inte vad för möss din skola har, så det skulle vara intressant att få reda på det. T ex vartifrån ursprungsmössen kommer.
Det råder ju så olika syn på det där med temperament. Jag har t ex i många år fått intjatat från folk som jobbar inom labvärlden att möss från stammen si eller så är så snälla och sedan när jag skaffar djur från den stammen blir jag besviken - för att de inte alls har det temperament jag vill ha på möss.
Tyvärr finns en stor fara med att köpa möss som du inte själv kan välja ut, t ex via en annons på nätet. Och om du t ex tycker att Engelsktypade möss är vackra men inte träffat några, så är det ganska viktigt att du gör det innan du skaffar några. Flera Engelsktypade möss anses vara "rassliga" och har ett litet annorlunda temperament än Svensktypade och korsningstypade.
Nyfiken på hur det gått. Skulle också vilja se foton på din skolas möss, för att jag är så jäkla nyfiken.
Hej! Jo jag har väl kollat runt på det mesta bara för att säkra det jag läst förut. Jag läser ju en kurs på skolan om sällskapsdjur så vet ju en del sen innan. Men det känns bra att lära sig så mycket som möjligt.
Jag ska gå och kolla på ungarna efter skolan imorgon är det tänkt. Kan ju släpa med kameran dit då också ;) Jag vet inte var mössen kommer ifrån från början det är nog en blandling från imazoo och privat som har fått ungar skulle jag gissa på men det kan jag ju fråga. Det är inte 50 st på skolan men någonstans runt 10-20 kanske med ungar inräknat då också. Så det är nog inte så svårt att kika lite på karaktärer och teperament ^^
Sen hara jag lite frågor om burar. Jag har en gammal degubur och jag undrar om man kan ha för hög bur? Jag menar at de kan ramla och göra sig illa. Jag har för mig att den är 70 hög. sen undrar jag hur glest det kan vara mellan gallren. Haha man vill ju inte ha rymmare, speciellt inte eftersom jag tror att hunden är lite allt för glad i möss :P
#5 Vad skoj! Ser fram emot att få se foton. Glöm nu inte kameran! 
Jag har precis skrivit en artikel om bostadsburar som du kan kolla i, länk
#6 *Lägger ner kameran i väskan* Kikar in på länken nu ^^
Dags för en uppdatering då! Idag kikade jag in mössen både på lunchen och efter skolan (kunde inte hålla mig borta ;)) och som jag trodde kommer djuren från imazoo och de vet inte vad de är för typ av mus. de används mest som ormmat och för att eleverna ska lära sig så det är inte precis en seriös avel men ungarna är trevlig och så är föräldrarna, visst lite försiktiga men tillräckligt nyfikna för att komma fram och hälsa efter ett tag. Har inte kollat på några specifika än men tänkte slänga upp lite bilder så nu får se dem i alla fall ^^dock akn jag säga att det är svårt att fota dem! dem sitter ju inte still xD
Första bilen är på en mushög
Hmm.. kändes som det blev lite av en bildtråd nu ^^men men xD
Jag var även idag och kikade in på mössen för att se hur de har det. Haha jag går dit så fort jag har tid ;) Då märkte jag att vissa av unganra var jättesociala även föräldrarna men speciellt en liten ljusgrå unge (kan inte färgena än jobbar på det ^^) så skulle upp i handen hela tiden och undersöka och när jag skulle gå där ifrån ville han/hon inte gå tillbaka in i buren och jag var nära på att ta med den till lektion :P
Vilka fina bilder, Flubben. Tack så mycket för att du tog med kameran. Jättekul att se dem.
De ser väldigt fina ut, alla utom en av de äldre (nougatfärgad med vit mage) - hon/han ser helt enkelt utsliten och jättetrött ut.
#16 Du kanske inte skall välja en sådan jättespringing. Jag tippar på att det var en hane. Nästa gång du träffar den musen kan du väl titta i rumpan vad det är för kön.
#17 Tack :) Jag tycker om att fota.
Jo de äldre har de nog inte så bra det är ganska mycket kull på kull och jag misstänker att de nog redan har en ny kull med ungar i magen. Som sagt är de mest till för att ge mat åt ormarna men hannarna är iaf ute ur buren nu.
Det var en hane, har redan kikat efter ;) Så den blir det inte för jag är ju ute efter honor men illa söt var den i alla fall! :P
Du har ju gott om färger där och chansen är stor att du kan välja några honor i olika färg - något jag tycker är ganska bra, för då ser man ju lätt skillnad på dem. Ska bli kul att se vad du väljer. Inte bara utseende utan även vad för personligheter du lyckas hitta.
Jo det ska bli rikitgt roligt! De är dock fortfarnade för unga men någon gång i nästa vecka skulle de älsta kunna flytta där ifrån så antingen veckan som kommer eller veckan efter det. Åh så roligt vill till skolan bara för att få se dem igen :P Uppdaterar när det händer något nytt. :)
Det är bra att du är där ofta och pratar och umgås med dem, då kan du redan nu knyta lite band med några… Ja, jag förstår att du vill till skolan.
Visst är väl någon där på helgen och matar osv? Kanske kan du hänga med den personen?
Jo det är folk där på helgerna. Det är olika från djurvårdsklassrna som har jour då skulle jag tro. Jag kan även få nyckel dit på kvällarna om jag vill så kanske kan få det på helgerna också, kan ju faktiskt fråga ^^
Nu så börjar det närma sig! Kikade på buren i källaren men det visade sig att gallermellanrummet var mycket större än jag trodde så har nu tänkt slänga iväg mig för att köpa en bur till de små liven (och diverse saker)! Blir en gallerbur hade jag tänkt. Så nu lite frågor:
Hur stor ska buren vara för 3-4 möss?
Kan man ha jord som bottenmatrial eller ska jag satsa på alspån/toa-lätt som alla andra :P känns som grävmöljigheterna minskar drastiskt då.
vad börja jag ha i buren och vad bör jag inte ha i buren?
Är det något annat jag bör tänka på?
Storlek på buren kan vara hur stor som helst, men kortaste sidan får ej vara under 20 cm, varken på höjd, djup eller bredd.
Jord är inte lämpligt, då det är blött och kallt och kan vara ohygienskt. Alspån är bättre än Toa-lätt, då det är trevligare för mössen att gå på och håller lukt borta längre än Toa-Lätt.
Det beror lite på mössen och dig vad du kan ha i buren. Är mössen lite skygga och behöver tämjas kanske du inte skall ha så svår inrett. Det är ju bra om du enkelt ochutan att skrämma mössen kan ta upp dem.
Maten ska du tänka på.
Och att välja friska och trevliga möss.
Okej alspån it is!
Haha sparat massa toarullar nu ett tag ^^ Sen har jag ju en del inredning från degusarna kvar så det blir nog en del därifrån, hus och vattenflaskor, skålar mm.
Maten är ju det roligaste! Få blanda lite hur som utan att behöva tänka på att all frukt har för mycket socker och att djuren är känsliga i magen.. Haha degus och deras kost (a).. Men men tänkte typ en blaning av.. minns inte vad den heter men salå kvarn fyra sädeslag någonting :P och lite quinoa hirs och diverse frön osv. sen eftersom man mest äter vegetarisk så finns det ju massa konstiga frukter och grönsaker hemma så det lär nog inte bli något problem :P haha förutom ägg och hundmat vad kan man ge för proteinkälla tanke på att kött är så gott som obefintligt hemma hos mig.. förutom köttbullar till hunden då :P har ju läst massor vill bara ha det säkrat en gång till ;)
#25 Jag tycker ju, även om jag själv inte äter det, att rått rött kött är den bästa proteinkällan. Fisk är också mkt bra och jag föredrar då lax som är så rikt på omega-fetter.
Sedan kan man även mata med små kryp av diverse slag. Jag själv gör det inte, jag vill inte ha sådana hemma…
Quinoa har jag faktiskt slutat med till mina möss o råttor. Jag tyckte inte att det innehöll något som inte finns i andra fröer. Sedan står inte alltid fullt näringsinnehåll på paketen så man kan inte alltid veta, men det är ändå bra att läsa näringsinnehåll i affären på det man funderar på att köpa.
Kan man köpa fryst fisk som man tinar? eller måste det vara färskt? jo nog kan man köpa hem något rått kött då och då har egentligen inga problem med det. så om man köper tex köttfärs kan man frysa ner det för att sedan tina så mycket man behöver då köttfärsen inte går åt här ;)
quinoa äter jag mycket själv för att det innehåller protein, sitter och tittar igenom näringsvärdestabellen på paketet men visst det finns mycket som finns i andra i andra fröer också. sen en till sak. bönor och linser? hur funkar det? det känns som att det är något man borde undvika mne kan lika gärna vara bra att fråga tänkte jag :)
Hur har det gått, fått hem några små än?
Gick själv på Gran för några år sen och saknar det varenda dag, sju av mina möss kom därifrån. Men dom har visst alltid uppehåll nerhelst jag är på jakt efter mya flockemdlemmar numera, och så finns det möss igen såfort jag köpt på annat håll XD
Såg på bilderna att det finns foxar, så grymt fin teckning!
#28 Ja, de har en egen tråd eller eg flera trådar, men här är en: LÄNK
ok tackar, ska kolla igenom den :)
Här är den andra tråden: LÄNK
den tråden har jag ju sett, att det inte kopplade uppe i kontoret :P
#28 jo det mesta blir ju ormmat :P vilken klass gick du i? men jag tycker de har möss hela tiden de är ju mest foderdjur så de får ganska mycket kull på kull, så grns är kanske inte det bästa stället när det gäller möss faktiskt :P annars tycker jag att djurhållningen är hyffsat bra faktiskt :D
#33 Jag gick djurvård 06-09 (tror det finns nåt kladd i loggboken i smådjurhuset efter mig och en kompis när vi var där och hälsade på i tidigare i höst). Ja djurhållningen har blivit så grymt mycket bättre nu, innan Fia jobbade där var det *mångasvordomarochfulaord* där nere, så hon gav det verkligen ett lyft, desvärre har inte hon intresset i smådjuren så det hänger mycket på eleverna.
När jag gick där fanns det möss hela tiden, om dom inte gallrade bort under ett sommarlov där dom bara sparade en dräktig hona som sen blev urmoder till den nya klanen (men jag tror det var mest deltidsjobbarna som hade hand om det…?)
Dom var utan möss väldigt länge där efter att jag slutade, som sagt Fia tyckte att dom luktade för illa och hade hellre nataler - "dom skulle ju som ändå bara bli ormmat".
Men jag tror att eleverna kan ha efterfrågat möss så att dom kom tillbaka, dom är ju ofta "offer" för projektarbeten och sånt också
jo fia är inte så jätteintresserad av mössen i alla fall. jag läser nv så är inte där så mycket hade henne i början av kursen sällskapsdjur men nu har vi kurt och läser mycket hund :D men tydligen har djurhållningen gått ner igen, tror hon har tröttnat lite också som sagt har jag itne jättekoll men det är det jag har hört i alla fall.. :/
Jo Fia har inte haft det lätt, hon jobbade fulltid i smådjurs och fulltid som lärare och fick ändå bara enkel lön. Så hon hant helt enkelt inte med allt. Sen har hon ju icshias (st?) och dålig rygg så jobbet blir ju inte enklare för det.
Hon sa en gång att hade hon fått välja hade dom inte haft några smådjur alls. Dom ligger helt enkelt inte i hennes intresseområde. OCh sen har hon ju inte dom bäste erfarenheterna. Ett exempel när hon började jobba där så hade dom typ 25 vita råttor i en bur och ALLA hade löss. Plus att dom bet allt och alla dom kom åt.
Men skolan måste ju som ändå ha dom djuren i utbildningssyfte.
Kurt är bra på att prata hund, han kan mala på hur länge som helst XD
Då har et blivit bättre, verkligen! :O Hur fick de plats me 25 råttor? :P
Hehe för en hundtok så är det underbart att ha Kurt som lärare, speciellt med tanke på att i sällskapskursen är vi bara två elever 
Det var nån hemmabyggd bur tror jag, det här är över tio år sen så jag vet inte hur det såg ut, bara vad jag hört.
Bara två? Finns ju både för och nackdelar med det ;)
Vi var 30 :O helt klart största klassen i Grans historia, bara nackdelar med det :(
Vi är egentligen typ 18 i klassen men det rä bara två som läser den kursen ^^
Den är frivillig nu va? Det var den inte när jag gick
#40 jo på sätt och vis, jag går ju nv och man måste ju välja ett block på 200 poäng som antingen kan vara lantbruks, häst eller sällskapsdjur så på sätt och vis men man måste ju välja något av dem
#41 ja det kanske var det jag ville mena egentligen men fick lite hjärnsläpp, att man måste välja det alltså. Har något vagt minne att att jag har hlrt det nånstans under åren :)