Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1212 ggr
Littlem
0

Bästa medicin mot rossel

Ja, jag undrar vilken medicin ni provat som ni tycker fungerar bäst mot Rossel.

Och om ni haft Rossel, hur har de låtit?  Rossel/kuttrande, låga/höga pipljud, klickande i nos o.s.v.

Och har mössen haft andra symptom, isåfall vilka?

jauchzet
0

jag har provat baytril vetrimoxin och vibranord på mina möss när de låtit som gummi som gnids mot gummi. Jag har bara lyckats bote en enda och det var med vibranord.

Klickande ljud är oftast hjärtfel och går inte att bota.

Littlem
0

Tack för svar!

Är nyfiken på vad för "ljud" folks möss har drabats av. Och vad som gått att bota och vad inte.

Hur länge medicinerade du med vibranord?  Hur gav du det?

jauchzet
0

Jag gav henne det oralt med en spruta i tio dagar, men hon slutade rossla efter ca 3. Vilken medicin som funkar beror nog dock på vad rosslet beror på.

Jag har haft nysningar, gummiljud, klickande, pipande/tjattrande,  och tung andning på mina möss och det som jag har erfarenhet av att det är omöjligt att bota är klickande och nysningar. Om man hör gummiljudet bör man ta dem till veterinär så snabbt som möjligt så att de inte blir jättedåliga. Väntade för länge med den första musen jag hade så hon klarade sig inte. Tyst tjattrande och nysningar brukar jag inte ta dem till veterinären nu, men det beror på att mina möss är sjuka allihop och veterinären har sagt att jag aldrig kommer kunna få dem friska utan bara lindra symptomen tillfälligt.

Littlem
0

Okej. Ja det är ju vad jag hört, att om inte medicinen hjälpt inom ett par 3 dar så funkar den inte.

Ne så kan det ju va med, att det är nått konstant.

Tack för ditt svar iaf!

Vore kul o höra om andras erfarenheter med ang medicinering.

Hyeonmu
0

Jag har haft de som bättrat sig så sent som de sista dagarna. Dock, 2 av 3 gånger har de sen utvecklat ett lågt 'chu' ljud som kommer ibland bara en två gånger i rad vid stress. Hörs då bara nära örat.

Av egen erfarenhet tycker jag det ljudliga nästan marsvinsaktiga, pipande kuttrandet brukar gå bort sämst. Jag har alltid lyckats få ner Rossel med Baytril i alla fall, även om det inte alltid har gått bort. Det 'snällaste' rosslet tycker jag är det som bara låter som… nåt svagt rasslande, som ett knastrande löv ungefär. Det har jag flera gånger bara låtit vara så har det gått bort av sig självt.

[aammE]
0

Mina slutar rossla när de är stressade, vet ej hur många gånger jag varit till veterinären och när jag tagit fram dem så har de varit helt knäpptysta. Inte ens när veterinären har lyssnat på dem så hörs det… 

Har bara behandlat med Baytril och det har fungerat *peppar peppar*

ariama
0

Jag har aldrig medicinerat mot Rossel. Men jag kan rapportera att Silverbolt aldrig har gett ett enda ljud ifrån sig, sedan han flyttade hit! Skrattande

Littlem
0

#7 Ojj, det var ju kul att höra!

Jag har insett att jag nog har fått lite nippran på pipljud. Lyssnade på Elins möss och då insåg jag att det jag tänkt var Rossel faktiskt bara är andningsljud. Men när jag haft så mkt ljud på mina möss så blir man lite knäpp :P