Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 573 ggr
[linneasandberg]
0

Sugen på möss :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

jag är liten sugen på att köpa en liten mus. Jag har ingen erfarenhet alls! just nu har jag 2marsvin och 3kaniner. Förut fick jag en bur av pappas kompis men jag vet inte om den går bra. Jag skulle vilja ha all information jag kan få! såklart ska jag läsa på mycket ifall jag skulle skaffa en :)

buren är 47cm lång

33cm bred

och 28cm hög

:) Tack!

Malinolsn
0

Hej! 
Kul att du är intresserad av möss! :)
Möss ska hållas minst två och två, undantag för hanar, som kan komma i bråk med en annan hane.
Ang. buren, mina möss klämmer sig igenom gallerburar, så till dem har jag duna-liknande burar.
Lycka till! :)

[Dominik]
0

Det finns otroligt många trådar som handlar om skötelse här på mus.ifokus, och jag har redan skrivit hur man tar hand om möss i massa andra trådar  :P. Så bara gå in på "sök på sajten", under mus.ifokus logo.

Ang bure….hmmm nu ska jag få tänka lite….ojdå! min hjärna kraschade lol. Jag tror att buren är för liten att ha 3 honor i den, men det funkar perfekt för en ensamgående hane. Hanarnas kiss luktar ganska äckligt om man inte byter det var tredje dag, men som är mycket mysigare än honor :)

[linneasandberg]
0

#1 Ja, riktigt kul :) Jaha, okej det visste jag inget om :o

Jaha gallret är väldigt smalt så jag tror det inte ska vara några problem :)

Ska dem äta vanlig pellets eller gnagarblnadning? :)

[Dominik]
0

#Haha lol, möss äter "gnagarblandningar", kokade grönsaker, kött osv, osv. Det kan du också läsa om på mus.ifokus.

Här är en burräknare som kan hjälpa dig otroligt mycket :) http://gerodean.se/burraknare/

Malinolsn
0

#3 Tänk såhär, om musens huvud kan komma igenom springorna i gallret, så kan även resten av kroppen göra det.
Dom kan klämma sig igenom i princip vad som helst, men självklart är det ju inviduellt hur rymningsbenägna mössen är.
Som säkerhetsåtgärd, ha buren på ett tomt bord eller bänk till en början, så ser du om dom rymmer eller inte.
Vore ju olyckligt om du skulle ha buren på golvet, och sen rymmer dom och springer iväg, och kanske till och med försvinner.
Se även till att inte ha saker på bordet/bänken som mössen kan skada sig på.
Dom allra flesta mössen (finns ju såklart undantag), är höjdrädda, så dom kommer förmodligen inte hoppa ner från bordet om du har buren där.
Använd sökfunktionen här, och skriv "öppna burar", så får du se folk som inte alls använder bur till sina möss, utan mössens bostad är t ex. en bänk! Glad

ajanki
3

Hejsan, vad kul att du är sugen på mössSkrattande

Här hittar du en bra artikel om burar

Här är lite tips om vilken mus du ska välja

Här hittar du en massa bra saker innan musköpet

Här kan du läsa om hur du matar musen rätt

Lycka Till!!

Och fortsätt att fråga om du undrar över mer sakerGlad

[linneasandberg]
0

#4 vad är det för fel att säga gnagarblandning?

#6 tack så mycket! :)

#5 okej!

Kanske 2honor skulle passa fint? :)

Muszimba
0

Var bor du, linnea?

Om du kan ta dig till Svemus utställning i Kallhäll(norra stockholm) den 12/11, så finns det möss till salu där.

[linneasandberg]
0

#8 njaa lite för långt jag bor i vänersborg. Jag vet redan en som kommer få en kull om en vecka :)

Vattnadal
1

#4 Jag anser att gnagarblandningar är rent skräp till möss. Det är en del säd, men även för mycket och fel fröer, en massa konstiga färgade klumpar och ofta även pellts, som mössen varket behöver eller äter. Blandningarna är dåliga till nästan alla smådjur, tyvärr.

Har man enstaka möss, köp en osötad musliblandning. Har man många, köp säd. Tillsätt till detta kanske lite undulatfrö, torkade frukter, nötter, kanske lite torrfoder för hund och ge enstaka solrösfrön som godis.

Ge FÄRSKA grönsaker, inte kokta. Kokar man dem försvinner massor av näring. Färska ärtor brukar alla möss älska, och det är nyttigt som tusan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[linneasandberg]
0

#10 okej tack! :)

[linneasandberg]
0

ska dom ha nån sand som dem badar i som hamstrar? (ursäkta för korkade frågor!!)

[Dominik]
0

#12 Nope, det ska dom inte.