Polen i juli!
Jag ska till Polen i juli och döma möss!!!

När i juli och vet du om svenska möss oxå får ställas ut?
WOW Grodan! GRATTIS!!!!!!!! Vad roligt!!! 
Den färgen jag pratade om på utställningen, som inte finns i Sverige, är recessive yellow, ee. Den röda musen utan genetiska defekter som vår dominanta yellow har.
Fast den föds sotad och blir röd först som äldre. Nackdelen är ju att man inte vet om det blir en bra färgad röd mus förrän den är äldre. Hos dominant yellow syns det när mössen är unga.
Du pratade om brindle. http://www.afrma.org/brindlemice.htm
Det låter ju kul, men den baseras på viable yellow A(vy) och är - vad jag har för mig - behäftad med ungefär samma defekter som dominant yellow.
(Själv är jag inte intresserad av någon av dessa färggener. Men fortfarande intresserad av en "vanlig" snygg eng chocolate/tan med bra temperament (gärna satin). Det är allt jag är intresserad av, sorry…
)
Vad finns det mer för färggener som inte finns i Sverige ännu? Extreme black kanske? (eller vad den heter)
Vad roligt!! Lycka till ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Polackerna har bl.a. rumpwhites (en dominant gen som ger helt vit bakdel - mkt lättare att få utställningsmässig än bandad). Dessa har jag haft på 80-talet och de var friska och krya.
Jag hade även brindle vilka inte var helt sunda. De hade kanske inte samma problem som de röda men fick ofta skakningar likt en människa med Parkinsons. Hanarna som föds som brindle blir helt livsOkraftiga, är vita och dör innan några dagar. Jag hade dock en hane som blev några veckor gammal. Han var söt och jag var ung och okunnig. Dvärgväxt med miniögon och rufsig päls. Idag hade jag nog aldrig låtit honom få växa upp.
Extreme nonagouti har jag dömt på kontinenten och är helt såld. De finns väl iofs även i Finland. De uppfödarna jag har pratat med säger att de har lite problem med sundheten.
Recessiv gul/röd har jag sett i Tyskland och blev INTE imponerad.
Förresten är varianten rumpwhite inte en spontan mutation utan framkommen genom försök med strålning. Någon gen blev förändrad och kommande generation av musbarn fick vit bakkropp.
Visst får man ställa ut svenska möss, om man vill, men det finns ingen större anledning då konkurrensen är STENHÅRD och det enbart är eng.typ som tävlar.
Grattis Grodan va kul!!!
Finns det minisar där? Har för mig nån nämnde att det kanske skulle göra det… Men mitt minne är ju inte att lita på.

Oj så kul,
lycka till!!
Extreme nonagouti (ja, det var den jag menade när jag skrev "extreme black") skulle jag satsa på om jag ville föda upp svart (eller svart tan). Men det vill jag ju inte
. Den kanske är något för Mandymoo??

Ja då det är helt klart något för mig ;)

Vad kul!
Tänk om vi kunde chartra en buss… 
Eller ta tåget tillsammans. Lite billigare alternativ.

Ja frågan är om tåget blir så mycket billigare… helt klart sånt man ska titta på *ler*

Man åker väl båt (skorv) till Polen. Och har jättekul på resan. Synd att jag planerat bort juli.

Och Grattis förresten!

Chartra en buss var egentligen inte så allvarligt menat - mer än önskedröm. Men det klart om man är många kanske… Det är ju inte billigt med tåg heller - om man inte bokar långt i förväg, förståss.
Ja, någon får ju gärna följa med och bära de tunga väskorna fulla med möss…