Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1682 ggr
Ratata
0

Halloween!

Ja, snart är det dags igen. Halloween närmar sig med stormsteg och jag hör till den ständigt växande skalan som tagit till mig tradionen med utklädnad och läskig stämning.

Tänkte höra om musfolket har några roliga planer för halloween. Ska ni hitta på något kul? Klä ut er kanske? Eller ska ni bara sitta hemma och sura och säga att det inte är en riktig svensk högtid? ;)

Själv ska jag på halloweenfest på lördag och då ska jag klä ut mig till mumie. Jag har köpt över 40m gasbinda och ska pyssla på dräkten imorn. Jag lovar att lägga upp en bild på resultatet sen när det är klart (det tycker jag att ni andra också ska göra om ni har liknande planer)!

Viry
0

Jag ska ocksa ut pa lordag! Jag ska vara She Hulk, dvs den kvinnliga versionen av Hulken. Dock kommer jag inte ha langt har, som hon oftast har, utan kort, gront har. :)

Ratata
0

#1 Låter kul! Det vill jag se bilder på ;) Blir det lila shorts och grejer som Hulken har? Kommer gå åt mycket grön färg kan jag tänka mig.

Hualilai
0

Jag älskar Halloween!

Själv ska även jag iväg på party på Lördag, den anordnas som en tradition varje år och det brukar bli en riktigt stor fest. I år kommer över 50 pers och det blir lekar, mysterium och massa skoj så det är absolut en av årets höjdpunkter!

Jag ska då vara utklädd till ett av det läskigaste jag vet, mördar-clown ._.

XOXO//Hua~

Viry
0

#2 Nja, hon har oftast en body som ar silver/vit och lila. Jag kommer dock ha svart korset, lila sonderrivna tights (tror jag) och en kjol eller korta shorts, samt massor av gron farg, grona linser och kort gront har. Outfiten kommer val mer likna denna: http://1.bp.blogspot.com/_upF4Etvqv9Y/TFmu4Bg5neI/AAAAAAAAF1c/V0dYbJzfipA/s1600/Sensational+%231.jpg

#3 Min kompis, Fiffi, ska vara en clown. En 'vanlig' clown. Hon alskar clowner, men de flesta av oss har borta tycker clowner ar lite creepy. ><

Hyeonmu
0

Jag älskar Halloween. Jag firar i traditionell Wicca-mening också, så det är en sann högtid för mig. Tyvärr har jag lite… slut på vänner att fira med. ={ Så för första året blir det bara lite bak, karva pumpa och kålrot, dekorera altaret och titta på nån läskig film själv.

Utklädningen får helt enkelt bli på Minnesutställningen istället. ;D Jag får så ofta höra "Kom Halloween tidigt i år?" på stan ändå, så det blir ju ingen enorm förlust av utklädning. xD

ivanhoe81
0

halloween är väl nästa helg

jag är en sådan som säger att det inte är någon svensk högtid, saknar alla barn som klär ut sig till påskgummor på påsk den har ju mer eller mindre försvunnit nu ju

Hyeonmu
0

Den 31a. =3

Egeentligen. 9,9 så är alla våra högtider ursprungligen Keltiska. Ingen gillar att förlora en kul dag för fest, så då gjorde de kristna om alla keltiska högtider till kristna.

Imbolc i Februari blev Kyndelsmässodagen.
Ostara, vårdagjämningen, blev Påsken. 
Beltane blev Valborg.
Litha, midsommarsolståndet, blev Midsommarafton som inte alls blev kristnat och förmodligen var väldigt ogillat med tanke på symboliken. Den jättelika penisen som vi dansar runt t.ex. xD
Lughnasadh, skördehögtiden föll bort nån gång, kanske med bondesamhället.
Mabon, höstdagjämningen, andra skörd, bortfallen som högtid.
Samhain, den sista skördens högtid som markerade mörkrets ankomst. Den och Imbolc var delvis de dödas högtid. Denna blev Alla Helgons Dag i Sverige. 
Yule, midvintersolståndet, blev Julafton.

Vi är väldigt hedniska fortfarande i Sverige om man ser på våra högtider och jämför med en del andra Europeiska länder. Så Halloween är väldigt svenskt egentligen.

För! i Irland och Skottland fanns självklart de Keltiska högtiderna kvar, också mycket kristnade och utvecklade. När Irländare och Skottar flyttade till Amerika tog de med sig sina högtider. Bl.a. Samhain. Då var den främst de dödas högtid. I Amerika utvecklades och spreds den ännu mer, tills den blev den populära kommersiella dynga som alla våra andra högtider blivit.

Så istället för att som Påsk, Jul och Midsommar bli stort på egen hand i mörka deprimerande Sverige (vem vill fira döden? ett ljus på farfars grav är nog) blev det stort i Amerika för att sen komma hit. 

… öhhh. Asperger-babblande Linnéa är babblig. o.o; Förlåt Ratata, jag har bara forskat en del i det och blir entusiastisk. ^^'

[Dominik]
0

Jag firar inte halloween, det har jag aldrig gjort, fast jag har massa dräkter här hemma. Men kollar alltid på skräckfilmer och går på halloweenfester *lol* haha

ivanhoe81
0

#7  oki jag har hört första helgen i november annars

Lojs
0

För en gångs skull blir det nog inget utklätt i år tyvärr. Jobbar den här helgen och har sonen nästa helg. :( När kommer barnen och tigger godis? Man kunde ju sätta ut en lykta och bjuda på en liten påse godis till dem i alla fall. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ivanhoe81
0

#10 på påsk kommer de (enligt mig är de enda tiden som man ska ge godis)

Lojs
0

#11 Jag röstar för både och, plus luciatåg! Hade älskat en extra chans att klä ut mig och tigga godis när jag var liten. Ser bara fördelar för barnen, och vill man inte öppna så gör man inte det. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ratata
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här blev det livat, kul med lite diskussion :)

#7 Det är helt okej med pladder, speciellt om det leder till gamla kulturella rötter, mytologi eller historia. Älskar sånt och brukar själv pladdra sönder mitt egna radioprogram med sånt. Det ska egentligen handla om djur (och kultur), men det är inte helt ovanligt att vi snöar in på det ena och det andra.

Men det här med att klä ut sig alltså… För två år sen var jag nån form av ond varelse.. med vingar och horn och grejer. Hittade faktiskt en bild på det från en förfest, kompisen till höger ser ni nog själva vem hon ska föreställa :D

Ratata
0

Och så pirat året efter det! Inte så läskigt, men ändå…

Ratata
0

Nu får ni ladda upp lite bilder på era outfits med. Det är alltid kul att se vad folk kokar ihop!

Lojs
0

Jag var död skolflicka förra året…

Medis på akvariefisk.

Grodan
0

Jag har endast varit på en Halloweenfest i mitt liv. Det var ett Halloween räijv… jag var ett 1700-tals spöke eller nåt

och bilderna från den festen ligger nog på en diskett… och jag har ingen diskettläsare längre… suck

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ratata
0

#17 Nej vad synd. 1700-tals rejvspöke hade varit nåt ;)

Grodan
0

hihiSkrattande

Hualilai
0

En bild på mig och min pojkvän ifrån förra året..

XOXO//Hua~

Grodan
0

#20 Är det verkligen ni? Jäkla proffsigt

StillaSinnet
0

Här är jag från förra året. Jag spökar ut mig för att skrämma barnen som går halloween hos oss XD. Det är jättekul, hahahahaaa!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lojs
0

#22 Riktigt läckert!

Medis på akvariefisk.

UlrikaD
1

Vad ni är kreativa!

Efter tre dagar med migrän skulle jag nog skrämma skiten ur vem som helst utan att behöva klä ut mig.Flört

Ratata
0

Vad fina utklädnader ni visat upp!

Tyvärr blir det ingen mumiebild då festen blev inställd kvällen innan. Riktigt dåligt att ställa in så sent när man redan gjort iordning allt och lagt ner massa tid och pengar i onödan. Blev så himla besviken. Har inte fått klä ut mig på alldeles för länge nu :(

StillaSinnet
0

#25 asch…så tråkigt Rynkar på näsan

Du får göra som jag: klä ut dig hemma och skrämma barnen som knackar på *fniss*

Ratata
1

#26 Ja, det skulle man kanske göra. Men det kommer inga barn och knackar på här. För två år sen var det några mer än salongsberusade ungdomar som knackade på däremot, det var lite udda :P

Hualilai
0

Här är jag och min pojkvän i år Tungan ute

XOXO//Hua~

Hyeonmu
0

Riktigt häftigt! =D Duktigt gjort!

Ratata
0

Jösses vilken creepy clown! Den hade ju jag sprungit ifrån om vi träffades i en mörk gränd.

StillaSinnet
0

#28 Iiiiih!!!! Clowner är läskiga Förvånad