Jag måste säga...
…att möss är ett av de vackraste smådjuren! Så många bedårande färger, de stora härliga öronen och ja… Hela musen!
Det är synd att de luktar för jag skulle gärna vilja ha ett par. 
(Har ingen aning om var jag ska lägga tråden…)

Mvh Stephanie 

Lycklig är jag som ar en mus som INTE luktar ^^
De två andra är underbara men lukten, ja, den försvinner inte så lätt…
Mina honor luktar inte alls och hanen luktare starkare ibland och svagare ibland. När han har sin starka "omgång" så blir det lite mycket, men hittills har de "omgångarna" bara varat någon vecka i stöten :-)
När jag flyttar hemifrån blir det nog någon mus för min del, men här hemma kan familjen klaga redan samma dag som råttburen städats så… Jag får nog vänta med det tyvärr 

Mvh Stephanie 

Jag har 2 möss, en hane och en hona. Hanen, Prizma, luktar Väääldigt mkt… Kristall luktar aldrig någonting… Hon bor i en gallerbur eftersom att hon inte luktar.. Prizma bor i ett akvarium, då känner man inte SÅ himla mkt av lukten.

Kan bara hålla med - honor luktar oftast mindre - och hanar går lite upp o ner… man kan för att slippa den värsta perioden helt enkelt städa lite oftare..

Jag städar väldigt ofta.. Men han läcker så fort han kommer i det sitt rena akvarium igen.
sådär är Milton med skvätter hela tiden..men de är perioder..
ibland är hela buren nerpissad ÖVERALLt andra dar är de toan som e använd..
hm söker han Honor att befrukta må tro?
eller gillar han bara lukten av nystädad bur 
#7 - Sådär gör Rai också under sina "luktiga" perioder. Varje litet hörn i buren ska det skvättas i då :-) När man ska leka med honom när han har en sådan period så är man snabbt nedskvätt. Men sedan har han lugnare perioder då han kan vara ute ganska länge utan att skvätta. Både han och Milton kanske är riktiga damletare ;-)
När riktigt "luktiga" hanar luktar, då hjälper ju inte städning, eftersom de sprider sin lukt med flit. Så fort man tagit bort lukten, sätter de igång och "rättar till" förhållandena igen!
De luktar ju till och med i pälsen. Vi hade ju ett annat inlägg där någon frågade om att bada mössen, för att denna hane som det gällde, luktade så.
Mushanarnas doft, är mössens ljuvligaste eau de cologne, och vissa hanars livsexilir…
Temperamentsavlade hanar luktar inte ens hälften så mycket!!!
Jag har till och med en hane som bor i mitt sovrum, Vattnadals Ändy. Det kan lukta liiiiite ibland, precis innan jag gör rent, men annars faktiskt inte.
Ja, jag har ju flera hanar, men någon mushanedoft har jag inte. Det kan dofta svagt av mus ibland, men definitivt ingen stank.
MEN de mushanar som doftar riktigt fränt, de STINKER, vare sig man gör rent eller inte. Ännu en anledning att köpa temperamentsavlade möss från etablerad uppfödare.
Jag tycker mina råttor luktar (hur ofta eller sällan jag än skurar burar.) Däremot tycker jag inte mössen luktar. Men jag har haft hanar som luktat (dvs har markerat mycket.)
visst att de luktar men samtidigt kan man ju inte förstöra deras naturliga beteende..och vill han skvätta så får han
men de känns fel att köpa en mus för att man själv tycker de är störande…inte musens fel att de får sitta i bur och inte når honorna….jag vill inte ha en mus som är avlad fram för att vara kissfri
visst de skulle underlätta att de inte stank..men nu är de så
och lika glad är jag att jag har en liten söt kisshane.
Jag har många möss! Det kan lukta illa ibland! Men med tanke på hur många jag har luktar det faktiskt otroligt lite om dem! Det beror till stor del på det amaira skriver, att de är temperamentsavlade.
En mushane som är framavlad för att vara "kissfri" mår ju knappast dåligt av det! Snarare tvärtom.
Ute i naturen behövs fenomenet, det är fördelaktigt för artens fortlevnad, inte absolut fördelaktigt för musens egen inre välbefinnande.
Många djurarters hanar slåss tills de dör, för det gäller att få reproducera sig, det är liksom livets mening, starkast överlever, det kan vara mycket grymt! Många "icke-starkaste" hanar av skilda djurslag, får leva ett isolerat liv som inte ger särskilt mycket glädje…
Dessutom, kiss-hanar som "når honorna" slutar inte alls kissa/revirmarkera för det!! Tvärtom är det viktigare än någonsin att markera sitt revir och tala om att dessa honor är upptagna av en stark och dominant hane som det inte är någon mening med att utmana: "Kom inte hit!" tillandra hanar, och "Hej tjejer, jag kan ta emot flera!".
Dominanta hanar har inte precis mindervärdeskomplex. 
Jag har ju också ganska många möss, både hanar och honor, och det förvånar mig ofta hur lite de luktar, ofta faktiskt inget alls! Och då har jag inte de snällaste hanarna… Hittills har jag till exempel inte kunnat ha hanar ihop mer än högst 7 veckor.
För att vara exakt börjar mina hanar slåss när de är 6 veckor och 3 dagar.
Jag tror jag kan ställa klockan efter dem! 

Sen ska vi ju ärligt säga så här också … att om någon som inte är invand vid lukten kommer hem till oss så tycket nog dom att det luktar mer än vad vi gör *ler*… vi har liksom vant oss….
Men sån otur du har med hanarna … här bor dom ihop o massor (för många hanar kvar hemma konstaterar jag …) första kullen födda i sep -07, där har jag 2 hanar kvar, även ur kull 2 födda i ok har jag 2 hanar kvar som bor ihop…. 3 kullbröder till tjejerna som du har från mig bor ihop o dom är ju födda i början på dec….
Jolly bor med 2 av sina söner. Födda i nov.
Och i F, G, H o I-kullen kamperar alla kvarvarande hanar i samma bur = 8 st… och jag är evigt tacksam för att dom kan bo tillsammans *ler*
Visst är det så mandymoo, näsan vänjer sig.
Vissa av mina hanar går bra två och två, vissa kan leva i större grupper. Det är lite olika faktiskt.
#15 - Det där stämmer verkligen. Min syster tycker det luktar mycket av möss, men sedan när jag är hem till henne så tycker jag hennes marsvin luktar starkt. Men det känner inte hon :-) Så det verkar som att man vänjer sig vid just den lukten som man har hemma.
Förut när jag inte hade mössen i ett litet musrum brukade mina kläder kunna "lukta mus"… Det irriterade mig väldigt och jag själv kände det inte, men folk sa det när de kramade om mig… 

Leif luktade ratt sa mycket innan jag kastrerade honom, nu tycker jag inte han luktar alls, han slutade med skvatteriet efter det….