Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 652 ggr
Nattskjorta
0

En liten ide

Fick en liten tanke igar att man vid storre utstallningar, tex alvsjo massan, dar det ar manga i olika aldrar och kunskaper som kommer och ser pa. Om man da skulle ha nagra riktigt bra och kreativa burar att visa och tips pa olika miljoberikningar. Det kanske skulle satta fart pa manga manniskors egna ideer och att fixa och trixa till sina djur. Man kan ha en liten ide utstallning, dar man visar lite olika och kan ha lite lappar med kortfattad text sa folk "orkar" lasa och lite lankar om de vill spana vidare….

Stephanie
0

Även om jag inte går på några musutställningar så tycker jag att det låter som en riktigt rolig idé! Det är alltid superskoj att titta på burar och inredning!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

mandymoo
0

Ja det är kanon bra ide - vi hade med oss en safaribur med massa rör som gångar osv på Sollentuna i jag när vi var där. Och den tyckte alla var ur häftig. Så man kan helt klart utveckla det o ha flera med till en annan gång.

Nutiz
0

#2: Den kommer jag ihåg! Var roligt att se mössen springa i alla rören :-)

amaira
0

Bra idé, definitivt.

Mitt tips är att utställningsmössen, som ändå har nummer på sina burar, också har "lappar" eller kort vid sidan om med namn, kön, färg, hårlag, ägare, osv, så publiken kan gå runt och titta och förstå och lära sig.

Dessa lappar kommer sedan förstås inte med till domaren när mössen döms. Men det blir både roligare och intressantare att vara besökare.

mandymoo
0

#4 Men det behövs ju inte alls - det står ju nr på boxarna o sen är det ju bara att titta i programmet…  där står ju alla uppgifter.

Nattskjorta
0

Jag tror jag hade mest i tanken att visa folk tips och ideer om miljoberikning och att visa att det inte bara ar skoj for djuren utan aven for en sjalv, och att det inte ar knepigt utan skoj med enkla och biliga medel, tror att det skulle kunna satta fart pa folks tankar…

Manga far ju inspirationen ifran djuraffarer, vilket inte alltid ar det basta, det kan vara trakigt trangt och lite trist for djuren (om de inte gar till nagon bra djuraffar) Det skulle vara kul att visa "bra musmiljoer med stor kreativitet" eller nagot sadant, och da aven bjuda pa lite kortfattad kunskap, tips och ideer, man kan ju ha bilder pa burar men jag tror att om man har nagra pa plats lockar fler att titta, sa man kan ju ha lite blandat,

amaira
0

#5. Jo det behövs visst.

Program ges enbart till de som ställer ut! Vanliga besökare får inget!! Kommer det folk som inte känner någon, eller inte "vet", så får man inget veta. Vet JAG, som varit i den situationen, och verkligen saknat det, och gör det än.

Visst, man kan fråga, och jag som inte är så blyg, frågade så gott jag kunde. Men alla var så upptagna, svarade gärna på frågor, men "hastigt". Vilka färger som fanns i burarna fick jag aldrig veta.

Får du? Gå runt och titta på utställningsmössen, i oordningen och ordningen som  är, och hur ska du få veta något om dem? Utan att fråga, och utan "omständig procedur" som kan vara enkel när du känner folket, men oöverstigligt när du inte vet vem som är vem av musägarna ens.

Det finns nummer på burarna … och hur "tydlga" är dessa nummer då? Hur lätta att avläsa? Vilka är pet- och vilka är standard-nummer? Och när står man ivägen när handler eller ägare ska stressa fram med nästa mus?

För, ska vi inte så småningom locka in fler människor, bara för att titta, och så småningom kanske också fånga upp nya intressenter?

Sätta upp lappar i omkringvarande djuraffärer t.ex. och sånt. Berätta på forum - jag har folk som blivit intresserade på andra forum än djurforum. Då måste vi också kunna "ta emot dem".

Alla vi som är "de gamla vanliga" är ju faktiskt upptagna med andra göromål eller intressen. Själv hann jag inte med att sätta upp en enkel lapp vid vändplanen och/eller lokalen, att vi var i lägenheten. Inte förrän en timme efter start, och ett par besökare som förgäves försökt lista ut var vi höll hus, OM vi gjorde, och till slut kom fram på min telefon…

Elyria
0

Håller med Amaira om lappar m.m. Håller också med Nattskjorta om krativa burar-tips.

amaira
0

Jag håller också absolut med Nattskjorta! (om det "försvann" i det andra…)

Nattskjorta
0

Tja varfor inte ha sadana lappar, da kan de som vill lasa fa information och de som inte vill lasa gor det ju anda inte. Det ar bara att gora dem lite snygga och enkla… Det kan val inte skada…

Elyria
0

På kaninutställningar är det ju så. Där kan man också se vilka utställda kaniner som är till salu.

Grodan
0

Självklart ska man på en mässa visa upp djuren hur de SKA bo, samt även ha med exempel på bra leksaker samt även farliga och dumma leksaker och visa varför de är dåliga och farliga. Och för att inte glömma en MATBLANDNING samt visa hur mkt en mus äter per dag med ett mått.

När jag åkte runt på mässor i Sverige visade jag alltid upp sådant.

Däremot utställning är en annan sak och besökare bör kanske inte klampa runt just bland utställningsburarna. Bäst är att separera utställning och uppvisning av klubben och djuren (på mässa - mässor är till för att göra PR för klubb och djurart!).

Om man kombinerar utställning och mässa kan det dock bli svårt men man får göra en kombination av utställning/PR. Jag minns att några gånger skrev vi på utställningsbordet att burarna enbart var transportburar/utställningsburar och att hemma bodde djuren i andra burar - exempel på sådana kunde ses i montern.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Så vi /SVEMUS kan bara "visa upp oss" på mässor alltså? På utställningarna ska vi/besökare/intresserade "hålla oss i skinnet" och "ur vägen"?  Gråter Vad tråkigt…

Ja jag har ju redan "fått tillsägning" - men vad ska jag på utställningarna att göra då? Om jag inte ställer ut möss alltså, och jag har just inga att ställa ut än.

Laika
0

#12 Då vill jag föreslå en ny tävlingsklass: Matblandningsklass! Alla matblandningar ställs fram i likadana, anonyma skålar, och domaren bedömer dem sedan och skriver små kommentarer om vad man kan lägga till eller vad som är överflödigt. Sedan kan skålarna stå framme så att alla får läsa och begrunda… Skrattande

Möjligen kan några av domaren utsedda möss få gå runt på bordet och smaka efteråt, eller så kan blandningarna lottas ut så att utställarna får hem en annan än sin egen.

Grodan
0

Deja vu… det har vi ju faktiskt pratat om här… matblandningstävling…

#13 Jag förstår inte problemet riktigt. Ok, jag har varit medlem i SVEMUS i nästan 20 år så jag har sett "allt" kanske. Vi har haft utställningar på många olika sätt, med lappar på burarna och öppen bedömning, men i och med klagomål och önskad effektivitet har utställningssystemet ändrats. Meningen är att domaren och sekreteraren ska få döma i lugn och ro, UTAN ägare som pratar och stör och utan folk som hänger runt bedömningsbordet…!!!

Jag anser att en utställning alltid är PR för klubben och att utställningsvärdinnans uppgift är att (förutom att ordna allt innan) bjuda in press, offentligheten och välkomna samt ta hand om besökare. Förutom utställningsborden där mössen står i sina utställningsburar är det önskvärt att klubben har ett stort och tydligt placerat KLUBB-BORD med info och prylar samt även något skoj - som Nattskjorta föreslog t ex en trevlig bur inredd för möss att trivas och må bra i.

Utställarna har alltså idag tid att umgås, byta möss samt ha annan verksamhet medans domare, sekreterare och handler sliter…

Mässors syfte är i huvudsak PR faktiskt och då är det eg ganska olyckligt att hålla utställning i samband med dessa, men det är samtidigt smidigt att locka utställare med Drive-In.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️