Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 450 ggr
Krille12
0

En fråga

Jag undrar om det går att ha en hane och en hona i en bur permanent, och att man flyttar honan till en annan bur om hon blir dräktig.

Medarbetare på Vetenskap.

Exoticas
0

klart det går, men räkna med upp till 15 ungar var 3e vecka

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

DeniceP
0

Nej. Det är inte skonsamt för honan att få kullar så ofta inpå varandra.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Krille12
0

Det gör inget, för jag älskar små musungar ändå om det blir väldigt många. Fast går det att ha haneb i samma bur som ungarna?

Krille12
0

Men om man har honan i en egen bur med ungarna?

Charlie2006
0

Honan kommer med säkerhet dö i förtid om hon ska gå med en hane heltid, och få kull på kull. Sen tror jag det är stressigt för hanen desutom. Kommer väl bli sådär +120 ungar eller nått på ett år.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Dominik]
0

Det går MEN!!!!!! Om du komemr göra så så kommer du få "små musungar" hela tiden..vad ska du göra med 110-130 ungar ? Läs på om djur.

Grodan
1

#4 Jag förstår att du vill ha musungar. Det är roligt att se dem utvecklas och man känner sig så rik som får gåvan att ha en kull hemma hos sig.

Folk gör lite olika och det är inte ovanligt att de väljer ut en hona och en hane som har något alldeles extra som de vill föra vidare en generation. Att matcha mössens karaktär, temperament, drag osv för att få så trevliga och sällskapliga möss som möjligt i kullen är viktigt, precis som att de ska vara friska och vara redo för att gå i avel.

Alla möss passar inte att avla på. Vi behöver alla försöka göra kloka val när vi sätter ihop sällskapsdjur av olika kön så att vi gör något gott och inte något dumt.

Ta ansvar.

Sedan när kullen är där måste man även ta lite mer ansvar. För det här är sajten för folk som älskar möss och de ska alla ungarna få ett så bra liv de bara kan nu när de är i livet och det är ditt ansvar som uppfödare av kullen att se till att de får det.

Du kanske har läst här på sajten att många låter en hona och en hane gå ihop en längre tid så att honan får två kullar direkt efter varandra. De flesta gör det för att hanen skall kunna bo med sönerna sedan eller för att de helt enkelt inte hann sära på dem och när hanen väl ändå parat honan en gång till kan de lika gärna bo tillsammans 19 dagar till. De trivs ju ofta tillsammans. Dock är det inte behövligt alla gånger att låta det gå så långt. Mushanen vet mycket väl att han ska bli far och kommer med störst sannolikhet att acceptera sina 4 veckor gamla söner när de sätts ihop med honom utan problem. Mycket för att de luktar rätt… Har du sedan tur kan de bo fredligt ihop ett tag. Kanske länge. Kanske bara några månader.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️