Vilka säljer på utställningen?
Just nu har jag endast en mus, vilket jag är lite ledsen för. Jag vill gärna ha en (eller flera) till. Jag har kollat runt och inte hittat något som är i närheten men har dock sett ett antal som ska till minnesutställningen i Stockholm och (kanske?) säljer ungar (och annat?) där. Därför är min fråga vilka (om det faktiskt är någon) som ska till utställningen för att bl.a sälja möss. Det jag också vill veta är: Typ, färg, hårlag, teckning m.m. Hur många som säljs. Och kanske även ca. pris. Varför? För att spara tid. Jag åker inte upp till Stockholm, 4 timmar med buss från Jönköping, för ingenting. Jag har ju ingen mus att ställa ut (Visst är min mus fin men inget att ställa ut) Jag tar det här seriöst och hoppas bli mer insatt i livet som musägare. Jag vill gärna kunna sälla ut musen (godkänd är ju att hoppas) Regestrering och stamtavla är av intresse.
Om det skulle vara så att det finns någon uppfödare som bor i närheten av Jönköping (upp till ca. 1 h restid) kan ni väl också uppmärksamma det. Även om ni inte kommer på utställningen.
Angående min nuvarande mu ska det inte vara något problem, visst är hon köpt i en vanlig djuraffär men en ängel. 100% livsglädje och söttma. Tam och välskött utan sjukdomar/ ohyra. Hon är varken unge eller gammal, ca 1 år. Och förhoppning vis lever hon ett tag till.
Hör av er, detta kan bli en chans att skaffa ett riktigt bra hem åt en eller flera av era möss, med kärlek och fritid (den jag har kvar)
Honor är av intresse!

kul om du vill komma och kolla.
det är alltid bra att känna lite på den mus man har tänkt att köpa.
jag kommer att ha en hel del med till salu…finns hona o hane..sve typ och korsad sen har jag lite eng typ med okså.
färg: black eyed creme, black eyed white,agouti,black/tan,cinnamon,ckolade fox,burmese.
hårlag : korthår o astrex,texel.
Härligt! Nu har jag ju i alla fall en anledning till att komma.
Ska du delta i utställningen? Jag har ju aldrig varit på en utställning förut (musutställning) Förutom utställning, vad händer? Försäljning? Läste något om ett lotteri.

japp .jag kommer att deltage med lite möss.
på en utställning kan man gå och kolla på en masse fina möss….man kan kolla lite hur en bedömning gå till m m.
men det som är bäst man kan prata med folk om hur dom gör o hur dom har sina möss.
det finns cafe, lotteri 4-6 bord med möss till salu och 2 stycken butik med smådjurprylar kommer okså.
den här gången kan man även titta på hamster o gerbil klubben som har sin utställning tillsammens med oss.

#3 Är det egna bord för till-salu djuren? Lämnar man dem där med kontaktinfo till ägaren eller? Så ser det ut på kaninutställning iaf, men hur funkar det på möss? :)
Mvh Ellenfyrkant
Jag kommer för första gången ha med mig möss att sälja på en utställning och hoppas hitta fina hem till nån av dom i alla fall:)
Jag har med black/tan astrex engelsktypade, choklad/tan shorthair och astrex engelsktypade och så blå shorthair korsad typ.
#4 Ja, det brukar vara egna bord åt till-saludjuren
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#3 Är det kanske möjligt med lite färglära, har försökt leta på internett men själv lyssnar jag bättre än jag läser. Det ända jag vet om min mus är att hon är White (inte så svårt) och antagligen LH

#6 det är bara att fråga på när du ser oss.
#5 Det låter jätte bra! När urvalet är stort hittar jag väl något att köpa, eller kanske något bra?
Till alla som säljer vad kostar det ungefär. Så att jag vet hur mycket jag ska ta ut. Ni tar väl knappast kort.
#7 Det låter bra, blir bara mer och mer intresserad av att komma.

dom flesta tar 100.-/st då är det stamtavla o dom är reggat i svemus.
#9 Låter bra.
Håller på att fixa boende och buss så kommer nog.

Jises, pinsamt dålig koll jag känner att jag har då men det är ju ingen summa för en mus! 
Jag har ju tyvärr aldrig fått köpa mig någon mus men dvärghamstrar kostar 200-300:- med stamtavla, därav min förvåning.
Möss får ju ett gäng fler bebisar ofta men ääändåååå..
Mvh Ellenfyrkant
Malja, jag skulle vilja föreslå att du väljer att köpa 2 mushonor från en och samma uppfödare. Det kan i dagens läge vara väldigt riskabelt att köpa möss från olika ställen och sätta ihop, då de har olika bakterieflora.
Visst kan man känna att de ska klara det, men tyvärr är det så att de inte alltid gör det. Det är inte heller säkert att din mushona där hemma klarar att sättas ihop med två nya möss från musuppfödare.
Eg skulle jag tipsa dig om att gå till den zoobutik du köpte den honan och där letar efter sällskap till henne.
Jag kan även rekommendera att hålla de nya mössen, om du bestämmer dig för att åka till Stockholm och köpa 2 mushonor, avskilt från din äldre hona i ca 6 veckor - under denna tid kan du se om de är friska och hälsosamma. Detta gör även att de inte kan smitta henne med virus. Bakterier och annat kan de dock smitta med efter de 6 veckorna, men du har som sagt denna tid för att se hur pass friska de är…
Givetvis kan du strunta i alla försiktighetsåtgärder och bara sätta ihop mössen. Det kan gå bra. I många fall gör det det. Det kan dock också gå dåligt. Någon mus kan bli sjuk. Har du otur blir någon mus så sjuk att den inte går att rädda.
Varför jag skriver detta är för att det idag finns så många smittor på våra tammöss idag. Det handlar om några bakterier som tillsammans slår ut svaga djur. Det är naturligt, men det är så himla tråkigt när man lagt ner tid och pengar och endast får njuta av att äga dem en kort stund. 100 kr är inte mycket pengar, men om man inte får äga musen mer än några veckor kan det kännas väldigt trist.
#12 Jo, det är försts inget jag vill riskera. Men vill mycket gärna sluta med denna onda cirkel och vill komma in i det hela. Har dock varit och kollat i affären och det har slagit mig att det finns väldigt många fina möss. Bl.a Even och banded, men mest enfärgade. Detta är dock denna "musuppfödare från Skåne"
Har även varit inne på blocket och sökt efter nya burar/terrarium så att jag kan ha nya möss i nya burar då hittade jag även en tjej endasd 2 km från mig (och jag lever i ett väldigt litet sammhälle med typ 6 hus) Ska faktiskt gå och kolla på demma senare i kväll, då får jag se om det är något som kan lösa mina problem =)
#13 Detta är dock denna "musuppfödare från Skåne"
Menar du zoogrossisten Imazo eller Åkello eller?
Vad bra att du hittade en bur nära dig.
Fråga dina klasskompisar… de har säkert ett akvarium på vinden som du kan få… eller så kanske någon har massa fönster som står och skräpar och vill göra ett till dig??? 

Jag kommer att ha till salu för första gången. Lite tecknat, dove/silver och andnat i färg.
#5. Ajanki. Har du någon chocolate/tan (sh) som har bra/djup tanfärg, och inte är släkt med Sea?
Har du någon lite äldre hane som är supersnäll (utan att var rädd) som du kan tänkas sälja till mig? Ej ax, färg ganska oväsentligt, men du vet vad jag helst vill ha (röda toner, inte blekgener/siames eller blå)
#16 Har bara choklad/tanbebisar som är astrex kvar, den enda som är shorthair är tingad tyvärr..
De enda lite äldre hanar jag har (som inte är blå, siames eller har blekgener) är tre stycken bröder som är väldigt snälla. Dom är alla svart/bandade både med och utan tan. Dom är födda 28/3-11
Deras far är argente/bandad och deras mor choklad/bandad
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#14 Oj.. Vad jag skriver dåligt! Det som jag skulle skriva var att jag i stället för att hitta musburar hittade musungar nära mig.
Burar söker jag tyvärr fortfarande. Snart blir väl stackars fattiga jag tvungen att köpa nya burar i djurbutiken.. :D