Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 829 ggr
[Dominik]
2011-11-08 19:32
0

bra "torrfoder" för möss ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så här att jag orkar verkligen inte göra egen musmatblandning idag, så på väg hem från skolan gick jag till Mobilia och köpte lite musmat, som dom säljer. Tycker att det är väldigt bra, dock saknar det pumpkärnor och några andra saker som jag har i mina blandningar.

Är det är bra för möss ????? (se bilden)

Thowas
2011-11-08 19:38
0

trodde du haft möss länge och visste vad som var bra för dom?

Charlie2006
2011-11-08 19:47
0

Skulle väl säga att nej den blandningen är inte bra, för mycket färgämnen och för lite sädesslag. Men skulle inte säga att den är helt kass heller.

Dom orange och gula klumparna är inte bra, innehåller bara inprincip socker/färgämnen, samt ringarna är inte heller bra. Sen behövs mera sädesslag (havre, vete, korn och gryn), då det ska innehålla ca. 40-50% av blandningen.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Dominik]
2011-11-08 19:47
0

#1 Vad är ditt problem människa ? Ja, jag hade möss sedan jag var 6 år gammal, och jag vet vad för mat dom ska få, e bara lite osäker.

Det mina möss äter varje dag är blandning av:

Ris, råg, solorosfrön, pumpkärnor, dinkel, kanariefrö, sesamfrö, katt/hundmat, vete (bovete, eller vad den nu heter) och gnagarblandning som jag brukar köpa.

Såklart får dom massa andra proteiner och vitaminer.

#2 Oki! Tack. Ska skicka min bror till COOP nu :)

Tiaran
2011-11-08 20:31
0

det är bra att du frågar om du är osäker Dominik :) själv visste jag inte ens att man kunde eller hur man gjorde när man blandade mat till sina djur själv innan jag blev medlem här på mus.ifokus ^^

jag köpte alltid djurmaten färdig och tyckte att de va så bra för dem med den maten. dock när jag fick veta (från mus.ifokus) att den maten inte är bra alls till möss och andra djur så började jag blanda själv, men om man inte har några "ingridienser" hemma och kanske inte är så nära en mataffär så man kan handla hem det man brukar blanda i musmaten så är det ju alltid en nödlösning att köpa färdigblandad gnagarmat (bättre det än att duren får gå hungriga)

och visst att du har haft möss länge men när man tar till såna "nödlösningar" som man inte är van vid så kan man ju bli lite osäker och då är det ju alltid bra att ha nån/några som man kan fråga om saken.

enligt mig så kan du ge dem den där maten (i nödfall alltså) du kan ju alltid plocka bort de största "klumparna" i maten samt ringarna oxå för att mössen inte ska få alltför dålig mat :) (kanske inte går att plocka bort allt men iaf det värsta kanske)

^^

Grodan
2011-11-08 22:56
0

Även om man haft möss i många år kan man ju diskutera saker. Jag tycker alltid det är intressant med mat, strö och annat och ofta kommer nya saker och på andra orter kan produkter finnas som jag inte känner till. Dessutom lever vi i en tid då det finns så mkt information att man inte orkar eller klarar att ta in allt…

#4 bra svar, tiaran! Kyss

Blandningar i zoobutiker (och även på butiker på nätet) kan vara gamla och näringsfattiga så att välja att köpa varor och blanda själv från en välbesökt (en liten butik med få kunder kan ha gammal mat de med…) matvarubutik för människor är ett klokare val.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
2011-11-09 00:23
0

Du får komma hit och köpa lite av min blandning till självkostnadspris Dominik, istället för zoomaten. Jag tror inte dina möss blir sjuka av maten du köpt men det vore inte bra att ge dom i längden.

[Dominik]
2011-11-09 02:22
0

#6 Hehe oki :) Får mer pengar den 21 november :D