Sädesslag från granngården
Har funderat över att börja köpa säd på granngården istället för att köpa en miljon förpackningar med AXA fyrkornsblandning på ica. Men jag har ett par funderingar!
- Kan man köpa alla fyra sädesslagen på granngården eller är det något man bör undvika?
- I vilken form ska de vara, alltså är det något speciellt sädesslag som bara kan ges krossat?
- Är det bättre att välja helt så långt det går eller är kross bättre?
- Hur ska jag blanda, en fjärdedel av varje sädesslag eller hur gör ni?
Jag köpte från granngården/odal för många år sedan i flera år och kvalitén då var ganska god. Med ganska menar ajg att den sällan innehåll kornvivlar, majskvalster, mjölbaggar och annan ohyra. Dock är deras förvaring inte alltid så god så du bör titta om säden är av bra kvalitét innan du köper hem så stora förpackningar.
Jag anser också att lätt valsad säd är det bästa. Vilket jag inte tror finns på granngården. Då får du välja kross. Kornkross kan dock vara dammigt då kornen krossats i för små bitar…
Med andra ord är det bättre att jag fortsätter med mitt vanliga foder? Vill ej få hem massa ohyra eller annan skit, kan tänka mig att det har sprungit möss bland säden hos bönderna och de har säkert en miljard sjukdomar som mina kan få.

Testa mathavre och matvete, då blir din Ica blandning mkt drygare.
Av den uppfattningen jag fått av granngården foder så har det inte vart bra, dock har jag aldrig provat själv då jag anser att pris inte är något problem!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#3 Men är det bra då? Hur ska man ge det? Ska man koka det?
#4 Priset är inget problem för min del heller, men bärandet till och från ica jämt och ständigt sliter onödigt på mina reumatismleder.
#5 Det är vanlig havre och vete, fast det är förbehandlat.
#6 Aha. :) Då kanske jag kan ge det.
När jag hade köpt en stor säck lätt valsad säd (havre, vete och korn) från en bonde så värmde jag det i 130 grader C i ugnen innan jag gav det till mina djur. Vitaminer blev säkert förstörda, men jag ville inte riskera att de skulle få någon smitta då de troligen fick det tidigare av den blandningen.

Det är behandlat med ånga så finns inga parasiter och enligt Kungsörnen ska inte det förstöra speciellt mkt av vitaminerna. ( med de är ju lite partiska lol).
Vet inte om dina möss äter det men kan ju vara värt att prova. Mitt torrfoder är väldigt drygt sen jag började blanda in det. Dock funkar inte matkorn, det är för hårt så jag brukar köpa "grötflingor" av havre och korn för att dom ska få i sig korn. Eller kornflingor men det är svårt att hitta.