Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 474 ggr
Prizma_o_Kristall
0

Klämt svansen....?!

Hej!

Imorse när jag vaknade såg jag att Kristall var blåaktig om svansen och hade ett märke runt om den. Jag blev väldigt orolig…. När jag kom hem efter skolan var svansen normalfärgad igen. Märket är inget öppet sår. Ska jag tvätta rent runt märket eller låta det vara? Har ingen aning om vad som hänt, men jag tror hon måste ha fastnat nånstans i sin bur…

Mvh//Carro

mandymoo
0

Jag tycker att du kan tvätta av såret med ljummet vatten. SÅ länge det inte är infekterat, utan du bara vill se att det är rent och fint så räcker det. Normalt så behöver du inte göra mer.

Tur att det inte vart värre…. ibland har dom små liven sån otur.

Prizma_o_Kristall
0

Ok! Tack för tipset! Jag ska hålla koll på svansen då så det inte blir nån infektion…

Hälsningar från Carro, Prizma och Kristall!

Grodan
0

Klämda mussvansar brukar kunna ramla av. Speciellt om svansen blir så pass klämd att blodkärl och nerver klipps av, då dör den yttersta biten av svansen - som nu inte får blod - blir svart och ramlar av.

Ett märke runt svansen (runt som i en ring runt om) kan tyda på för torr luft. För torr luft kan även det orsaka att möss (och råttor) "tappar" svansen (som ovan, den dör).

Vanligast är att möss gör illa yttersta biten av svansen i metallhjul - därför rekommenderar vi inte sådana!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dreamiz
0

#3 Med ring runt svansen menar du som om man tagit ett snöre o knutit åt så det dött utanför? Jag hade en sån grej på en mus för några år sen. Kunde inte fatta vad som hänt. Både veterinär o jag tyckte det såg ut som om nåt snöre fastnat runt men fanns ju inget i buren som kunde göra det. Vi fick amputera den delen av svansen men hon klarade sig bra ändå. Men kan det alltså ha berott på torr luft eller har jag fattat din förklaring fel? (Fast i den lägenhet jag bodde då var det allt annat än torr luft iofs…)

mandymoo
0

Ja det här med torr luft vill jag veta mer om… har ju aldrig sett det, men det lät som något jag vill veta med om.

Grodan
0

#4 Precis! Jättebra förklarat! Snöre och dra åt! Skrattande

Finns även en del svampinfektioner som kan ge liknande symtom till en början, men dessa sprider sig snabbt…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Prizma_o_Kristall
0

Nu har Kristalls svans läkt jättefint. Hon fick en liten infektion som vätskade sig, jag tvättade såret varje dag och nu finns bara ett litet ärr kvar, som hon förmodligen kommer ha hela livet. Men jag är glad att det inte blev allvarligare än det blev.

Kramar