ALLA döda... IGEN!
Kullen som föddes 11/11 hittades död alldeles nyss… Något måste vara fel på honan. Förra kullen som hon fick dog också. :/ Så nu kommer jag ej att göra några nya försök med henne.
Det konstiga är att det ser ut som att ungarna bara har somnat och dött, de är inte uppätna eller tuggade på…
Någon som har några teorier på vad som kan vara fel?
Producerar hon mjölk? Har de haft mjölkband?

Mvh Stephanie 

#1 Ja, bebisarna hade mjölkband när jag tittade till dem sist. Vilket var igår mitt på dagen.
Ja, det låter som #1 säger, att det har med maten att göra. Hon kanske ine ens bryr sig om att ge dem mat? Jag har vid stora kullar någon gång hittat ungar som hamnat utanför boet, eller under bomaterial. De somnar liksom till av både kyla och blirsten på vätska/näring. Om de inte kommer upp till mamman så dör de. jag har hört folk som sagt att nyfödda bebisar har överlevt 1-2 dygn utan mat (man ser ju mjölkbandet om de sugit i sig mjölk). Det stämmer ju med tiden på dina som är födda 11/11
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Det finns ju nån sjukdom som gör att ungarna dör har jag för mig. Just nu står det still i huvet vad den heter. Låter mamman nått när hon andas?
#4 Precis, också inne på det… Det finns många sjukdomar, de som tar död på nyfödda är ofta bakterier - gärna en coctail av flera stycken så att musen inte har en chans.
#0 Om honan har problem med att sköta ungarna så kan du ju placera dem hos en fostermor. Tyvärr går det dåliga moderskapet ändå i arv, men så kan man göra när man prompt vill ha avkomma. Själv gör jag inte så. Mina honor måste vara goda mödrar. Det är en viktig tid för en mushona hos mig att få ha kull. Hon får oftast bara en kull och jag har noga valt ut en hane till henne. Att hon får en kull betyder att hon är speciell, då alla honor inte får kullar här, och det är viktigt att allt skall klaffa. Eftersom inga möss kommer in utan att först suttit avskilt i minst 5-6 veckor (oftast faktiskt mycket längre) så är jag säker på att jag inte får in några virus. Bakterier kan jag få in men helst inte encelliga parasiter som sitter i njurar, så dessa medicinerar jag bort om de finns.
Beklagar sorgen och förlusten, men tack för att du skriver om det. Jag följer intresserat diskussionen.
Jag har haft tur hittills, och aldrig varit med om det du beskriver. Men om/när det händer, är det bra att veta vad som kan vara orsak.
Som jag tänker så är det antingen mamman som inte kan sköta om dem, jag som människa som tabbat mig på något vis, eller någon sjukdom som de inte klarar av.
Att de har ett bra och ombonat bo (värme), och mjölkband (mat), och inga skador syns, så bör ju mamman inte ställas till svars här.
Att människan (du) skulle vara orsak finns det absolut ingenting som tyder på. (!!!!!)
Kvarstår sjukdom. Har du fått några andra kullar under den här tiden?
Liksom Grodan väljer jag avelsdjur utifrån många kriterier. Och föräldraskap är ett av de viktigaste, av många olika orsaker. Så en viktig fråga är ju, i vilken mån musmamman kan "frias från ansvar". Särskilt om du har andra avelsmöss som är släkt med denna hona.
Hur kan man göra för att detektera (spåra/påvisa närvaro) av sjukdomen här? (frågar eg Grodan). Går det?