Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1176 ggr
Minoth
1

Ny med pygmémöss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte jag skulle göra en profil här med! Gjorde en på zoonen men tänkte att här fanns de lite mer möss människor man kan be om råd av.

Jag har två pygmémöss som jag väntar ungar på nu! Dom är så pyttesmå så jag har så svårt att se om honan är tjock än. Jag tycker nog att hon är lite tjock och enligt mina beräkningar borde hon föda om en vecka.

Nu är det ju så att pygmémössen är INTE tama och dom bor i ett stort terrarium.
Dom är endast uppe på natten och ingenting på dagen.

Jag ska separera hanen när jag ser att ungarna kommit, helst innan men de kommer nog vara omöjligt. Men eftersom dom inte är tama kommer jag behöva fånga/lura in hanen i en transport bur kommer säkert få med mig honan då också.

Hur mycket gör det om hon redan fått ungar och jag fångar in dom för att sen lyfta ut hanen. Kan honan överge sina ungar av all stress?

Kan jag göra det på dagen när dom sover?

Om jag ska vara ärlig har jag inte ens någon aning om VART dom sover. Har tagit ut alla hus för att jag ville inte att hon skulle lägga ungarna någonstans inne i ett hus.

Dom är ju så pyttesmå, dom kan vara vartsomhelst!

Säg gärna vad ni tycker

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
0

ingen som har råd?

Grodan
0

De flesta brukar inte separera pyggisarna, vad jag vet.

Det kan vara bäst att låta kullen växa upp med mor och far och sedan flytta över far och söner till separat bur när de är 3-4 veckor gamla. Tyvärr innebär det att honan kan få en till kull igen…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Viry
0

Av vad jag har last om pyggisar sa gillar de inte att bo ensamma, sa att vanta skulle vara mitt val, men jag vet inte.

Minoth
0

Jo men om hanen parar sig med honan direkt efter födsel så kan de bli så att en ny kull kommer innan hon hinner avvänja dom gamla!

Usch va jobbigt :( Kanske får vänta då helt enkelt och sen separera honar från hanar.

Kommer behålla gruppen som är störst. så vi får se vad jag får mest av, hanar eller honor!

Grodan
0

Tammushanar känner igen sina söner om man sätter in dem till dem när de är 3-4 veckor gamla. Dels pga att deras biologiska klocka säger att de är fäder och för att lukten av modern finns på dem. Dock är det inte säkert att detta fungerar på pyggisar. Jag vet på tok för lite om dem och de flesta som har dem har haft dem i par där de får kullar då och då.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
0

Jag har en flock honor, mamma med döttrar. Pappan gick med sönerna, men så sålde jag hanarna för tt köpa in en ny hane med nytt blod, och han sitter faktist ensam. Just nu vill jag sälja allihop och tänker därför inte sättaihop honom med honorna.

tyvärr verkar de svårsålda…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Minoth
0

Tur att jag har två terrarium iaf! 
Jag kanske ska göra så att jag behåller hanen där tills ungarna är 3-4 veckor. Sen får jag ta ut pappan och alla han-ungar och sätta i ett eget terrarium.

Får hoppas sen att det finns några intresserade i göteborgsområdet när jag kommer sälja!

Artlink, vart bor du någonstans?

Viry
0

Synd att jag bor i England, annars skulle jag varit intresserad.

Minoth
0

#8 va tråkigt :( 

Hoppas att jag får sålt mina ungar sen iaf!

[aammE]
0

Jag bor i GBG och är fruktansvärt intresserad, men jag vill gärna komma förbi och hälsa på dem först för jag vill ha dem hanterbara och något så när tama + att personkemin ska fungera. :)

StillaSinnet
0

#10 menar du på allvar att du ska hålla i dem?? Jag liknar dem vid akvriefisk…har haft en på rymmen och jag kan lova att det är snabba rackare som tar sig in överallt! Nä, mina skopar jag försiktigt upp och placerar snabbast möjligt u petbox när jag städar. Där emellan lever de i sin värld.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Minoth
0

#10 jag ska försöka göra pymgémöss bäbisarna "orädda" men hantera dom är nog inget man bör göra. OM man nu gör det måste man hålla ett bra grepp om svansen. det är inga klappdjur. 

bättre att låta dom äta mat ur handen på dig i terrariumet :) 

Kommer höra av mig när ungarna kommer.

[aammE]
0

#11 Nej, tänkte mer på när man ska städa buren och att man ska flytta från akvarium till godislåda. Vill ej bli biten p.g.a är megaallergisk mot både antibiotika och penicillin (och möss…), det är ganska otrevligt att bli biten efter som att jag har reumatism så blir jag biten kring lederna i händerna så blir de ännu stelare permanent.

#12 Det är ungefär det jag menar, sist jag träffade en pygmé så fick jag den hängande i handen. Skulle bara byta vatten åt dem. Så ja, vill mest kunna flytta på dem när jag städar och ej riskera att bli biten.

Vattnadal
0

Men kära nån, anföll den!

Mina är inte tama, men jag kan fortfarande skopa upp dem, kolla kön och hålla i dem, utan att de blir mer än rädda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[aammE]
0

#14 Grossistmus. :( Tror dock ej att det är vanligt, det var bara en av de 7 som var sådan, de andra sprang bara undan.

Minoth
0

Mina är inte tama men dom skulle aldrig bita mig. tror nog du hade himla otur :(