Vattenautomat i dunabur
Hej! Går det att ha en vattenautomat/foderautomat i en bur utan galler, och hur sätter man fast den då? Eller kan man bara ha skålar?
Vänliga Hälsningar Melina

På dunaburar finns det alltid ett hål i sidan av buren där man kan sticka in pipen på Vattenflaskan. Så man fäster den alltså på utsidan som vanligt. Till fodret får man ha skål.
Se bifogad bild…

Till min vattenflaska har jag plastad ståltråd som jag har som fästanordning på flaskan, för att sedan få fast den i gallret har jag en förlägning som avslutas i en hake som jag sätter i gallret så de kan dricka ordentligt.
Ibland kan hålet i dunaburen sitta för högt så små möss inte når upp. Köpt då en vattenflaska med "hänge" o häng det i gallret i taket. Eller fäst nåt runt flaskan (om den inte har hänge) så det går att fästa. Ibland får man ha lite fantasi men det brukar gå att fixa.
Skål med vatten är oftast inte så bra då den ofta blir fylld med spån. Men har du en dunabur med en andravåning där det inte är spån går det förstås att ha en vattenskål där. Men flaska är ju alltid bättre då vattnet håller sig fräschare.

Pin har vattenskål mest för att han verkar föredra det. Vi har den stående ovanpå hans hus. Nackdelen med skål är att man får vara mer vaksam och byta ofta så det inte blir spån/mat/skit i det
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#2 #3
Tack för tipsen! /Melina

Jag använder bara vattenskålar om jag kan. (Vissa möss skyndar sig att fylla sin vattenskål med diverse skräp så fort man ställt dit den, då blir man tvungen att ha flaska…) Flaskorna har en benägenhet att antingen läcka eller att inte fungera alls. Dessutom är det krångligare att byta vattnet, och jag gör det inte så ofta som jag borde. Besvärliga att rengöra är de också! >: (
Att ställa vattenskålen på en kartong eller liknande fungerar bra. Ännu bättre är att ta plastlådan för kokos-/chokladtoppar, vända upp och ner och klippa dit lite dörrar. Blir inte nerblött eller söndergnagd som en kartong, och så är den genomskinlig också… Och håller länge.