Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 518 ggr
Charlie2006
0

Kan inte stödja på benet

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra Obestämd. En av mina nya möss som jag hämtade i veckan kan inte stödja på ena bakbenet.

Det ser nästan ut som senan har gått av (pga att benet är som det är), som gör så musen kan använda tassarna exempel. Hon släppar inte benet bakom, men kan inte stödja på det och har ingen känsel i tassen. Så hon kan exempel inte ställa sig på bakbenen, så klättra upp på saker, eller att nå Vattenflaskan (har skål till henne nu) är omöjligt för tillfället.

Hur skulle ni gjort?, låta henne somna in eller vänta och se om det blir bättre. Funderar på om man skulle kunna stödja upp benet med något och se om det kan läka? men tror nästan det är rätt hopplöst. Om man skulle låta henne leva, hur bra musliv kommer hon få med bara 3 tassar som funkar?.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Liz85
0

Ser det ut som att benet verkligen rä av så det är extra slappt eller ser det ut att sitta ihop ändå.

Om det enda är att musen inte stödjer på det så tror jag att jag skulle plocka ut musen och låta den bo i en egen liten box några dagar med mat och vatten på marknivå typ och se om den blir bättre efter några dagar.

Å andra sidan kan jag ju inte se hur din mus beter sig eller rör sig så det är lite svårt att tala om exakt vad du ska göra i det här fallet. Tror du kan avgöra bäst själv, eventuellt med små tips från folk här att gå efter.

Lamina
0

Vänta och se, det borde läka förr eller senare. Gör det inte det så ta ett beslut då. Möss är rätt anpassningsbara och jag finner det inte helt otroligt att hon skulle klara sig rätt så bra även om det inte läker helt perfekt. Det är väl om hon skulle ha ont av det eller om det är till för stor besvär för henne då, då bör du ta bort henne.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Charlie2006
0

#1 Benet sitter ihop, men hon kan inte stäcka ut det. Svårt att förklara exakt hur det ser ut, men tassen drar sig så långt upp det går mott låret (har för mig att det drar ihop sig om senan gått av?). Så nått har gått av i benet är jag nästan säker på. Men sålänge allt är i markhöjd tar hon sig runt, tror dock hon aldrig kommer kunna klättra som dom andra.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Exoticas
0

#3 jag hade en trebent hamster! han kunder göra allt, så lite hopp finns det för din pärla också! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Lamina
0

Tror väl bara det är hästar och kor av dom djuren som vi (normalt) håller som husdjur som inte klarar sig utan ett ben? Kanske får också…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Liz85
0

Så hon har benet uppdraget, det behöver inte nödvändigtvis innebära några hinder för en liten mus. Jag vore inte förvånad om hon klättrade heller, kanske inte just idag om hon nyligen skadat sig eller så.

Har nämligen en tjej här hemma som har höger baktass uppdragen på det sätt du beskriver, plus en sned armbåge på ena  framtassen. Inget av detta hindrar henne, som att utan problem hoppa upp på taket på ett sådant där tvåvånings lofthus i plast. Det enda det gör är att hon ser extra sockersöt ut ibland vilket bara är farligt för mig. Skrattande

Charlie2006
0

Sen gissar jag väl att då hon är 6 veckor, kommer hon anpasa sig rätt fort?.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Hittade henne död i buren idag Gråter, så måste nog varit ett störe fel än benet. Blev bara 6 veckor :/.

Min hemsida

//Frida

Muszimba
0

Åh, så tråkigt. Skickar en stor tröstekram.

Men tur i oturen så gick det snabbt för den lilla musen.

StillaSinnet
0

men oj…när jag läste trådn skulle jag till att svara att det kanske bara är en sträckning sm läker ut på någon vecka. Men så ledsamt…undrar vad det var med den?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Liz85
0

Verkligen tråkigt att det inte gick vägen med henne.