Ensam hanmus?
Kan en hanmus vara ensam eller skall den ha sällskap? Har läst lite och det står ibland att hanar kan gå ensamma och på andra sidor så står det att hanar också skall vara tillsammans, vilket stämmer?
Du kan ha hanar både ensama och i flock, dock uppfattar vissa det som att det lättare blir bråk när man sätter ihop två hanar än att sätta i hop två honor. För att vara på den säkra sidan så kan du köpa två hanar som redan går ihop eller son och far.
Jag själv har inte haft problem med hanar i flock men jag vet att många andra haft det.
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
1amanda97, det finns många olika hanar som fungerar olika med andra hanar. Vill du ha en ensammus, en mus som kan bo ensam enligt lagen, så kan du skaffa en mushane. Det finns uppfödare som letar sällskapshem till hanar som aktivt visar att de inte vill bo i flock och vill du ha en ensamhane bör du skaffa en sådan.
Vill du ha två eller flera hanar som lever fredligt i grupp, så måste du ändå vara medveten om att de kan sluta att fungera ihop och börja bråka. Du måste leta efter tecken på att de inte trivs ihop varje dag och vara beredd med burar till dem.
ja, det är absolut värt att fråga som #2 säger !
Just nu har jag inga ensamhanar här, men jag har unghanar i grupper där det småkivas vid städning och eftersom de är 4 månader nu så kan det bli tal om att dela gruppen rätt som det är. Jag gjorde en sådan delning efter minnesutstälningen förra helgen då jag räknade med att en känslig hangrupp inte skulle kunna återförenas efter en dag på utställningen och där fick en hane sättas ensam. han ska ev gå i avel här så småningom, så han är ändå inte till salu, men den här typen av problematik dyker upp hos uppfödare då och då, så fråga runt om det är vad du är ute efter :)
Även äldre avelshanar som tagits ur aveln kanske kan behöva sköna pensionärshem där de blir extra pysslade med sista tiden i livet? Hos mig får de flesta en gammal steril hona att bo med. de är så söta ihop. jag älskar gammal penionärer <3
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Haha, möss är verkligen söta. Men vet ni om det stämmer att hanar ofta blir tamare än honor?
#4 Jag vet inte om jag kan påstå att det gäller som en regel, men jag som person föredrar hanar i de flesta arter; hundar, hästar, råttor och möss tex. men jag har absoult underbara honor här hemma och det vore så fel mot dem om jag säger att hanar blir tamare…
Det är hur som helst personkemin individer emellan som är viktigast
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Hanar är ofta lite lugnare, på många djurslag. Hos mus ska ju honan ha ork och energi att boa, föda ungar och ta hand om dem, därför kan mushonor vara lite mer energiska, medan hanrna kan vara lite coolare. Fast det hänger massor på hur man avlar oxå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 I många fall stämmer det, tycker jag. Precis som Artlink föredrar jag ju handjur och som Vattnadal skriver är hanar ofta lugnare.