Tumör
Nu har jag upptäckt en tumör på min ena hona, det var inte så länge sedan jag avlivade en annan hona av samma orsak. Men nu hittade jag en artikel här på m.if där det stod att man inte behövde springa till veterinären och avliva direkt.
Men jag är lite kluven, den veterinären jag går till har öppet på tisdagar, andra dagar måste jag åka till djursjukhuset vilket är mycket dyrare. Självklart åker jag dit om det behövs, men går det att undvika så är det bra.
Plupp verkar inte besvärad, men jag såg inget igår och idag är den ändå rätt stor. Som en mandel och sitter vid ena bakbenet. Det jag är rädd för är att den ska växa till sig jättemycket så jag måste beställa akuttid… Gud jag vet inte.. jag vill ju inte avliva henne när hon mår bra i övrigt heller, den kanske inte växer mer än detta? okej, kanske inte troligt att den stannar i växten men..
Jag har dessutom inte avlivat på djursjukhuset innan, jag vet inte hur de gör eller vilken erfarenhet de har av just råttor och möss som jag har. Veterinären jag brukar gå till har jag förtroende för.
Egentligen vet jag inte riktigt varför jag skrev detta, behövde väl få skriva av mig lite antar jag… :/ Jag har fött upp henne själv och har alltid haft bra kontakt med henne, så känns inte kul att behöva avliva :(
Jag själv åker in samma sekund som jag märker att någonting är fel. Jag säger absolut inte att det är det som är rätt, många gånger har det bara blivit utgifter och inga fel på musen. Dock så oroar jag mig så mycket annars så att min vardag tar skada… fast min vardag är ju mössen!
Jag har haft turen en gång och opererat en liten pojke som fick en tumör mitt på baken, eftersom att jag gick dit samma dag som jag själv hittade den så hade tumören inte hunnit sprida sig än och vi fick ett helt år extra tillsammans.
Det är mycket dyrt att operera en mus, lite över 2000kr hamnade hela kalaset på men för mig har det vart viktigt om det kan rädda ett liv. Vissa köper bara en ny mus men i det här fallet var jag tvungen att låta Abra leva.
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon

Om du har koll på den tills imorgon, har den växt ännu mer så att du ser att den stör henne mer än till nu, låt henne då få somna in. Vet att det låter hemskt, men jag har själv fått göra så. Det om du kan "bara droppa in" hos din veterinär men om det inte går så håll full koll iallafall på den och avgör när du ska låta henne få somna in.
#0 Ja, det där är ett beslut bara du kan göra… jag har haft två möss nu med tumörer i flera veckor. stora som…ja, lite större än gröns ärtor. De har växt, men inte så snabbt. först nu ser jag att de är besvärade av dem och ska därför ta bort mössen. de har kanske fått några veckor till i sitt liv för att jag avvaktade. Några veckor för en mus vars hela liv bestär av ca 70-80 veckor totalt kanske upplever det som värdefullt, vad vet jag?
Men man ska inte låta dem gå kvar av den enkla anledningen att man inte kan skiljas från sin vän eller inte har råd med avlivningskostnaden. Det handlar om egoism. jag menar inte att du tänker så, det tror jag absolut inte, men det är förmodligen ganska vanligt att möss får gå tills de självdör för att ägaren inte orkar/har råd att ta sitt ansvar.
Om du inte avlivar din mus imorgon så kommer du att få göra det en annan dag. Det vet vi, både du och jag. Frågan är hur länge din mus kan leva obekymrat av sin tumör och hur mycket det berikar hennes liva att få den extra tiden… jag vill verkligen inte råda dig i den frågan…
#1 stor eloge! Måste säga att jag nog inte skulle lägga 2000.- på att operera en mus
.
Däremot har jag lagt samma summa för att obducera döda möss för att få svar på dödsorsaken vid bakeriell/virussmitta bland mina djur. Min tanke var att de pengarna skulle rädda fler än en mus.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Först och främst vill jag beklaga sorgen. Tumörer är mössens gissel. När det gäller tumörer, är verkligheten tuff.
Din mus öde är redan bestämt. Tumörer gör inte ont, inte i början i alla fall. I slutskedet är smärtorna inget kul. Människor ger man morfin. Möss visar inte när de blir sjuka, så länge de klarar av låtsas de vara helt okej.
Mössen visar inte när de lider, det är en instinkt för att inte bli utvald av jagande rovdjur, eller mobbad av gruppen (eftersom ett svagt djur lockar dit rovdjur).
Din mus har inte ont som det är nu, och sannolikt lider hon inte heller. Hur snabbt det går, eller när gränsen är nådd, vet du inte idag. Jag skulle avliva henne när jag kunde. Det är det humanaste mot musen - men kanske inte mot dig. Det här handlar ju om dina känslor också. Att ge ett konkret råd är svårt. Det finns inget direkt rätt eller fel här.
I slutänden är det du som måste bestämma - men det vet du ju redan.
Ger dig en tröstekram!!
Tack för alla svar hörrni! Jag vet att jag måste göra valet, och jag ska iväg till veterinären ändå imorgon för att fixa medicin till min råtta. Antagligen får hon följa med då. Jag tror att det som avgör är om den växt eller inte, den är ju rätt stor redan, men hon lider inte. Och om jag inte avlivar henne imorgon kommer det antagligen bara bli att jag får göra det några dagar senare, de växer ju snabbt.
Jag har ju gjort detta innan, flera gånger. Låter aldrig djuren lida i onödan, och eftersom det är så riskabelt och dessutom dyrt att operera möss så känns det inte riktigt lönt. Men det blir så svårt när hon har varit min "favorit" (om man får säga så..) ända sedan hon föddes, hon är underbart fin och har varit social och framåt redan när hon öppnade ögonen. 
Men som sagt, jag ser imorgon ifall den har växt. Antagligen följer hon med till vetten… 
lägger upp en bild på henne när hon var ca tre veckor gammal, i bakrunden syns hennes syskon, tror att den grå är puff.. c: <3
Åh, en sån liten gullplutt! Beklagar verkligen.
usch…jag vet att det känns tufft. Tycker du tar ditt ansvar och ger henne en rättvis avslutning på er tid tillsammans. Hon har fått vara pigg och nöjd in till slutet.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#0 Hm… i vilken artikel läste du det?
nu hittade jag en artikel här på m.if där det stod att man inte behövde springa till veterinären och avliva direkt.
Det beror lite på vad du menar med direkt. En tumör växer sig stor på någon vecka, så du har egentligen inte så mycket tid. Och du får inte låta den bli så stor att den påverkar musen, är i vägen eller riskerar att musen fastnar i buren. Du måste också mata musen lite mer, så att du kan vara säker på att den får all näring den behöver. Och i o m det så växer tumören gärna mer…
http://mus.ifokus.se/articles/4d717819b9cb462233085845-allmant-om-tumorer#articles-11
Gammal artikel, lite därför jag skrev detta inlägget, för att få höra fler åsikter. iofs vet jag ju redan vad jag ska göra, jag vet att det är väldigt svårt och dyrt att operera en mus, och att de växer snabbt. att själva tumören inte gör ont men när det växer och trycker på andra organ eller spänner ut huden + är ivägen så plågas ju musen.
Mamma ska ringa veterinären idag och få tid, så vi åker dit i eftermiddag. skulle ändå dit med Max, min råtta med öroninflammation.
Bra och modigt beslut mieeow. Tröstekram!