Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1123 ggr
Exoticas
0

Orolig över Thomas!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, Här har vi Thomas Di Leva + en mörk mus utan namn. (Hoppas att Di leva är en pojke… annars bär han ju klänning i verkligheten så det skulle inte spela roll om det var en tjej.)

Han är mycket mindre än alla andra, han är ytte pytte inte ens hälften så stor som alla andra och teckning syns jätte svagt… jag oroar mig över att mamma mus inte vill ha Thomas Di Leva. MEN det vill ju jag =(… 

Vad kan jag göra för att göda lillen, han har fått ersättning i 2 dagar utan resultat….

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ariama
1

Sorry, men jag skulle ta bort honom.

Det är fint att värna om utsatta djur. Ja, jag vet egentligen inte vad jag ska säga.

Själv är jag uppfödare och har långsiktiga mål: Friska hälsosamma djur som inte blir utsatta. Där så få utsatta djur som möjligt föds i kullarna. De möss som är friska, glada, hälsosamma, tillgivna, osv, har samma behov av en engagerad och kärleksfullk människa! De har inte mindre behov, för att de inte lider!

Det finns så många friska, glada, hälsosamma, sunda djur, som SÖKER sin kärleksfulla människa, för att få GLÄDJAS tillsammans med denne, i ömsesidighet, (och utan att kosta pengar och bekymmer och vaknätter). Jag värnar om DEM.

Det är synd om alla de friska mössen, som inte får en kärleksfull och engagerande ägare, därför att denne är upptagen med att rädda ett lidande djur . . .

Ledsen, men så ser jag på saken. Kram Kyss.

StillaSinnet
1

jag håller med amaira. och det gör jag därför att jag så många gånger har försökt hjälpt svaga eller utstötta djur (olika arter) och jag vet av erfarenhet att när vi människor "lägger oss i" naturens gång så blir det oftare dumt än bra. Du kanske får upp denna unge til 4-5 veckor sålder eller mer. den öppnar sina ögon och man hoppas, men så blir den sjuk av minsta lilla och dör ändå. och sorgen blir då dubbelt så stor.

Låt den vara. Den kan bara vara lite för tidigt född och tar ikapp det själv, och om inte…ja, då skulle jag låta naturen ha sin gång helt enkelt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
1

Oavsett orsak, och hur det går med den i framtiden, så bör denna mus aldrig avlas på. För då är risken för fler framtida avkommor som ser ut såhär, i kommande generationer.

Men överlever han/hon, och blir en trevlig mus - kommer "folk" att glömma bort hennes svåra start, och ta ungar i alla fall. (Så brukar det gå till, även om det inte alltid är så) Fast musen inte har egna optimala förmågor för sina ungar (eftersom hon intte bygger upp sin egen kropp så som hon/han ska, vid denna viktiga tidpunkt i sitt liv).

Exoticas
0

Jag ger di leva en chans, klarar hon/han sig så stannar hon/han självklart hos mig. Di leva är förövrigt den enda mus som jag är osäker på könet på!

/Josefin

Grodan
0

#3 Precis av de anledningarna skall man sätta avelsförbud på djuret som man hoppas efterlevs. Ok, nu klingar ordet avelsförbud rätt illa. Det får folk att leka djurpoliser och anklaga varandra. Sådant behöver vi inte. Men man kan sälja/omplacera klena djur (eller djur som stödmatas etc) med öronmärkning endast sällskap och ej avel pga….

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Di leva är nu näst intill lika stor som alla andra. Dockhar han ännu inte fått ett fjun! 
En vännina säger att hon är säker på en att det är en naken mus? men det har jag integn erfarenhet om så kan inte uttala mig!

/Josefin

Exoticas
0

Någon som vet? är Thomas di Leva naken eller behöver han somna in?

/Josefin

Diamantens
0

Har du stamtavla på föräldrarna? Är någon av dem nakna? Jag tror inte man kan få en nakenmus av två föräldrar med päls…

Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu

Exoticas
0

Eftersom att mamman köptes dräktig, vilket jag var ovetande om så vet jag bara hennes bakgrund så långt jag vet har hennes sida päls och hennes stam ser ut så här:

Fiona - Broken

• Mamma- Svavelstickan- lh cream

mormor- Viola - lh tan
morfar- Bamse - cream

• Pappa- Handyman -Tricolour

farmor- Weverts HimloTricolour
Farfar- okänd (Tricolour)

Dock vet jag ju inte pappan till knoddarna eller inte med säkerhet…

/Josefin

Ketang
0

#3 Man kanske inte kan/ska jämföra djur med människor. Men jag kom osökt att tänka på min man när jag läser ditt inlägg. Han föddes i vecka 31 och var extremt liten. Han låg i kuvös länge och var nära att dö ett par gånger. Nu, snart 30år senare är han 190cm lång och väger runt 90kilo. En rejäl karl som är helt frisk. Kan det inte vara så med djur också? Nu menar jag INTE att det är bra att avla på en mus som haft den här starten i livet för man vet ju inte. Vad jag menar är att det kanske kan vara så att vissa har en tuffare start än andra utan att det för den sakens skull är något fel på den eller behöver bli fel på generationer efter den.

Men som sagt, att avla på dom som har en så tuff start är ju en chansning. Finns det möss som haft en bra start i livet ska man givetvis avla på dessa i första hand!

ariama
0

Nej, man kan inte jämföra människor med möss.

Vad jag menar är att det kanske kan vara så att vissa har en tuffare start än andra utan att det för den sakens skull är något fel på den eller behöver bli fel på generationer efter den.

Absolut, så kan det ju vara och bli. Men risken är ändå större att det föds fler ungar i kommande generationer som får en svår start! Att det föds kullar med fler såna här "eftersläntare" än det behöver födas, om man planerar sin avel lite.

Så varför inte satsa på det? För människornas skull Flört som får kullarna. Mössen bryr sig knappast. De är praktiska. En människomamma skulle knappast äta upp sin baby om hon uppfattar att hon inte kan ge den en bra uppväxt. Det är lite skillnad här.

Exoticas
0

under dagen har Fiona lyft ut Di leva ur boet gång på gång. han kryper tappert tillbaka men för en stund sedan fattade jag ett beslut. jag hoppas att jag tog rätt beslut om di leva nu, stackarn ska inte behöva lida…

/Josefin